پرچمداران 10 سال پیش بازار تلفن همراه چه شکلی بودند؟

پرچمداران 10 سال پیش بازار تلفن همراه چه شکلی بودند؟

بدون شک تصور زندگی بدون گوشی‌های همراه هوشمند امروزه دیگر محال است؛ اما بد نیست بدانید با این تصور فاصله چندانی نداریم، ده سال پیش ...

بدون شک تصور زندگی بدون گوشی‌های همراه هوشمند امروزه دیگر محال است؛ اما بد نیست بدانید با این تصور فاصله چندانی نداریم، ده سال پیش خبری از اندروید و آیفون نبود و دنیا در قبضه گوشی‌هایی بود که با آنچه امروز در بازار موجود است قابل مقایسه نیست، با فارنت همراه باشید تا گوشی‌های هوشمندی را معرفی کنیم که ده سال پیش برای خود برو و بیایی داشتند و هر علاقمند تلفن همراه آرزوی داشتن یکی از آنها را داشت.


ده سال پیش در بازار تلفن همراه چه خبر بود؟

همان‌گونه که اشاره شد ده سال پیش قلمرو گوشی‌های همراه با آنچه امروز در بازار می‌بینیم تفاوت داشت،‌آیفون هنوز یک سال با معرفی شدن فاصله داشت و گوشی‌های اندرویدی هم هنوز روی بازار را ندیده بودند که در این مطلب به هشت قابلیتی که گوشی‌های هوشمند 10 سال پیش از آنها برخوردار نبودند! اشاره کردیم. طرفداران قدیمی گوشی‌های همراه ممکن است خاطرشان باشد که ده سال پیش قلمرو سیستم‌عامل گوشی‌های همراه در تصرف سیستم‌عامل سیمبین (Symbian) بود و نوکیا به عنوان مالک این سیستم‌عامل؛ بزرگ‌ترین فروشنده گوشی‌ همراه هوشمند در دنیا شناخته می‌شد.

در این بین ویندوز موبایل، بلک‌بری، پالم و لینوکس سایر سیستم‌عامل‌های گوشی‌های همراه هوشمند را تشکیل می‌دادند. با عرضه گوشی‌های همراه مجهز به اندروید و iOS طراحی گوشی‌ها نیز دستخوش تغییر شد،‌ تعامل بیشتر با صفحه‌نمایش گوشی باعث شد ابعاد صفحه‌نمایش گوشی‌ها بزرگ‌تر شود و طبیعی است که هر چه ابعاد صفحه‌نمایش بزرگ‌تر شود خلاقیت کمتری در اختیار سازنده برای ایجاد تغییر در طراحی گوشی ایجاد می‌شود.


پرچمداران ده سال پیش بازار تلفن همراه چه شکلی بودند؟

اما گوشی‌های هوشمند تراز اول ده سال پیش از لحاظ طراحی تغییرهای اساسی با یکدیگر داشتند. با در نظر گرفتن تمامی این موارد پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به لیست گوشی‌های پرچمدار ده سال پیش داشته باشید، به احتمال زیاد در آن زمان شما هم یکی از این محصولات را در اختیار داشته‌اید.


بلک‌بری پِرل 8100 (Pearl 8100)

این گوشی هوشمند در واقع نسخه بهینه شده بلک‌بری ۷۱۰۰ بود که از صفحه‌ کلید کامل QWERTY بهره نمی‌برد، طرفداران بلک‌بری به خوبی می‌دانند که بلک‌بری در بیشتر گوشی‌های خود از صفحه‌ کلید کامل QWERTY استفاده می‌کند. در کنار این صفحه کلید، صفحه‌ نمایش لمسی ۲.۲ اینچی با رزولوشن ۲۶۰ در ۲۴۰ دیده می‌شد، این ابعاد و استفاده از صفحه کلید نیمه کامل QWERTY باعث شده بود بلک‌بری پِرل ۸۱۰۰ از لحاظ ابعاد نسبت به سایر محصولات بلک‌بری کوچک‌تر باشد.
 

BlackBerry-Pearl-8100


بد نیست بدانید این گوشی هوشمند پرچمدار اولین محصول بلک‌بری بود که از دوربین در قسمت پشت گوشی بهره می‌برد، این دوربین ۱.۳ مگاپیکسل بود و به فلش LED مجهز بود، در کنار این موارد پشتیبانی از اجرای فایل‌های صوتی و تصویری به همراه درگاه کارت میکرو‌ اس‌دی در این گوشی هوشمند به چشم می‌خورد.

تمامی این موارد دست به دست هم دادند تا بلک‌بری پِرل ۸۱۰۰ به محصولی پرطرفدار برای جوانان آن زمان تبدیل شود. البته این گوشی نقص‌هایی هم داشت که می‌توان به عدم پشتیبانی از شبکه مخابراتی 3G و نبود وای‌فای و جی‌پی‌اس در آن اشاره کرد. جالب است بدانید این گوشی در زمان عرضه که برابر با دهم شهریور ماه سال ۱۳۸۵ بود، به عنوان باریک‌ترین گوشی دنیا شناخته می‌شد و تنها ضخامتی برابر با ۱۴.۵ میلی‌متر داشت که این ابعاد با استانداردهای امروز به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.


اچ‌تی‌سی TyTN

ده سال پیش ویندوز موبایل به عنوان یکی از سیستم‌عامل‌های معتبر گوشی‌های همراه هوشمند به حساب می‌آمد و اچ‌تی‌سی TyTN به استفاده از این سیستم‌عامل به خود می‌بالید.

HTC TyTN

این گوشی همراه هوشمند پرچمدار اچ‌تی‌سی به ویندوز موبایل پروفشنال نسخه ۵.۰ مجهز بود و نرم‌افزارهایی نظیر مایکروسافت وُرد موبایل، اکسل، دایرکت پوش ایمیل (DirectPush Email) و اینترنت اکسپلورر را به عنوان امکانات نرم‌افزاری تجربه می‌کرد.

در کنار سیستم‌عامل ویندوز موبایل، اچ‌تی‌سی TyTN از صفحه‌کلید QWERTY بهره می‌برد و از شبکه مخابراتی 3G به همراه وای‌فای پشتیبانی می‌کرد، صفحه‌نمایش ۲.۸ اینچی با رزولوشن ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل به همراه قلم استایلوس سایر مشخصات این گوشی را تشکیل می‌داد، لازم به ذکر است که در آن زمان برای تعامل با صفحه‌نمایش حتماً‌ باید با قلم‌های حساس به فشار با صفحه‌نمایش گوشی تعامل برقرار می‌شد. در آن زمان به گوشی‌هایی با این امکانات پاکت‌ پی‌سی نیز گفته می‌شد، دوربین این گوشی پرچمدار اچ‌تی‌سی ۲ مگاپیکسل بود.


گوشی موتورولا کیو (Motorola Q)

این گوشی در خرداد ماه سال ۱۳۸۴ از جانب موتورولا معرفی شد اما موتورولا کیو که با نام کیو ۸ نیز از آن یاد می‌شود تا حدود یک سال بعد راهی بازار نشد. موتورولا با ساخت این گوشی در واقع محصولات هوشمند تراز اول بلک‌بری را هدف گرفته بود، صفحه‌ کلید کامل QWERTY به همراه صفحه‌نمایشی با رزولوشن ۳۲۰ در ۲۴۰  پیکسل که قادر نبود به صورت لمسی تعامل برقرار کند مشخصات این محصول پرچمدار موتورولا را تشکیل می‌داد.
 

Motorolla Q


صفحه‌نمایش این گوشی به نوعی در قاب آن قرار گرفته بود که موتو کیو را از لحاظ طراحی مسخره نشان می‌داد. این گوشی ضخامتی برابر با ۱۱.۵ میلی‌متر داشت و به عنوان یکی از باریک‌ترین گوشی‌های همراه هوشمند در آن زمان شناخته می‌شد. از لحاظ سیستم‌عامل نیز موتورولا کیو همانند اچ‌تی‌سی TyTN از ویندوز موبایل نسخه ۵.۰ بهره می‌برد که این نسخه برای گوشی‌هایی بدون صفحه‌ لمسی ساخته شده بود. موتو کیو از دوربین پشتی با کیفیت ۱.۳ مگاپیکسل بهره می‌برد و از درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی پشتیبانی می‌کرد اما فقدان وای‌فای و جی‌پی‌اس در این محصول کاملا به چشم می‌آمد.


گوشی نوکیا N93‎

به جرات می‌توان گفت که یا نام این گوشی افسانه‌ای نوکیا را شنیده‌اید یا مالک این گوشی بوده‌اید، این گوشی در سری پرطرفدار N نوکیا قرار می‌گیرد و پس از نوکیا N90 و نوکیا N92 در تیر ماه سال ۱۳۸۵ روانه بازار شد تا عنوان حرفه‌ای ترین گوشی همراه هوشمند را از لحاظ دوربین از آن خود کند. این گوشی‌ از لحاظ دوربین در آن زمان یک سر و گردن بالاتر از تمامی رقبا قرار داشت،
 

Nokia-N93


دوربین ۳.۲ مگاپیکسلی کارل‌زایس با زوم 3X اپتیکال و فوکوس خودکار قادر بود با کیفیت ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند. نوکیا N93 اولین گوشی نوکیا بود که از زوم اپتیکال بهره می‌برد و قادر بود با کیفیت بالا فیلم‌برداری کند. صفحه نمایش ۲.۴ اینچی با کیفیت ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل در این محصول تعبیه شده بود، جالب اینجاست که در حالت بسته بودن نیز صفحه‌نمایش دومی در نوکیا N93 با رزولوشن ۱۲۸ در ۳۶ تعبیه شده بود.

پشتیبانی از شبکه مخابراتی 3G به همراه نسخه لایت فلش‌ پلیر در این محصول دیده می‌شد اما در کمال تاسف خبری از جی‌پی‌اس در N93 نبود. در آن زمان سیستم‌عامل سیمبین نسخه ۹.۱ یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌عامل‌های روز به حساب می‌آمد و به لطف این سیستم‌عامل نوکیا N93 قادر بود کارهای چندگانه و مالتی‌تسکینگ را بهتر از سایر رقبا انجام دهد.ناگفته نماند که طراحی پیشرفته و منحصر به فرد در این محصول به قسمت افزایش وزن آن تمام شده بود، نوکیا N93 حدود ۱۸۰ گرم وزن داشت و ابعاد این گوشی ۱۱۷ در ۵۵.۵ در ۲۸ میلی‌متر در حالت بسته بودن بود.


گوشی پالم Treo 680

گوشی Treo 680 اولین گوشی هوشمند پالم بود که از آنتن داخلی بهره می‌برد، به این ترتیب این گوشی نسبت به مدل‌های قبلی پالم از ظاهر زیبا و حرفه‌ای‌تری برخوردار بود. گوشی هوشمند Treo 680 از سیستم‌عامل پالم بهره می‌برد و صفحه‌ کلید کامل QWERTY به همراه صفحه‌نمایش ۲.۵ اینچی با رزولوشن ۳۲۰ در ۳۲۰ پیکسل به همراه قلم استایلوس در این گوشی خودنمایی می‌کرد.

Palm Treo 680


گوشی هوشمند Treo 680 در کمال تاسف از وای‌فای و شبکه مخابراتی 3G بهره نمی‌برد و با هدف استفاده برای کارهای معلومی اینترنتی روانه بازار شده بود. شرکت پالم برای این گوشی هوشمند پرچمدار خود خوش سلیقگی به خرج داده بود و Treo 680 در رنگ‌های مختلفی از جمله قرمز و نارنجی طراحی شده بود. این گوشی در آن زمان توانست به پالم در جذب بیشتر مشتری کمک شایانی بکند.


گوشی سونی اریکسون W950‎

این گوشی هوشمند در واقع در سری گوشی‌های واکمن سونی قرار می‌گیرد، امکان پشتیبانی از شبکه‌ مخابراتی 3G به همراه سیستم‌عامل سیمبین و صفحه‌نمایش ۲.۶ اینچی با رزولوشن ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسلی به همراه قلم استایلوس مشخصات اصلی این گوشی را تشکیل می‌دادند.
 

SonyEricsson-W950

در این گوشی کلید‌های مالتی‌مدیا به همراه مدیا پلیر حرفه‌ای و رادیو اف‌ام برای بهره بردن هر چه بیشتر از موسیقی تعبیه شده بود. مقدار ۴ گیگابایت حافظه داخلی که در آن زمان بیش از حد معمول بود نیز در این گوشی لحاظ شده بود تا موسیقی‌های مختلف به راحتی بر روی آن ذخیره شود.

 گوشی پرچمدار سونی اریکسون W950 از درگاه کارت حافظه بی‌بهره بود. در کمال تعجب سونی هیچ گونه دوربینی برای این پرچمدار خود تعبیه نکرده بود.
 


محمد کاملان - فارنت

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا