اوباما آخرين لايحه بودجه‌اش را به كنگره تسليم كرد

اوباما آخرين لايحه بودجه‌اش را به كنگره تسليم كرد

باراك اوباما، آخرين بودجه كاخ سفيد در زمان رياست‌جمهوری خودش برای سال مالي 2017 را رونمايی كرد. اين بودجه اولويت‌های اوباما از جنگ با داعش ...

باراك اوباما، آخرين بودجه كاخ سفيد در زمان رياست‌جمهوری خودش برای سال مالي 2017 را رونمايی كرد. اين بودجه اولويت‌های اوباما از جنگ با داعش تا برنامه‌‌های حمايتی براي اقشار آسيب‌پذير را طراحي كرده است.

به گزارش تعادل به نقل از رويترز، لايحه بودجه براي سال مالي كه از اول اكتبر 2017 آغاز مي‌شود تا حد زيادي يك سند سياسي است كه بعيد است كنگره‌يي كه جمهوري‌خواهان در آن اكثريت را دارند، آن را به راحتي تصويب كند اما اين بودجه به رييس‌جمهوري دموكرات امريكا كه كاخ سفيد را در ماه ژانويه 2017 ترك مي‌كند، فرصت مي‌دهد كه آخرين تلاشش براي اختصاص بودجه براي موضوعاتي مانند آموزش، اصلاحات عدالت اجتماعي و نيز ايجاد شغل بنمايد.

جوئل فريدمن، مشاور رييس‌جمهوري در زمينه سياست مالي فدرال مي‌گويد كه اين سند، منعكس‌كننده ديدگاه پرزيدنت اوباما است و اينكه او چگونه بودجه را براي سال آينده امريكا در نظر گرفته است. وي مي‌گويد، او فكر نمي‌كند كه كنگره اين سند را تصويب كند اما تاكيد مي‌كند تصويب نشدنش هم به اين معنا نيست كه اين سند، سند مفيدي نيست.

كنگره مي‌تواند برخي از عناصر و موارد بودجه را بپذيرد بدون اينكه تمامي طرح پيشنهادي رييس‌جمهوري كه احتمالا بالغ بر 4000ميليارد دلار است، تصويب كند. بودجه سال 2016 نيز 3999 ميليارد دلار بود. لايحه بودجه احتمالا درون همان چارچوب توافق شده سال قبل بماند به اين معنا كه كاهش اجباري هزينه‌هاي دفاعي و داخلي حذف شود.

 واشنگتن پست در گزارشي از اقلام بودجه، نوشته است كه پرزيدنت اوباما به دنبال افزايش 35درصدي بودجه مبارزه با تهديد سايبري است براي اينكه توانايي دولت فدرال را براي دفاع در مقابل حملات سايبري افزايش دهد. درخواست افزايش 19ميليارد دلار بيشترين ميزان افزايش بودجه در اين زمينه تاكنون بوده است، پس از آن صورت مي‌گيرد كه كنگره و دولت در سالي كه گذشت، يك رشته هشدار از دخالت‌ها و حملات سايبري را مثل حمله به سوني و پنتاگون شاهد بودند. اين طرح قرار است كه دلايل اصلي چالش‌هاي سايبري را حل كند. مايكل دانيل، يكي از مقامات كاخ سفيد در اين زمينه مي‌گويد كه اين پول قرار است سيستم‌هاي كامپيوتري كهنه را با مدل‌هاي جديدتر جايگزين و نيز پرسنل ماهر و تحصيلكرده استخدام كند.

برخي ديگر از اقلام و عناصر كليدي بودجه هم منتشر شده است. پنتاگون 7 ميليارد دلار اضافي براي مبارزه با داعش درخواست دارد كه بيشتر از 35 درصد افزايش بودجه اين سازمان در سال گذشته است. در لايحه بودجه سال قبل امريكا، 5 ميليارد و 300 ميليون دلار به مبارزه با گروه تروريستي داعش در عراق و سوريه اختصاص يافته‌ بود. در اين لايحه همچنين يك ميليارد و 300 ميليون دلار براي آموزش و تجهيز مخالفان سوري پيش‌بيني شده بود و براي پاسخ به نگراني‌هاي فزاينده هم‌پيمانان امريكا در قبال گسترش نفوذ روسيه دولت امريكا 789 ميليون دلار براي تقويت ماموريت‌هاي چرخشي نظامي و افزايش تمرين‌ها و آموزش‌هاي نظامي با هم‌پيمانان اروپايي در نظر گرفته شد.

اوباما هم 20 درصد افزايش بودجه براي تحقيقات در مورد انرژي‌هاي تجديدپذير درخواست خواهد كرد تا كل بودجه درخواستي خود براي اين بخش را به 7.7 ميليارد دلار برساند.

باراك اوباما در اين بودجه همچنين تقاضاي افزايش ماليات روي نفت خام را كرده است. كاخ سفيد همچنين 1.8 ميليارد دلار بودجه اضطراري براي مبارزه با ويروس زيكا، تحقيقات، آزمايشات و واكسن‌ها و نيز كمك به پرتوريكو و ساير كشورهايي كه با اين مشكل دست و پنجه نرم مي‌كنند، درخواست كرده است.

اوباما در اين لايحه احتمالا 1.6ميليارد براي افزايش دستمزد كاركنان دولت ازجمله پرسنل ارتش درخواست كرده است. اوباما همچنين 12ميليارد دلار براي كمك به خانواده‌هاي فقير كه در قالب ارائه سبد كالاي مواد غذايي و نيز برنامه غذا در مدرسه در تابستان اجرا مي‌شود، درخواست كرده است.

همچنين 2ميليارد دلار نيز براي كمك به خانواده‌هايي كه در وضعيت اضطراري به سر مي‌برند. اوباما قرار است مبلغ 328 ميليون دلار را به آموزش و نيز اسكان خانواده‌هاي فقير اختصاص دهد.

تصويب لايحه بودجه‌يي كه باراك اوباما به كنگره ارائه مي‌دهد هر سال باعث بالا گرفتن بحث‌ها و اختلافات ميان دو حزب مي‌شود. فريدمن مي‌گويد كه اوباما و پل رايان تا حدي بر سر مبارزه با فقر از طريق افزايش ماليات بر سرمايه براي تشويق شهروندان كم درآمد به كار به توافق رسيده‌اند. به اعتقاد وي اما اختلافات دو حزب سياسي در انتخابات رياست‌جمهوري اخير خيلي آشكار شده است.

 سناتورهاي جمهوري‌خواه، اقدام نامتعارفي را با دعوت «شون داناوان» مدير بودجه‌نويسي كاخ سفيد به كنگره برداشته‌اند. آنها از وي خواسته‌اند تا به آنها در مورد طرح بودجه اطلاعاتي بدهد.

جاش ارنست، سخنگوي كاخ سفيد هفته گذشته در پاسخ به اين سوال خبرنگاران كه جمهوري‌خواهان كنگره با اين لايحه بودجه چه خواهند كرد با اشاره به تصميم دونالد ترامپ كه از مناظره با رقيب هم حزبي خود شانه خالي كرد، گفت كه شايد كنگره بايد همان رويكرد ترامپ در مناظره را در مورد تصويب بودجه پيش بگيرد

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا