«تلاش» زیرساختی برای بهبود اینترنت در «فجر»

«تلاش» زیرساختی برای بهبود اینترنت در «فجر»

افزایش سرعت اینترنت بیش از همه چیز نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌های لازم از جمله افزایش ظرفیت پهنای باند است و در سال‌های اخیر پروژه‌های مختلفی برای تحقق این کار طراحی شده و برخی از آنها نیز به انجام رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در آستانه سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شرکت ارتباطات زیرساخت پروژه فجر را افتتاح و سرانجام وعده‌ افزایش ظرفیت پهنای باند تا 4000 گیگابیت بر ثانیه را محقق کرد.

به گفته محمود خسروی - مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت- در خرداد ماه سال 1393 پروژه‌ای به نام ضربت طراحی و با اجرای آن، ظرفیت پهنای باند اینترنت دو برابر ظرفیتی شد که از زمان تاسیس شرکت ارتباطات زیرساخت تا آن زمان واگذار شده بود. پروژه تدبیر نیز که در انتهای سال 1392 کلید زده شده بود در سال 1393 دستاوردهای قابل توجهی داشت.

همچنین در تیر ماه سال جاری، پروژه تلاش برای افزایش ظرفیت IP کشور تا 1200 گیگابیت بر ثانیه افتتاح شد و خسروی از ایجاد 128 ایستگاه برای نصب تجهیزات پروژه تلاش و تحت پوشش درآمدن 100 شهر در قالب این طرح خبر داد.

در این راستا محمود واعظی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در سال جاری همواره وعده افزایش پهنای باند را داده و با بیان اینکه پهنای باند اینترنت داخلی در ابتدای دولت تدبیر و امید 620 گیگابیت بر ثانیه بوده و به 2400 گیگابیت بر ثانیه رسیده است، از تلاش برای رسیدن به پهنای باند 4000 گیگابیت بر ثانیه خبر می‌داد و معتقد بود این روند توسعه‌ای باید ادامه پیدا کند زیرا شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک بدون پهنای باند داخل امکان‌پذیر نیست.

در ادامه طراحی این پروژه‌ها در راستای افزایش ظرفیت پهنای باند، سرانجام در تاریخ 18 بهمن سال جاری، پروژه فجر که شامل سه پروژه بزرگ زیرساختی با عنوان‌های تلاش (2) و تجمیع (1) و (2) بود با هدف توسعه پهنای باند شبکه زیرساخت در کشور اجرا شد.

بنا به گفته خسروی با به انجام رسیدن پروژه تلاش که در ادامه مجموعه‌ای از پروژه‌های بزرگ ارتباطی کشور با عنوان توسعه لایه انتقال شبکه زیرساخت اجرا می‌شود، ظرفیت پهنای باند داخل کشور در حوزه انتقال از 2500 به 3300 گیگابیت بر ثانیه ارتقاء می‌یابد و زیرساخت لازم برای توسعه شبکه ملی اطلاعات توسط متخصصان داخلی به شکل واقعی و موثر فراهم می‌شود.

همچنین با اجرایی شدن پروژه‌های تجمیع (1) و (2) در لایه دیتا به عنوان سومین لایه زیرساختی، ‌ظرفیت‌های ارتباطی برای اجرای پرشتاب سایر طرح‌های توسعه‌ای در این عرصه فراهم شده و ظرفیت بستری شبکه دیتای کشور تا پنج برابر افزایش می‌یابد.

خسروی همچنین در مراسم افتتاحیه پروژه تلاش با ارائه توضیحاتی درباره دیگر دستاوردهای این پروژه اظهار کرد: افزایش ظرفیت ارتباطات 31 مرکز مابین لایه‌های دسترسی و core به میزان 720 گیگ، افزایش 3400 گیگابیت ظرفیت در لایه دسترسی شبکه و نوسازی بخشی از تجهیزات لایه کُر (core) و گیت‌وی (Gateway) شبکه بخشی از دستاوردهای اجرای این پروژه است.

واعظی نیز در این مراسم افتتاحیه در تایید سخنان خسروی، با برشمردن مزایای افتتاح این پروژه شرکت ارتباطات زیرساخت از افزایش 800 گیگابیت بر ثانیه‌ای شبکه انتقال کشور و رسیدن از 2500 به 3300 گیگابیت بر ثانیه خبر داد و افزایش شبکه پهنای باند IP کشور را نیز 1600 گیگابیت بر ثانیه تا رسیدن به سقف 4000 گیگابیت بر ثانیه اعلام کرد.

وزیر ارتباطات همچنین در شهریور 94، با اشاره به ظرفیت 116 گیگابیت بر ثانیه ظرفیت ترانزیت ترافیک بین‌المللی در ابتدای کار دولت تدبیر و امید، از افزایش این رقم به حدود 558 گیگابیت بر ثانیه خبر داده بود. در حال حاضر این ظرفیت بنا به گفته خسروی در مراسم افتتاح پروژه فجر، تا 710 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.

هچنین بنا به اظهارات خسروی، پهنای باند بین‌المللی در ابتدای کار دولت 72 گیگابیت بر ثانیه بوده که هم اکنون به 307 گیگابیت بر ثانیه رسیده است و وی در مراسم افتتاح پروژه فجر وعده افزایش 100 گیگابیت بر ثانیه ای این ظرفیت را تا پایان سال داد.

بدین ترتیب با افزایش بیش از شش برابری پهنای باند اینترنت داخلی و افزایش بیش از چهار برابری پهنای باند بین‌المللی از ابتدای کار تا گذشتن نیمی از عمر این دولت، باید در انتظار تفاوتی محسوس در سرعت اینترنت برای کاربران بود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا