رئیس سازمان مدیریت صنعتی در گفت‌وگو با تسنیم:

مدیران باید اقتصاد مقاومتی را باور کنند

مدیران باید اقتصاد مقاومتی را باور کنند

رئیس سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه مدیریت سازمانها باید به پیاده سازی اقتصاد مقاومتی باور داشته باشند، گفت: مدیرانی که به اقتصاد مقاومتی باور دارند امتیاز آن را در آینده خواهند گرفت .

محمد علی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه  با بررسی نتایج عملکرد سازمان‌ها می‌توان به قابلیت‌ها و توانایی‌های آنها پی برد، اظهارداشت: این موضوعات سطح متعالی بودن یک سازمان را مشخص می‌کند. هر اندازه که یک سازمان عملکرد بهتری داشته باشد نشان دهنده این است که پتانسیل خوبی برای مدیریت و انجام فعالیت‌ها دارد. این سطح توانمندی ها، سطح تعالی سازمان را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه بحث تعالی سازمانی با واژه های مشابه مانند سرآمد سازمانی نیز شناخته می‌شود، افزود: ارزیابی سازمانی عملکرد یک سازمان را رد نمی‌کند بلکه درجه تعالی سازمان ها را تعیین کرده و الزامات ارتقاء درجه آنها را در رسیدن به رتبه های بالاتر مشخص می نماید.

رئیس سازمان مدیریت صنعتی اضافه کرد: در نگاه تعالی سازمانی، همه سازمان‌ها پذیرفته هستند ولی سطحشان متفاوت است. البته فلسفه ارزیابی شرکت‌ها توسط شخص ثالث، فلسفه ارزیابی را از بین نبرده است به عبارتی سازمانها میتوانند دونوع ارزیابی درون سازمانی و برون سازمانی داشته باشند.

محمدی با بیان اینکه مدل تعالی سازمانی به ما کمک میکند که دو وجه سازمان‌ها را مورد بررسی دقیق قرار دهیم، گفت: در حوزه نتایج چهار ذی نفع مهم وجود دارد که باید عملکرد سازمان‌ها از دید آنها هم مورد بررسی قرار گیرد. نخست مشتریان و دوم کارکنان آن سازمان‌ها هستند، به عبارتی کارکنان یک سازمان باید راضی باشند که سازمانشان چه عملکردی دارد.

وی افزود: گروه سوم جامعه است چراکه جامعه باید در درجه اول مطمئن باشد که نیازهای واقعی اش تامین می‌شود و  سازمان در راه مسیر اهدافش خلاف منافع آن عمل نمی‌کند.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه گروه چهارم سرمایه گذاران سازمان ها هستند که باید  عملکرد سازمان نسبت به آنها هم بررسی شود، گفت:  البته در این روند باید دیدگاه های نارضای نسبت به عملکرد سازمان در تمام بخش ها مورد ارزیابی قرار گیرد. در کنار این موضوع عوامل محیطی نیز بر فعالیت سازمان‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیرگذار هستند.‌

 وی با بیان اینکه ممکن است سازمان‌ها خود را از اشکالات درونی مبرا کرده و بگوید بر ما تحمیل شده است، افزود:به همین دلیل ما قابلیت های سازمان‌ها را هم ارزیابی میکنیم. البته وقتی یک سازمان بزرگ و متعالی میشود  از یک رهبری و مدیریت درست هم برخوردار باشد به همین منظور در مدل تعالی میخواهیم سطح قابلیت رهبری یک سازمان را هم ارزیابی کنیم.

محمدی با اشاره به اینکه قابلیت یک سازمان توانمندی نیروی انسانی آن است، اظهارداشت: یکی از مهمترین معیارها این است که چقدر هدفگذاری سازمان ها درست بوده است البته در کنار این موضوع شرکای سازمان ها مورد ارزیابی قرار می گیرند. در دیدگاه و نظرات سازمانی گفته میشود که شرکا، بخشی از سازمان تو هستند و هر چه توانمند باشند به توانایی سازمان کمک میکند.

 وی اضافه کرد: در مدلهای جایزه تعالی سازمانی، امتیازها 50-50 تقسیم شده است.یعنی 50 درصد امتیاز را به عملکرد و 50 درصد به قابلیت‌ها داده می شود. در مجموع  500 امتیاز از حوزه عملکرد و 500 امتیاز از حوزه قابلیت ها تعیین شده است که اگر یک سازمان بتواند از مجموع این دو امتیاز نمره 400 بالا بگیرد نمره بسیار خوبی دریافت کرده است.

رئیس سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی برای شرکتها در بررسی تعالی سازمانی وجود ندارد، گفت: همه شرکت ها چه کوچک و بزرگ می توانند برای ارزیابی متقاضی شوند.در حال حاضر با وجود آمار بالای متقاضیان  70 شرکت حائز شرایط لازم برای ارزیابی و امتیازدهی شده اند و ما برای سال 94 از آنها تقدیر میکنیم.

محمدی با اعلام اینکه امسال در سیزدهمین سال جایزه تعالی سازمانی شرایط رکود بازار را هم مورد توجه قرار خواهیم داد، گفت: به طور کلی دو دسته از عوامل بر عملکرد سازمان‌ها موثر هستند؛ عوامل درونی سازمانی و برون سازمانی.بنده هم معتقدم در سال های جاری شرایط محیطی برای بسیاری از سازمانها خیلی سخت شد به عنوان نمونه در شرایط تحریم قطعات و مواد اولیه مورد نیاز در اختیار تولیدکنندگان قرار نگرفت و همین مضوع سوآوری آنها را با اخلال روبه رو کرد. البته در کنار این موضوع برخی از عوامل محیطی از آن به عنوان خود تحریمی یا می شود هم باعث شد تا شرایط برای تولید کننده سخت شود.

وی تصریح کرد: اگر برخی از واحدهای تولیدی در سالهای اخیر عملکردشان افت کرده این به معنی کاهش قابلیت های آنها نیست. شرایط محیطی مکمل خوبی برای قابلیت های آنها نبوده به عبارتی همواره راز موفقیت سازمانها این بود فرصت های خوبی وجود داشته باشد تا شرکتها بتوانند از آن استفاده کنند.

رئیس سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه هر چه قدر سازمان بزرگ اقتصادی جامعه ما متعالی تر شوند اقتصاد توسعه بیشتری خواهد یافت، گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌گوید ما باید بتوانیم به قابلیت های خودمان تکیه کنیم.این به معنای عدم ارتباط با بیرون نیست بلکه نباید با هر موجی به هم بریزیم. اقتصاد مقاومتی میگوید باید آنقدر تعالی و قابلیت داشته باشید که تحت تاثیر نوسانات و تلاطم های محیط قرار نگیرید.
 
وی اضافه کرد: در شرایط تحریم یکسری خلاقیت‌ها ونوآوری هایی در تمام بخش ها ایجاد شد اما باید با تلاش بیشتر بستر را برای توسعه اقتصاد فراهم کنیم.

محمدی با بیان اینکه مدیریت سازمانها میتوانند این اندیشه ها را بارور کنند، تصریح کرد: مدیرانی به اقتصاد مقاومتی باور دارند امتیاز ان را در آینده خواهند گرفت . اما کسی که باور ندارد دیر یا زود نتیجه منفی آن را می بیند به نحوی اگر در کوتاه مدت متوجه آن نشود در بلند مدت ضربه آن را خواهد خورد. ممکن است تعداد مدیرانی که به این امر اعتقاد دارند زیاد نباشد ولی آنها که به این نتیجه رسیده‌اند واقعا عالی کار میکنند.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا