ارباب زاده در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

اختصاص ۳۵ درصد از تولید فولاد مبارکه به فولادهای خاص

اختصاص ۳۵ درصد از تولید فولاد مبارکه به فولادهای خاص

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با اشاره به قراردادهایی که مدیرعامل این شرکت در سفر به ایتالیا امضا کرده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه پیش از این سفر برخی مقدمات از جمله مشخصات فنی، آمادگی قرارداد و... انجام شده بود، فکر می‌کنم بتوانیم این قراردادها را در مدت 4 تا 5 ماه آینده اجرایی کنیم.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، محمود ارباب زاده درباره تحقق هدف تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 افزود: باید از معدن تا محصول نورد برای تکمیل زنجیره فولاد تدبیر داشته باشیم. خوشبختانه با قراردادهای جدید زنجیره تولید در حال تکمیل است، یعنی روی معادن، فرآوری، کنسانتره و گندله سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. از سوی دیگر پیشتر روی فولادسازی و نورد نیز سرمایه‌گذاری انجام شده بود که امیدواریم کمبود‌های موجود با سرمایه‌گذاری‌های جدید برطرف شود. به همین دلیل اعتقاد من بر این است که با چنین اقداماتی امکان تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد در سند چشم‌انداز وجود دارد.

خبرنگار ماین نیوز با محمود ارباب زاده، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

در حال حاضر وضعیت فولاد مبارکه به چه صورت است؟

خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفته و در حالی که بازار داخلی با رکود مصرف مواجه بوده و رقابت در واردات نیز وجود دارد، شرکت فولاد مبارکه از 95 درصد ظرفیت خود استفاده کرده است. در نتیجه پیش‌بینی ما این است تا پایان سال بیش از 90 درصد از برنامه‌‌های شرکت محقق شود.

چه زمان قراردادهایی که در سفر مدیرعامل فولاد مبارکه به ایتالیا به امضا رسید، اجرایی خواهند شد؟

با توجه به اینکه پیش از این سفر برخی مقدمات از جمله مشخصات فنی، آمادگی قرارداد و ... انجام شده بود، فکر می‌کنم این قراردادها را در مدت 4 تا 5 ماه آینده عملیاتی کنیم. البته باید به صورت مناقصه بوده تا رقابت میان سازندگان ایجاد شود.

نظر شما درباره افق 1404 چیست؟ با توجه به طرح‌های توسعه در فولاد مبارکه تولید 55 میلیون تن فولاد در این چشم‌انداز محقق خواهد شد؟

اگر نگاه ما نگاه به گذشته باشد، این هدف محقق نخواهد شد اما اگر نگاه به وضعیت آینده و تحرکات اقتصادی که به تازگی ایجاد شده و قراردادهای که اخیرا به امضا رسیده، داشته باشیم دستیابی به این اهداف امکان‌پذیر خواهد بود. خوشبختانه با قراردادهای جدید زنجیره تولید در حال تکمیل است، یعنی روی معادن، فرآوری، کنسانتره و گندله سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. از سوی دیگر پیشتر روی فولادسازی و نورد نیز سرمایه‌گذاری انجام شده بود که امیدواریم کمبود‌های موجود با سرمایه‌گذاری‌های جدید برطرف شود. به همین دلیل اعتقاد من بر این است که با چنین اقداماتی امکان تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد در تا افق چشم‌انداز وجود دارد.

تاکید بسیاری بر تولید فولادهای تمیز و کیفی وجود دارد و فولاد مبارکه نیز استراتژی خود را بیشتر در این زمینه متمرکز کرده است. آیا به توان تولید این محصولات خواهیم رسید و می‌توان به سمت صادرات این محصولات پیش‌رویم؟

این جمله را بارها شنیده‌ایم که در هر محدودیتی فرصت‌های نهفته است. خوشبختانه شرایطی که برای صنعت فولاد کشور ایجاد شد، باعث شد فولاد مبارکه فرصت‌های خوبی کسب کند. تولید فولادهای ویژه و خاص یکی از این فرصت‌ها بود. فولاد مبارکه در سال 94 توانسته بیش از 18 نوع فولاد خاص تولید کند. به عنوان مثال محصولات گرم ما در حال حاضر به ضخامت 1.5 میلیمتر رسیده در حالی که در گذشته ما توانایی تولید محصولات با ضخامت کمتر از 3 میلیمتر را نداشتیم. همچنین از نظر دامنه محصولات امروز بیش از 95 درصد از نیاز 2 کارخانه خودروسازی سایپا و ایران خودرو را تامین می‌کنیم. از سوی دیگر تجهیزاتی که به تازگی به عنوان گاز‌زدایی راه‌اندازی شده است، این توانایی را به ما می‌دهد تا بدنه خودرو را به صورت 100 درصد و داخل خودرو را نیز کامل تولید کنیم. اقدامات دیگری همچون تولید فولادهای بیک هاردنین و فولادهای دوفازی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم. بطورکلی 35 درصد از تولید ماه‌های اخیر فولاد مبارکه به فولادهای خاص اختصاص یافته است. به همین دلیل است که توانستیم، در فضای رقابتی باقی بمانیم.

با توجه به قراردادهای فولادی که پس از برجام به امضا رسیده است، آیا تقاضای ورق‌های خودرو در آینده بیشتر خواهد شد و نقش فولاد مبارکه در این حوزه چه خواهد بود؟

در زمینه ورق خودرو اتفاقاتی رخ داده است که فولاد مبارکه نیز پا به پای این اتفاقات خود را تجهیز کرده است. زمانی ورق‌های خودرو، ورق‌های ساده و کربنی بودند اما در حال حاضر به سمت ورق‌های if، ورق‌هایی با استحکام و انعطاف‌پذیری بیشتر در حرکت است. فولادهای دوفازی، تریپ و کمپلکسی نیز تولید شده که در حال جایگزینی ورق‌هایی هستند که امروزه در خودروسازی استفاده می‌شود. در کنار این تغییرات، فولاد مبارکه نیز گام‌های اساسی برداشته است. به عنوان مثال در قرارداد نورد گرم 2، توانسته‌ایم انواع ورق‌های دوفازی را در گروه تولیدات خود قرار دهیم و یا در ورق سپیددشت که زنجیره محصولات را در چهارمحال بختیاری تکمیل می‌کند، محصول گرمی را تولید کنیم که عمدتا در خودروسازی استفاده می‌شود. امیدواریم در این واحد با ایجاد خطوط نورد سرد بتوانیم خط ورق خودرو را بطور کامل پوشش دهیم. یعنی فولاد سپیددشت با ظرفیت 1.5 میلیون تنی اگر تولیداتی را برای خودرو داشته باشد، می‌تواند یک واحد اقتصادی باشد.

در این زمینه طرح توسعه و رویکرد صادرات نیز وجود دارد؟

جانمایی و طرح واحد تولیدی ورق خودرو سپیددشت 1.5 میلیون تن بود. اگر زیرساخت‌های اصلی ایجاد شود، امکان طرح توسعه نیز وجود دارد. اما برای اینکه واحد فعلی را بتوانیم اقتصادی کنیم نگرش خود را بر تولید بیش از 70 درصد ورق تنها برای صنعت خودرو گذاشته‌ایم. به دنبال آن باید فناوری ورق سرد را با سرمایه‌گذاری اندک وارد کرده تا بتوانیم زنجیره خط تولید ورق خودرو را در سپیددشت کامل کنیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا