بورس پرس گزارش می دهد:

۳ عامل مانع از ثبت رکورد تاریخی شاخص شدند/ بورس همچنان محکم و امیدوار

۳ عامل مانع از ثبت رکورد تاریخی شاخص شدند/ بورس همچنان محکم و امیدوار

هرچند امروز ۳ عامل مانع از ثبت رکورد تاریخی و جدید شاخص شدند اما رکورد ارزش ۸۶۰ میلیارد تومانی ۴.۲ میلیارد سهم موجب شد تا فعالان همچنان به آینده مثبت بورس محکم و امیدوار باشند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات امروز بازار سهام، رونق معاملات و رشد قیمت ها و 100 البته پرواز شاخص بورس بیش از گذشته بود. چرا که علاوه بر ادامه رویدادهای مثبت اقتصادی و مقبول بودن صنایع مرتبط با لغو تحریم ها و ورود بخشی از پول های پارک شده به بازار سهام، اعلام عدم عرضه اولیه 250 میلیون سهم پتروشیمی فجر در هفته جاری ( که عصر دیروز بورس پرس خبر داده بود) موحب تشدید معاملات از همان آغاز داد و ستد شد.

این روند تا قبل از ساعت 12 ظهر ادامه داشت و همگان سرخوش و خوشحال از رشد 5 درصدی اکثر شرکت ها و تشکیل صف خرید ، نظاره گر رشد تاریخی شاخص بورس شدند. چرا که بعد از پرواز 2 هزار و 434 واحدی شاخص در 16 فروردین سالجاری (و بعد 2 هزار و 142 وحدی 11 بهمن )، هیچ گاه این متغیر مهم نتوانسته بود در یک روز بیش از 2600 واحد جهش و از سه خط مقاومت عبور کند.

اما این رکورد و جهش روزانه 2600 واحدی شاخص تا پایان معاملات به 3 دلیل داوم نیاورد و ثبت نشد.

اولین عامل و پیش درآمد، شفاف سازی مدیرعامل بانک صادرات درباره ابطال فرورش ۲.۱ هزار میلیارد تومانی بلوک ۲۰ درصدی توسعه نیشکر در معامله قبلی و برگزاری مزایده دوم و عدم افزایش سود هرسهم "وبصادر" به دلیل لحاظ شدن در پیش بینی ها بود.

این توضیحات موجب شد تا سهام بزرگترین بانک بورس که قبل از شروع معاملات، دارای صف خرید بیش از 433 میلیون سهمی بود، با کاهش قیمت در 30 دقیقه پایانی معامله شود و سهام دیگر بانک ها را هم تحت شعاع قرار دهد.

اما عامل اصلی مربوط به درج شایعه استعفاء رئیس سازمان بورس در یکی از پایگاه های خبری غیر بورسی بود. آن هم در روزی که فطانت سومین نشست خبری را برگزار می کرد.

این شایعه درحالی از روزهای قبل در میان فعالان رد و بدل می شد که رسانه های بورسی از جمله بورس پرس از وجود این شایعه مطلع بودند اما به دلیل بی اساس بودن آن اقدام به انتشار نکرده بودند.

به هرحال این شایعه در شرایطی در نشست خبری هم مطرح و توسط فطانت تکذیب شد که موجی از فروش سریع و حذف صف خرید و کاهش قمیت ها را در 10 تا 20 دقیقه مانده به اتمام معاملات به همراه داشت. در این میان برخی فعالان این شایعه و انتشار آن را دست ساخته گروهی از حقوقی ها برای خرید راحت تر سهام ارزشمند دانسته اند که زمان مشخص خواهد کرد تا چه حد صحت دارد.

عامل سوم هم ناشی از رفتار نوسان گیران و برخی حقوقی ها در واکنش به تغییر جو روانی بازار و شناسایی سود کوتاه مدت و انتظار برای خرید سهام با قیمت های پایین تر از یک سو و برخی عرضه های خرد توسط سازمان خصوصی سازی بود.

با این حال شاخص بورس در نهایت با جهش 2 هزار و 415 واحدی و عبور از سه خط مقامت 76 تا 78 هزار واحدی در رقم 78 هزار و 199 واحدی جا خوش کرد و منتظر روزهای بعد و احتمالا" همراه با نوسان و شاید استراحت شد.

ولی حجم معاملات 860 میلیارد تومانی بیش از 4.2 میلیارد سهم که رکوردی تازه بشمار می رود نشان از آن دارد که اکثر فعالان بازار با توجه به رکود دوساله بازار و تحمل زیان های هنگفت ، همچنان به ادامه سیر صعودی قیمت ها و شاخص، امید محمکی دارند.

این گروه که طیف وسیعی را هم شامل می شوند معتقدند هنوز پول های جدید وارد بازار سهام نشده و شاخص به رقم تاریخی 89 هزار و 500 واحدی نرسیده و شرکت ها و بانک ها هنوز آثار مالی ناشی از لغو تحریم ها را در درآمد و سودها لحاظ نکرده اند و مهمتر از همه، سرمایه گذاران خارجی علاقمند به کسب سودهای شگفت انگیز از بورس ایران ، وارد میدان نشده اند تا چهره واقعی بازار سهام کشور به نمایش گذاشته شود.

با این همه باید باز مانند همیشه طرفدار تعادل و منطق و داوری زمان بود.

انتهای پیام

   

 

 

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا