شگفتی سازی سنگ آهن در ۲۰۱۶

شگفتی سازی سنگ آهن در ۲۰۱۶

گروه معادن >سنگ آهن - پس از اختلال موقت عرضه از سوی برزیل و استرالیا که موجب بازگشت قیمت سنگ آهن به بالای 45 دلار به ازای هر تن شد، سنگ آهن شگفت انگیزترین عملکرد را در سال جاری داشته است.

به گزارش ماین نیوز، سنگ آهن هفته گذشته را با قیمت هر تن 45 دلار و 73 سنت به پایان رساند که رشدی 15 درصدی را از اواسط ژانویه نشان می دهد. سنگ آهن به عنوان بزرگترین صادرات معدنی استرالیا از ابتدای سال (زمانی که در سطح 43 دلاری معامله می شد) تا کنون رشدی 5 درصدی را تجربه کرده است. سنگ آهن به دلیل اختلال در عرضه با این رشد قیمت مواجه شده است. عملکرد این روزهای سنگ آهن باعث شده تا این کالا در میان 68 کالای اساسی و دارایی های مالی بررسی شده توسط گروه مک کوئری بهترین عملکرد را از آن خود کند.

مک کوئری اعلام کرد: «سنگ آهن بهترین عملکرد را در میان کالاهای دلاری از ابتدای سال جاری داشته است که حتی بهتر از اوراق قرضه دولتی و شاخص های سهام اصلی بوده است. این در حالی بود که با رسیدن قیمت هر تن سنگ آهن به زیر 40 دلار در برهه ای از سال جاری، پیش بینی می شد تا این کالا بازهم سال بدی را پشت سر بگذارد.»

سنگ آهن در هفته جاری به دلیل تعطیلات سال جدید چین با وقفه در معاملات مواجه شده است. تحلیلگران در تلاش برای پیش بینی عملکرد سنگ آهن پس از پایان تعطیلات در هفته آینده هستند. در حالی که مک کوئری بر این باور است که بازگشت به قیمت های زیر 40 دلاری بعید به نظر می رسد، بقیه چنین نظری ندارند.

دانیل هاینز، تحلیلگر ارشد کالای بانک ANZ اعلام کرد: «اختلال عرضه موقت بوده و قیمت های به زودی مجددا پایین خواهند آمد. ما انتظار داریم که در چند هفته آینده قیمت ها مجددا به زیر 40 دلار برسد. تصویر تقاضا همچنان ضعیف باقی مانده و ما انتظار داریم میزان عرضه نیز به رشد خود ادامه دهد.» ژائو چائو یو، تحلیلگر کالا اعلام کرد که در حالی که سنگ آهن بعد از تعطیلات سال جدید چین به رشد خود ادامه خواهد داد، اما تا اواسط ماه آگوست قیمت مجددا به مرز 35 دلار سقوط خواهد کرد. ماه مارس به طور معمول با رونق تولید مواجه می شویم بنابراین تقاضای سنگ آهن نیز افزایش می یابد. بعد از سال نو چین، کارخانه هایی با توانایی مالی میزان تولید خود را افزایش خواهند داد.

محموله های دریایی از بندر هدلند استرالیای شرقی در اواخر ژانویه با اختلال مواجه شده بود و در برزیل در اوایل ماه همین ماه، دادگاه فدرال به دلیل نگرانی های آلودگی دستور تعطیلی بندر توبارو واله (یکی از مهمترین ترمینال های سنگ آهن دنیا) را داد. میزان صادرات سنگ آهن بندر هدلند در ماه ژانویه با افتی 10 درصدی نسب به ماه دسامبر به 33.78 میلیون تن رسید. این میزان 8.1 درصد کمتر از ژانویه سال گذشته بوده است.

به گزارش سیدنی مورنینگ، در ماه فوریه قیمت هر تن سنگ آهن تاکنون رشدی 3 دلاری داشته است. علاوه بر بازسازی مجدد چین در آستانه تعطیلات سال جدید، افت قیمت دلار نیز در این رشد قیمت نقش داشته است. دلار هیچگاه عامل محرک بزرگی برای بازار سنگ آهن نبوده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا