دورنمای مبهم اقتصاد برای کاهش نرخ سود بانکی

دورنمای مبهم اقتصاد برای کاهش نرخ سود بانکی

مدیرعامل اسبق بانک سپه گفت: هنوز فضای پیش‌روی اقتصاد ایران شفاف نیست و برای اتخاذ و اجرای سیاست‌های پولی جدید مانند نرخ سود باید چند ماهی صبر کرد.

حسنعلی قنبری با بیان اینکه مدت‌هاست درباره کاهش نرخ سود صحبت می‌شود اما فعلا شرایط برای کاهش نرخ سود مساعد نیست، اظهارداشت: در ابتدا باید دورنمای اقتصاد مشخص شود، اگر در شرایط فعلی نرخ سود کاهش یابد احتمال کاهش خروج سرمایه از بانک‌ها وجود دارد.

وی افزود: این نگاه وجود دارد که با خروج سپرده از بانک، این منابع به سمت بازار سرمایه و مسکن برود اما شرایط برای این نقل و انتقال هم فراهم نیست. 

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هم‌اکنون نرخ سود بانکی بسیار بالاتر از نرخ تورم است، آیا با کاهش نرخ سود باز هم احتمال خروج سپرده‌های بلند مدت از بانک‌ها وجود دارد، گفت: اگر نرخ سود بانکی بالاتر از تورم باشد، سپرده‌گذران پول‌های خود را نگه می‌دارند اما اینکه این تورم تا باثبات است، محل سوال قرار دارد.

قنبری افزود: رسیدن تورم به نرخ‌های فعلی به قیمت رکود بوده و اگر دولت و بانک مرکزی رویکرد ایجاد رشد اقتصادی و رونق را در پیش بگیرند، یکی از ملزومات رونق اقتصادی تزریق اعتبار و پول به اقتصاد از سوی بخش‌های مختلف است.

وی ادامه داد: اثر رشد نقدینگی بر تقاضا زودتر از به نتیجه رسیدن سرمایه‌گذاری‌ها نمایان می‌شود و به همین دلیل معمولا در چنین شرایطی تورم افزایش می‌یابد. 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در شرایط فعلی تصمیم‌گیری و اقدام برای تعدیل نرخ سود و کاهش بیشتر نرخ تورم باید با تامل و احتیاط بیشتری باشد، گفت: علت توصیه بنده به احتیاط بیشتر بانک مرکزی این است که دولت و بانک مرکزی مجبور به اتخاذ سیاست انبساطی هستند و همین مساله موجب رشد تورم خواهد شد.

وی تصریح کرد: البته اقتصاد ما به گونه‌ای نیست که با کاهش 0.5 درصدی نرخ سود بانکی، دچار التهاب شود اما باید این را در نظر گرفت که با توجه به فضای جدید و پیش‌روی اقتصاد ایران، هر سیاستی در زمینه نرخ سود با احتیاط انجام شود زیرا ممکن است در آینده با افزایش تورم بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مجبور به افزایش دوباره نرخ سود شوند.

قنبری اظهارداشت: هنوز فضای کسب و کار به گونه‌ای نیست که خارج از محیط سیستم بانکی شرایط برای تولید و ایجاد کسب و کار فراهم باشد و خروج سپرده از بانک در شرایط کنونی بازارها را ملتهب خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که بنابراین معتقدید شرایط برای کاهش نرخ سود مهیا نیست، گفت: آینده مشخص نیست؛ هنوز فضای پیش‌روی اقتصاد ایران شفاف نیست و برای اتخاذ و اجرای سیاست‌های پولی جدید مانند نرخ سود باید چند ماهی صبر کرد.

به گزارش استیل ایران به نقل از فارس، این کارشناس اقتصادی یکی از مشکلات فضای کسب و کار ایران را دو نرخی بودن ارز عنوان کرد و گفت: آورده سرمایه‌گذار خارجی با نرخ ارز رسمی محاسبه می‌شود اما برای خرید ارز باید به نرخ بازار ارز خریداری کند. این یک مانع بزرگ بر سر راه سرمایه‌گذاری خارجی است.

قنبری تاکید کرد: در شرایط فعلی بانک مرکزی می‌تواند برای سیاست‌های پولی خود برنامه‌ریزی و مطالعه کند اما برای اجرای آن سیاست‌ها، تا رفع ابهامات از فضای جدید اقتصاد کشور باید صبر کرد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا