در پی استقبال بی نظیر سرمایه گذاران؛

رکورد حجم و ارزش معاملات آتی سکه در سال جاری شکسته شد

رکورد حجم و ارزش معاملات آتی سکه در سال جاری شکسته شد

حجم و ارزش معاملات آتی سکه روز گذشته با انعقاد ۲۹ هزار و ۴۱۷ قرارداد به ارزش بیش از ۳هزار میلیارد و ۷میلیون ریال در بورس کالای ایران شکسته شد؛ از نکات قابل توجه معاملات دیروز می توان به رکوردزنی حجم معاملات آنلاین آتی سکه اشاره کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، این روزها انتظارات متفاوت فعالان بازار سکه از آینده قیمت، هیجان معاملات آتی سکه را افزایش داده به طوریکه روز گذشته ارقامی جدیدی بر تابلوی بورس کالا نقش بست.

براساس این گزارش، حجم معاملات قراردادهای آتی سكه دیروز یکشنبه به ۲۹ هزار و ۴۱۷ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۳هزار میلیارد و ۷میلیون ریال رسید، این در شرایطی است که حجم این معاملات طی روز شنبه ۱۷ هزار و ۴۹۷ قرارداد بود؛ این آمار نشان دهنده رشد ۶۸ درصدی حجم قراردادها نسبت به روز معاملاتی قبل است. از طرفی ۱۹ هزار و ۷۰۲ قرارداد به صورت آنلاین از سوی بازیگران بازار منعقد شد که این حجم ۶۶ درصد کل معاملات دیروز بود.

همچنین بررسی قیمت سکه در سررسیدهای مختلف نشان می دهد که بهای سکه برای تحویل اسفند امسال به ۹ میلیون و ۸۰۶هزار ریال رسید که کاهش۰/۷۵ درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که سررسید اردیبهشت ماه سال آینده در محدوده ۱۰ میلیون و ۳۲ هزار ریال معامله شد که ۰/۱۱ درصد رشد قیمت داشت. سکه تحویل تیر ۹۵ نیز با قیمت ۱۰ میلیون و ۸۵ هزار ریال افت ۰/۶۶  درصدی را در این روز تجربه کرد. همچنین سکه‌ تحویل شهریور نیز با قیمت ۱۰میلیون و ۲۵۳ هزار ریال معامله شد و کاهش ۰/۷۶ درصدی را در این روز به ثبت رساند.

از سویی در بازار نقدی نیز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در جریان مبادلات دیروز تحت تاثیر نرخ ارز در بهای ۹۸۲ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز یکشنبه ۷ هزار تومان رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، هر قطعه نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی به ترتیب ۴۹۰، ۲۶۱ و ۱۷۳ هزار تومان معامله شد که نرخ نیم سکه ۲ هزار تومان بالا رفت، ربع سکه یک هزار تومان پایین آمد اما سکه گرمی ثابت ماند.

در همین حال در بازار ارز هر دلار آمریکا ۳۵۶۷ تومان عرضه شدو در بازار جهانی نیز هر اونس طلا در محدوده ۱۱۹۳ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

بررسی معاملات دیروز از نگاه کارشناس

یکی از کارشناسان بازار آتی سکه در رابطه با معاملات روز گذشته به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: خیزش طلا و ثبات آن در کانال بالای ۱۱۰۰ دلاری شرایط را برای جهش قیمت سکه نقدی و آتی در بازار داخلی فراهم کرده و شواهد نشان می دهد که این اتفاق زمینه ساز جذب سرمایه ها به بازار طلا شده است.

احمد بیات به افزایش قراردادها در بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: هر گاه بهای طلا با نوسان نرخ رو به رو می شود، معامله برای بازیگران بازار آتی نیز جذاب می شود به طوریکه امسال حجم بیش از ۲۹ هزار قرار داد طی یک روز بی سابقه بوده است.

به گفته این کارشناس، همواره یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سکه‌ آتی، نوسانات اونس طلاست به طوریکه هم اکنون قیمت سکه نقدی نیز به مرز یک میلیون تومان نزدیک شده و به نظر می رسد تا روند مثبت طلا در بازارهای جهانی این روند ادامه داشته باشد.

بیات در پایان گفت: برخی عنوان می کردند بعد از اجرای برجام و راه‌اندازی بازار آتی ارز، ارز تک‌نرخی می‌شود و بازار آتی سکه از رونق می‌افتد و دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذاران نخواهد داشت، اما این موضوع به هیچ عنوان منطقی و کارشناسی نیست چرا که هیجانات بازار آتی همیشه با توجه به نوسانات بهای اونس طلا و دلار پا برجاست و هیچ‌گاه از جذابیت معاملات آتی سکه کاسته نخواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا