نگاهی به بازار دیروز؛

جهش شاخص کل در پی دادوستدهای بسیار پرحجم بازار

جهش شاخص کل در پی دادوستدهای بسیار پرحجم بازار

دیروز؛ بازار با صف خریدهای پرحجم خودرویی ها شروع شد اما در اواسط بازار و با عرضه و معاملات بسیار پرحجم گروه های بانکی، بیمه ای و سرمایه گذاری، خودرویی، لیزینگی و حمل و نقل بخصوص نمادهای گروه بانکی و خودرویی با عقب نشینی خریداران و اعمال فشار فروش مواجه شدیم که در نهایت معاملات منفی هیجانی برخی آنها را در پی داشت.

 

بازار با صف خریدهای پرحجم خودرویی ها شروع شد اما در اواسط بازار و با عرضه و معاملات بسیار پرحجم گروه های بانکی، بیمه ای و سرمایه گذاری، خودرویی، لیزینگی و حمل و نقل بخصوص نمادهای گروه بانکی و خودرویی با عقب نشینی خریداران و اعمال فشار فروش مواجه شدیم که در نهایت معاملات منفی هیجانی برخی آنها را در پی داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری آبان، نماد وبصادر علی رغم شفاف سازی مبنی بر عدم معامله بلوکی شرکت توسعه نیشکر همچنان مثبت اما بسیار پرحجم تر دنبال شد همچنین شرکت خگستر طی شفاف سازی اعلام کرد قصد دارد کل سهام خود در شرکت محورسازان ایران خودرو معادل 36.2 درصدی آنرا به بهای تمام شده 6.8 میلیارد تومان واگذار کند.
نماد شرکت مهندسی نصیر ماشین با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد با رشد حدود 5.5 درصدی به گردونه معاملات بازگشت. در پایان معاملات نماد سرمایه گذاری توسعه ملی جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی متوقف شد و مراحل ثبت نهایی افزایش سرمایه 50 درصدی بیمه البرز و رسیدن سرمایه شرکت به مبلغ 400 میلیارد تومان مصوب دولت در روز های آینده حکایت دارد و با توجه به لغو تحریم ها، پوشش مناسب بودجه و عقد قرارداد جدید با چند ارگان و نهاد نیمه دولتی و خصوصی انتظارات از تعدیل مثبت مجدد را بوجود آورده است. رئیس سازمان خصوصی سازی با اعلام احتمال تجدید نظر هیات وزیران در واگذاری سرخابی ها گفت: به مشمولان سهام عدالت 6 ماه فرصت داده شده تا مانده بدهی را تسویه کنند
.

در گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی که اکثرا همسو با بازار معاملاتی مثبت و پرتقاضا را تجربه کردند، نماد سرمایه گذاری صنعت نفت پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و تصویب افزایش سرمایه ۳۵ درصدی از محل سود انباشته ، با حدود ۲۸ درصد رشد به گردونه معاملات بازگشت این در حالی بود که شرکت در گزارش ۹ ماهه سود سهم را از مبلغ ۵۹۰ ریال به مبلغ ۴۳۸ ریال کاهش داده است. یک مقام مسئول ارشد و تصمیم گیر بورس اعلام کرد عرضه اولیه ۲۵۰ میلیون سهم پتروشیمی فجر قطعا" در هفته جاری نخواهد بود و به زمان دیگری موکول شده است.

گروه های فلزی و معدنی نیز اکثرا بعد از شروعی مثبت، متعادل و منفی شدند که در این بین دادوستدهای نمادهای ذوب، فولاد، ومعادن و فملی نماین تر بود. شرکت زغال سنگ پروده طبس علاوه بر خبرافزایش سرمایه۱۰۰درصدی از نهایی شدن خرید سهام شرکت زغال سنگ طبس احیاء سپاهان به میزان 55 درصد از محل افزایش سرمایه مذکور را اعلام کرد. در پایان معاملات نماد توسعه معدنی و صنعتی صبانور جهت تشکیل جلسه هیات مدیره به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شد.

بجز گروه ماشین آلات و تجهیزات که اکثرا منفی شدند سایر نمادهای گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی بعد از شروعی مثبت و همراه صف خریداکثرا متعادل دنبال شدند. نماد نیرو سرمایه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده صاحبان سهام بدون تقسیم سود نقدی با صف خرید و رشد ۵ درصدی به گردونه معاملات بازگشت و  نماد شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شد. شرکت CNIM فرانسه، جدیدترین سرمایه گذار اروپایی است که درخواست خود را برای سرمایه گذاری در بخش انرژی های نوی ایران ارائه کرده است.

شگفتی ساز بازار امروز در گروه های ساختمانی، سیمانی و کاشی و سرامیک با بازگشایی نماد سدور رخ داد. این نماد بعد از 702 درصد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها با 109 درصد مثبت مورد بازگشایی قرار گرفت همچنین نماد سیمان سپاهان پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه با رشد حدود 10 درصدی بازگشایی شد. سایر نمادهای گروه های مذکور اکثرا منفی به کار خود پایان دادند. شنیده ها از آغاز پروژه 30 هکتاری رشدیه ثباغ با مشارکت شرکت های خارجی و فروش پروژه ایل گلی که در مرحله احداث و ساخت می‌باشد حکایت دارد که می تواند برای ثباغ تعدیل مثبت به همراه داشته باشد.

در گروه غذایی انتشار افزایش سرمایه 433 درصدی شرکت لبنیات پاک از محل تجدید ارزیابی دارایی ها سبب انباشته تقاضا و تحکیم صف خرید آن شد و گروه غذایی با وجود منفی شدن برخی نمادها اکثرا مثبت به کار خود پایان دادند. 8.8 درصد سهام غیر مدیریتی شرکت کارخانجات مخابراتی ایران (سهامی عام) در نماد معاملاتی لکما4، سه شنبه مورخ 20 بهمن 1394 از طریق بازار پایه فرابورس ایران، توسط کارگزاری بانک پاسارگارد بصورت نقد و اقساط مورد عرضه قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات مثبت کل گروه ها و نمادها بخصوص نمادهای فارس و اخابر با رشد 2415.31 واحدی به ارتفاع 78,199 واحدی رسید که در این بین تک نمادهای فجر و سیلام بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند و پیش بینی می شود با توجه به نوع دادوستدها امروز بازاری متعادل و منفی بخصوص در گروه های پیشرو خودرویی و بانکی را نظاره گر باشیم که با در نظر گرفتن رشد بسیار سریع آنها امری معقول و احتمالا بسیار زودگذر خواهد بود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا