رئیس سازمان خصوصی سازی خبرداد؛

سرمایه گذاران خارجی در مزایده سازمان خصوصی سازی شرکت می کنند

سرمایه گذاران خارجی در مزایده سازمان خصوصی سازی شرکت می کنند

تهران- ایرنا- رئیس سازمان خصوصی سازی از حضور سرمایه گذاران خارجی از ماه های آینده در واگذاری های سازمان خصوصی سازی خبر داد و گفت: انتظار می رود سرمایه گذاران خارجی در چند ماه آینده در مزایده های سازمان شرکت کنند.

«میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی» روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد افزود: در طول 14 سالی که از عمر خصوصی سازی در کشور می گذارد حضور یک مورد شرکت خارجی را تجربه نکرده ایم و حتی از سال 1385 که شرکت های بزرگ قابلیت عرضه پیدا کردند، سرمایه گذار خارجی نداشتیم اما با توجه به رویکردی که در ماه های گذشته پیش آمده، امکان حضور سرمایه گذاران خارجی فراهم شده است.

** 550 شرکت واگذار شد
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که از یک هزار و صد شرکتی که از سال 1380 تا به امروز در فهرست سازمان خصوصی سازی قرار گرفته، حدود 50 درصد واگذار شده است، گفت: بر همین اساس 550 شرکت تا کنون واگذار شده و تعدادی ازشرکت ها نیز به دلیل این که شرایط واگذاری آنها فراهم نیست از فهرست خارج شده اند.
به گفته پوری حسینی شرکت هایی نظیر توزیع برق و گاز و پالایشگاه های گازی به دلیل آن که قیمت های خوراک در این بخش یارانه ای بوده امکان واگذاری ندارند.
وی ادامه داد: البته برخی دیگر از شرکت ها به دلیل انحلال یا ورشکستگی امکان واگذاری ندارد بنابراین در مجموع 120 تا 130 شرکت در فهرست واگذاری سازمان خصوصی سازی هستند.
رئیس سازمان خصوصی گفت: از 130 شرکتی که در فهرست واگذاری سال جاری بوده اند تا پایان دی ماه به دلیل شرایط اقتصادی تعداد زیادی فروخته نشده اما تلاش می شود با بهبود وضعیتی که هفته های گذشته در بازار سرمایه ایجاد شده تا آخر سال جاری اغلب شرکت ها را عرضه کنیم البته 50 شرکت تا کنون لااقل یک بار معرفی شده اند.
پوری حسینی تصریح کرد: اگر شرایط اقتصادی در آینده نیز مانند هفته های اخیر باشد امیدواریم قبل از انتهای سال 1395 شرکت های باقی مانده را به بخش خصوصی واگذار کنیم و بر همین اساس ختم واگذاری ها اعلام شود.

** واگذاری 1400 هزار میلیارد ریال از ابتدای فعالیت سازمان خصوصی سازی
وی از واگذاری 1400 هزار میلیارد ریال سهام شرکت ها از ابتدای فعالیت سازمان خصوصی سازی خبر داد و گفت: 300 هزار میلیارد ریال بابت رد دیون، 300 هزار میلیارد ریال در بخش سهام عدالت و 80 هزار میلیارد ریال سهام به عموم مردم واگذار شده که البته از جمع 1400 هزار میلیارد ریال بیش از 370 هزار میلیارد ریال در دولت یازدهم و 10 هزار و 30 میلیارد ریال در سال های قبل واگذار شده که این نسبت نزدیک به 37 درصد از واگذاری دولت های قبل بوده است.

**تلاش سازمان خصوصی سازی برای تحقق درآمد دولت
معاون وزیر امور اقتصادی ودارایی گفت: برای تحقق رقم 160 هزار میلیارد ریال درآمد دولت از محل واگذاری ها در لایحه بودجه 1395 باید 800 تا 900 هزار میلیارد ریال سهم بفروشیم که این شدنی نیست.
پوری حسینی در پاسخ به این پرسش که براساس عملکرد واگذاری ها در سال جاری ، آیا این میزان درآمد محقق خواهد شد، گفت: تعهدات تابع مستقیم از فروش ها نیست. در داخل این رقم، سود سهام عدالت و اقساط واگذاری های سنوات قبل هم در نظر گرفته شده است اما ارقام باید واقع بینانه تر باشد، به طور عام به ارقام پیشنهادی این سازمان در دولت و سهم مجلس اضافه می شود اما ما تلاش می کنیم آنچه را که به سازمان ابلاغ می شود، اجرایی شود.
رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه در رقم مذکور تعهدات بودجه ای 60 شرکت سرمایه پذیر در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: اقساط واگذاری های سنوات قبل که در سال 1395 سررسید می شود نیز لحاظ شده است. در عین حال حدود 80 تا 90 هزار میلیارد ریال مربوط به واگذاری های قبلی است، اما اگر بخواهیم رقم 160 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده را در لایحه بودجه 1395 محقق کنیم، لازم است 800 تا 900 هزار میلیارد ریال سهام شرکت های دولتی را بفروشیم که این شدنی نیست.

** مقاومت در برابر خصوصی سازی
پوری حسینی با اشاره به مقاومت هایی که بر سر راه خصوصی سازی وجود دارد، تصریح کرد: در برخی موارد این مقاومت ها افکار عمومی را مکدر می کند.

** اعلام سهام عدالت قابل آزادسازی در مهر 1395
وی با بیان اینکه، پرونده سهام عدالت با اتمام دوره 10 ساله در سال 1395 بسته می شود، گفت: شرکت های مشمول موظف هستند تا تیرماه سال آینده صورت های مالی خود را تصویب و در اختیار سازمان قرار دهند. تا مردادماه نیز سود شرکت های سرمایه پذیر را محاسبه می کنیم، همچنین اوایل مهرماه سال 1395 میزان سود قابل واگذاری را به خزانه واریز و میزان سهام عدالت قابل آزادسازی را اعلام خواهیم کرد. سهامداران در صورت تمایل می توانند از محل آورده نقدی، الباقی مبلغ 10 میلیون ریال را به خزانه بپردازند و در نهایت مانده بدهی خود را در یک فرصت 6 ماهه پرداخت کنند.

**واگذاری مذاکره ای سرخابی ها را تائید نمی کنیم/ احتمال تجدیدنظر هیات وزیران در واگذاری سرخابی ها
وی در مورد آزادسازی سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و انتقادهایی که نسبت به اهمال این سازمان در واگذاری آنها صورت گرفته است، گفت: شهادت می دهم در واگذاری استقلال و پرسپولیس هیچگونه ضعفی از سوی سازمان خصوصی سازی وجود نداشته است و نهایت دقت را به کار بردیم. در چند سال متوالی واگذاری آنها در قانون بودجه حکم شده بود، ما چندین بار مزایده ها را برگزار کردیم اما در نهایت موفقیت آمیز نبودند.
پوری حسینی گفت: مهمترین مسئله در واگذاری آنها شرط اهلیتی بود که برای خریداران در نظر گرفته شده بود، وزیران (وزیران اقتصاد، دادگستری، ورزش و جوانان) داور اهلیت بودند و سازمان خصوصی سازی نقشی در آن نداشت اما آنها اعلام کردند شرایط تامین نیست، در نهایت قرار شد با یک تنفس دو ماهه این شرکت ها واگذار شوند اما این کار انجام نشد و این دو باشگاه مشمول شرکت های فرهنگی شدند که در فرآیند دیگری واگذار خواهند شد.
رئیس سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر احتمال تجدیدنظر هیات وزیران در مصوبه مربوطه و اصلاح آن وجود دارد و سازمان خصوصی سازی کار را با جدیت ادامه خواهد داد. این سازمان به هیچ وجه همراهی با خروج آنها از لیست واگذاری نداشته و تنها از مصوبه هیات وزیران تبعیت کرده است.
وی درباره واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش تعاون هم گفت: در حاشیه یکی از جلسات، این موضوع توسط معاون وزیر تعاون به صورت سرپایی مطرح شد و ما از هرگونه تلاش و توانایی شرکت ها برای ورود به بحث واگذاری سرخابی ها استقبال می کنیم اما اینکه بخواهد سهام این باشگاه ها خارج از مزایده و به صورت مذاکره ای واگذار شود، به هیچ وجه مورد تائید ما نیست.

** رد دیون ممنوع است
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه رد دیون اصلا خصوصی سازی تلقی نمی شود و واگذاری سهام در قالب رد دیون ممنوع است، انحراف در خصوصی سازی را منتفی دانست و گفت: پیش از این از توانمند کردن بخش خصوصی غفلت شده اما در حال حاضر برای تشویق بخش خصوصی به شرکت در مزایده ها تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.
پوری حسینی اضافه کرد: تا پایان شهریورماه سال 1392 میزان 17 درصد از واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده که پنج درصد آن به صورت سهام ترجیحی و تدریجی به کارمندان و کارگران و سهام ریز به بخش خصوصی 12 درصد بوده است. در کل سال مذکور این رقم به 43 درصد، در سال 1393 به 78 درصد و در 9 ماهه اول نخست امسال به 100 درصد رسیده است. اما فعلا برای تشویق بخش خصوصی برنامه ریزی بیشتری نداریم.
وی با بیان اینکه مزایده های سازمان خصوصی سازی، آسیب شناسی و گزارش آن به هیات وزیران ارائه شده است، درباره واگذاری اپراتورها گفت: واگذاری اپراتورها به سازمان خصوصی سازی مربوط نمی شود و واگذاری مخابرات هم کامل شده است.

** صد درصد واگذاری های سال جاری به بخش خصوصی واقعی بوده است
رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت : صد در صد واگذاری های 9 ماه نخست سال جاری به بخش خصوصی واقعی بوده است.
وی گفت در پایان دولت دهم و آغاز دولت یازدهم 17 درصد واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی انجام شده است که این رقم در سال 1392 به 43 و در سال 1393 به 78 درصد رسید. تلاش ما در دو سال و نیم گذشته این بوده است که روند واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی باشد.
رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به همراهی خود با وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفر به ژاپن گفت : در این سفر در دو نشست بخش خصوصی ژاپن حضور یافتیم و درباره شرکت های قابل واگذاری ایرانی توضیحاتی ارائه دادیم.
وی گفت : به نظر می رسد بخش خصوصی ژاپن علاقه مند است در بازار ایران نقش قوی تری داشته باشد.
پوری حسینی افزود : البته این نوع تعاملات را با همه کشورها داریم و هم اینک سه هیات عالی رتبه از کشورهای ایتالیا ، قزاقستان و یونان در تهران حضور دارند و هیات های دیگری نیز به تهران سفر خواهند کرد که با همه آنها درباره واگذاری شرکت های دولتی میانی و شرایط آن مذاکره خواهیم کرد .
پوری حسینی افزود : البته بیشتر خارجی ها علاقه مند به سرمایه گذاری مستقیم و به اصطلاح کار از ابتدا هستند.
وی در مورد ماجرای واگذاری آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال گفت: پس از گذشت 5 ماه از واگذاری این دارایی، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کشور به نحوه واگذاری این دارایی ورود کردند که پس از بررسی ها تردید آنها از بابت قیمت گذاری برطرف و در زمینه نبود مشکل برای واگذاری سهام المهدی قانع شدند به طوری که با الحاقیه ای به مصوبه واگذاری از این معامله دفاع کردند.
وی ادامه داد: آلومینیوم المهدی که از سال 1374 شروع به فعالیت کرده نه تنها ریالی برای دولت سود نداشته، بلکه 5 هزار میلیارد ریال نیز زیان انباشته بر روی دست دولت گذاشته است، اگر به صفر ریال هم این دارایی به مزایده گذاشته می شد، اتفاق خاصی برای دولت نمی افتاد، اما به عنوان سمن معامله حدود 23 هزار میلیارد ریال از خریدار دریافت شده و بر این اساس سازمان خصوصی سازی و دولت مغبون نشده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا