خبرهای خوش از دریاچه ارومیه به گوش می‌رسد

خبرهای خوش از دریاچه ارومیه به گوش می‌رسد

تراز آبی دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته مثبت شده و هم‌اکنون به 1270.70 متر رسیده که این تراز در مدت مشابه سال گذشته 1270.66 متر بوده است و این در حالی اتفاق می‌افتد که هر سال نسبت به سال گذشته 35 تا 40 سانتی‌متر کاهش تراز داشتیم.

بر اساس آخرین گفته‌های وزیر نیرو به‌دلیل‌اینکه دریاچه ارومیه در شرایط سختی قرار دارد دولت تصمیم گرفته کار گروهی را برای سازماندهی این دریاچه ایجاد کند.

برای اولین بار در طول دوره 18 ساله، تراز آبی دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 سانتیمتر افزایش یافته است و علی‌رغم‌اینکه در زمان حاضر بارش‌های کل کشور 162 میلی‌متر و نسبت به سال گذشته حدود 15 درصد کاهش داشته است، اما در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تاکنون افزون بر 237 میلی‌متر بارش در این حوزه ثبت شده که نسبت به سال گذشته 39 درصد و نسبت به دراز مدت نیز 3 درصد افزایش را نشان می دهد.

علاوه بر این به‌گفته موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های دریای خزر و دریاچه ارومیه تاکنون حدود 69 درصد سدهای حوضه آبریز ارومیه پر شده که نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش داشته است و این درحالی است که طی سال‌های گذشته در این حوضه وضعیت ذخیره سدها هر سال روند کاهشی داشته اما امسال خوشبختانه حتی در سدهایی هم که رهاسازی آب انجام داده‌ایم مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون کل آب ورودی حدود 890 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با رقم 830 میلیون مترمکعب سال قبل وضعیت مناسب است، اظهار کرد:‌ هم‌اکنون حجم آب موجود در دریاچه ارومیه حدود 3 میلیاردمترمکعب ومساحت دریاچه به 2510 کیلومتر مربع رسیده است.

موسوی با بیان اینکه 88 هزار حلقه چاه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد که 50 درصد این چاه‌ها غیرمجاز است ،گفت: نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های مجاز در برنامه سال‌جاری است که پیش‌نیاز نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌ها، تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز است و همین امر مهم‌ترین موضوع پیش‌روی ما است.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های دریای خزر و دریاچه ارومیه موضوع اصلی در احیای دریاچه ارومیه را دو موضوع کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و سامان‌دهی برداشت آب از منابع آب زیرزمینی عنوان و اظهار کرد: خوش‌بختانه با راهکارهایی که وزارت جهادکشاورزی تدوین کرده، این امیدواری به‌وجود آمده است که با استفاده از فناوری‌های نوین کشاورزی، صرفه‌جویی 40 درصدی در مدت پنج سال بدون هیچ‌گونه آسیبی به تولید و درآمد کشاورزان این بخش منجر شود. برخی طرح‌ها و پروژه‌های سازه‌ای هر چند با تاخیر به پایان خواهد رسید، اما این موضوع نگرانی جدی در هدف اصلی احیای دریاچه به‌وجود نمی‌آورد.

موسوی با بیان اینکه اگر این برنامه طبق زمان‌بندی پیش برود، قادر خواهیم بود مصرف آب بخش کشاورزی را از چهار میلیارد و 300 میلیون مترمکعب به حدود دو میلیارد و 600 میلیون مترمکعب کاهش دهیم و این موضوع در کنار اقدام‌های دیگر همچون کاهش مصرف آب‌های زیرزمینی بسیار تعیین‌کننده است، اظهار کرد: هم‌اکنون سطح زیرکشت آبی حوضه آبریز حدود 480 هزار هکتار است که چهار میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب در این زمین‌ها مصرف می‌شود.

به‌گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به برنامه کنترل برداشت از آب‌های زیرزمینی حوضه ارومیه، گفت: یک موضوع مهم در ارومیه سامان‌دهی چاه‌های حوضه است تا بتوانیم میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی را کاهش دهیم. برنامه کاهش مصرف آب زیرزمینی در حوضه آبریز ارومیه نیز اجرایی خواهد شد و طبق این طرح تمامی چاه‌های مجاز در این حوضه به کنتور هوشمند مجهز خواهند شد تا نظارت بیشتری بر برداشت آب زیرزمینی به‌عمل آید.

به‌گفته مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های دریای خزر و دریاچه ارومیه با کنترل مصرف منابع آب زیرزمینی، روان‌آب‌های بیشتری به سمت پیکره دریاچه هدایت خواهد شد.

از هیچ تلاشی برای احیای دریاچه ارومیه کوتاهی نخواهیم کرد


از سوی دیگر نیز وزیر نیرو آمادگی خود را برای حمایت از دریاچه ارومیه اعلام کرد و گفت: در خصوص احیای دریاچه ارومیه با شرایط سختی روبرو هستیم ولی دولت تصمیم گرفته از هیچ تلاشی برای احیای دریاچه ارومیه دریغ نکند لذا از هیچ تلاشی برای احیای دریاچه ارومیه کوتاهی نخواهیم کرد.

چیت‌چیان با بیان‌اینکه دولت تصمیم گرفته کار گروهی را برای اینکار سازماندهی کند،اظهار کرد: این کار انجام شده است و بخش قابل توجهی از وظایف شورای هماهنگی حوضه آبریز توسط همان کارگروه در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه برای سال آبی 95-94 چگونگی رهاسازی آب از سدهای واقع در حوضه دریاچه را مشخص می کنیم، گفت: برای هماهنگی لازم، روشن شدن وضعیت و اینکه به چه میزان، از کدام سد، در چه زمانی بایستی رهاسازی انجام شود تا اهدافی که در ستاد احیای دریاچه ارومیه ترسیم شده تحقق یابد، از مفاد جلسه شورای احیای دریاچه ارومیه است و تصمیم گیری های لازم در این خصوص اتخاذ و اجرایی می شود.

به‌طور کل و با توجه به تغییر مثبت شرایط امید است که وضعیت این دریاچه روز‌به‌روز بهبود یابد و وزارت نییرو،وزارت جهاد کشاورزی و تمام دستگاه‌های ذی‌ربط نگاه ویژه خود را از این مهم برندارند تاجایی‌که دریاچه ارومیه به‌زودی احیا شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا