بازگشت ایران به بازار نفت با کاهش تولید آمریکا

بازگشت ایران به بازار نفت با کاهش تولید آمریکا

مدیرعامل شرکت نفتی ویتول گفت: ورود نفت ایران به بازار دشوار خواهد بود و این امر تا حد زیادی به میزان کاهش تولید آمریکا بستگی دارد.

به گزارش رویترز، یکی از بزرگ‌ترین سوالات برای واسطه‌های نفتی، سرعت بازگشت ایران به بازارهای جهانی پس از لغو تحریم‌ها است. اتفاق نظر بین فعالان صنعت انرژی این است که صادرات نفت ایران تا بهار آینده روزانه حدود 300 تا 500 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

یان تیلور مدیرعامل شرکت واسطه نفتی ویتول گفت:‌ برای سهم بازار یک رقابت به ویژه در آسیا و قدری در منطقه مدیترانه رخ خواهد داد. ورود نفت ایران به بازار دشوار خواهد بود. فکر می‌کنم این امر تا حد زیادی به میزان کاهش تولید آمریکا تا آن زمان بستگی دارد.

تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا یکی از بزرگ‌ترین بازندگان رقابت بر سر سهم بازاری هستند که سازمان کشورهای صادرکننده نفت طی سال گذشته از دست داده و انتظار می‌رود که در ماه نوامبر بیشترین کاهش تولید را داشته باشند.

خطر موجود علیه تعادل بازار نفت این است که جای خالی باقیمانده از ظرفیت نفت شیل آمریکا به سرعت به وسیله نفت ایران و لیبی که روزانه حدود 400 هزار بشکه تولید می‌کند پر شود.

تیلور گفت:‌ آیا بازار می‌تواند فضا را برای ایران باز کند؟ احتمالا اینگونه خواهد بود اما مطمئن نیستم که بازار بتواند فضا را برای نفت ایران و دو یا سه برابر شدن تولید لیبی که دیگر نگرانی بزرگ من است باز کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ لیبی به راحتی می‌تواند به سطح تولید 300 یا 400 هزار بشکه در روز بازگردد. اگر 500 هزار بشکه در روز از سوی ایران و روزانه 400 هزار بشکه نفت از سوی لیبی روانه بازار شود و روزانه یک میلیون بشکه از عرضه نفت آمریکا کاسته شود تازه به نقطه شروع بازمی‌گردیم و به همین دلیل است که فکر نمی‌کنم بازار حرکت رو به جلوی چندانی داشته باشد.

شرکت واسطه نفتی ویتول اعلام کرد که قیمت نفت سال آینده به سختی به بالای 60 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

در شرایطی که اثرات رکود رشد تقاضای جهانی نفت تحت تاثیر بازگشت نفت ایران و حتی لیبی می‌تواند وضعیت پیچیده تری پیدا کند، شرکت واسطه نفتی ویتول اعلام کرد که قیمت نفت سال آینده به سختی به بالای 60 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

قیمت نفت طی 12 ماه گذشته عمدتا بر اثر سطوح بی‌سابقه تولید از سوی کشورهای بزرگ صادرکننده و همچنین کاهش تقاضا از سوی چین و دیگر مصرف‌کنندگان همچون برزیل و روسیه نصف شده است.

یان تیلور گفت: این شرکت پیش‌بینی می‌کند رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2016 به حدود یک میلیون و 350 هزار بشکه در روز برسد که نسبت به رشد احتمالی امسال که یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز است کاهش قابل توجهی نشان می‌دهد.

نفت ارزان باعث تشویق سطح بی‌سابقه پالایش نفت شده است اما حتی این مساله نیز برای جذب مازاد عرضه کافی نبوده و قیمت نفت برای بیشتر زمان‌های نیمه دوم امسال کمتر از 50 دلار در هر بشکه معامله شده است.

تیلور افزود: انتظار می‌رود مصرف نفت چین سال آینده افزایش پیدا کند اما رشد تقاضای جهانی احتمالا کمتر از سطح مشاهده شده در سال جاری خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، تیلور در نشست سالانه رویترز گفت: آیا ما در سال 2016 روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت دریافت خواهیم کرد؟ خیر. من اینطور فکر نمی‌کنم و این یکی از نگرانی‌های من است. اگر ما در سال 2016 روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت دریافت کنیم آنگاه می‌توانیم به راحتی به سطح قیمت 60 دلار در هر بشکه برسیم اما فکر نمی‌کنم که اینطور شود.

وی افزود: آیا شاهد یک افزایش قیمت زیاد در سال آینده خواهیم بود؟ خیر. اگر تا پایان سال 2016 به بالای 60 دلار برسیم من از این بابت متعجب خواهم شد.

آژانس بین‌المللی انرژی رشد تقاضای نفت در سال 2016 را روزانه یک میلیون و 210 هزار بشکه پیش‌بینی کرده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا