معاون سازمان ملی استاندارد: استاندارد زبان تعامل با جامعه جهانی است

معاون سازمان ملی استاندارد: استاندارد زبان تعامل با جامعه جهانی است

اهواز- ایرنا- معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه استاندارد زبان تعامل با جامعه جهانی است گفت: دانشگاه شهید چمران اهواز ظرفیت های خوب علمی را در اختیار دارد و آمادگی داریم که به خوزستان نقش پررنگ تری را در حوزه تدوین استانداردهای ملی بدهیم.

به گزارش ایرنا علی اباذری عصر سه شنبه در نشست مشترک دانشگاه شهید چمران و اداره کل استاندارد خوزستان که با حضور جمعی از مسئولان این دو نهاد در سرسرای ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد اظهارکرد: خوزستان در حوزه نفت و گاز و تنوع محصولات کشاورزی ظرفیت های خوبی دارد و می تواند در ارتقای شاخص های کشور نقش بسزایی را ایفا کند.
وی با بیان اینکه ما به تنهایی نمی توانیم در حوزه استانداردسازی از پس حجم عمده کارها برآییم گفت: باید از ظرفیت های موجود در دانشگاه ها در بحث علمی و پژوهشی و بویژه راهبردهای صاحب نظران برای پیشبرد اهداف این سازمان کمک بگیریم.
وی ادامه داد: هم اکنون هیچ راهی به غیر از اینکه دانشگاه های کشور برای ما نسخه بپیچند ، نداریم چرا که با توجه به آماری که تا سال 2014 گرفته شده، در سطح کشورهای جهان دانشگاه ها با اینکه تعداد مقالاتشان از ما کمتر است از طریق مقاله های IST خود ارز بسیاری را وارد کشور خود می کنند.
اباذری با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد ایران جزو سازمان های مطرح جهان به شمارمی رود افزود: این سازمان در 11 سازمان جهانی عضویت دارد و همین امر اهمیت کار ما را در کشور بالا برده و مسئولیت ما را سنگین تر می کند.
وی با بیان اینکه هم اکنون 98 درصد کشورهای جهان عضو سازمان تجارت جهانی هستند گفت: تاکنون به دلیل مشکلاتی که بین کشور ما و کشورهای غربی وجود داشت در این سازمان عضویت نداشتیم اما بزودی در این سازمان عضو خواهیم شد و در این صورت می توانیم نظام تعرفه ای خود را بهتر مدیریت کنیم.
وی با بیان اینکه سالانه سه هزار و 500 سند استاندارد ملی در کشور تهیه و به تصویب کمیته های ملی می رسد افزود: ما باید به دنبال بالا بردن سطح درآمد جامعه و ایجاد ارزش افزوده بیشتر باشیم چرا که با توجه به تکلیفی که رهبر معظم انقلاب و بند 24 اقتصاد مقاومتی بردوش ما قرار داده، باید ده ها هزار سند استاندارد ملی را تدوین کنیم.
معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد ایران یادآور شد: پس از این که انقلاب صنعتی در سطح جهان ایجاد شد کالاها از حالت بسته با یک پیچیدگی روبه رو شد که دیگر تشخیص کیفیت این کالاها با حواس پنج گانه امکان پذیر نبوده و برنامه هایی برای صحه گذاری بر کیفیت کالاها تعریف شد.
وی افزود: همواره کشور ما جزو پیشتازان در حوزه استاندارد بوده و این جایگاه ما را برآن داشت تا رفته رفته به سمت کنترل کیفیت و خدمات داخلی، کنترل صادرات و واردات و تایید صلاحیت های ملی پیش رویم.
اباذری با بیان اینکه هم اکنون 28 هزار سند ملی در بخش استاندارد سازمان ملی در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تهیه شده گفت: سالانه حدود 200 هزار اظهارنامه کالاهای صادراتی و وارداتی پایش و حدود 300 هزار بازرسی و نمونه برداری در کشور انجام می شود.
معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه سالانه 27 هزار مقاله IST در کشور ما تولید می شود اظهارکرد: باتوجه به تعداد مقالات تولید شده این نکته مطرح است که این مقالات تا چه اندازه تجاری سازی شده، به تولید انبوه رسیده و ارزش افزوده تولید می کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا