پیشنهاد یک کارشناساس اقتصادی برای کاهش بدهی بانک ها به دولت/ اقدامی که جلوی فساد اقتصادی را می گیرد

پیشنهاد  یک کارشناساس اقتصادی برای کاهش بدهی بانک ها به دولت/ اقدامی که جلوی فساد اقتصادی را می گیرد

اقتصاد > اقتصاد کلان - یک کارشناس اقتصادی گفت:« دولت به تنهایی کاری نمی تواند انجام دهد. خصوصا قوه قضاییه با کسانی که پول های بانکی را گرفتند و فرار کردند باید این ها را تعیین و تکلیف کنند. بی انضباطی در اقتصاد کشور در این چندسال اخیر به اقتصاد ایران ضربه زد.»

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ سود بانکی و تک نرخی کردن ارز چه تاثیری بر اقتصاد سال آینده می گذارد؟ گفت:« تعدل نرخ ها باعث فساد و رانت است. بنابراین به لحاظ مبانی تئوری اگر دولت بتواند قیمت ارز را یکسان کند و این قیمت یکسان هم جلوی فساد را می گیرد و تخصیص بهینه منابع نقش بسزایی دارد. منتهی باید با درایت باشد. درواقع قیمت ارز دستوری نباید تعیین شود.قیمت ارز باید در بازار ارز به وسیله عرضه و تقاضای ارز تهیه شود. لذا من با هرگونه قیمت دستوری مخالف هستم و اعتقاد دارم قیمت ارز مثل کالا باید در بازار کالا و خدمات وسیله عرضه و تقاضای ارز در بازار قیمت واقعی ارز تعیین شود. هرساله با نرخ تورم باید هماهنگ شود.»

پازوکی برای کاهش بدهی بانک ها به دولت، بازگرداندن انضباط پولی به اقتصاد کشور را پیشنهاد کرد و گفت:« دولت باید این کارهای اساسی را برای سلامت کشور انجام دهد. اول باید انضباط پولی را به اقتصاد ایران بازگرداند. این انضباط پولی به وسیله بانک مرکزی و سیستم بانکی که در این انضباط پولی تعیین و تکلیف شود که جلوی بدهی های دولت و شرکت ها گرفته شود. بر طبق آخرین آماری که من دارم بالغ ۱۸۰ هزار میلیارد تومان شرکت های دولتی به دولت بدهکار اند. دولت باید جلوی این بدهی را بگیرد. مدیر عامل شرکت ها و اعضای هیئت مدیره این شرکت ها حقوق های چند میلیونی می گیرند. باید جلوی این ها گرفته شود. وام دادن به این شرکت های دولتی یعنی گسترش فساد در اقتصاد ایران است.»

وی افزود:« دولت انضباط مالی را به اقتصاد برگرداند. آنهم از طریق بودجه به وسیله سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مجموعه دولت و با هماهنگی قوه مقننه و قضایی. خصوصا قوه مقننه در بحث انضباط مالی نقش بسزایی دارد. در بخش درآمد ها سعی کنند منبع اصلی درآمد های دولت مالیات باشد. من با افزایش نرخ مالیات ها کاملا مخالف هستم. باید گستره مالیاتی افزایش پیدا کند. یعنی جلوی معافیت های مالی گرفته شود و به سمت صفر حرکت کند و جلوی فرار های مالیاتی بگیرد. ایران یکی از بالاترین فرار های مالیات را در جهان دارد. »

پازوکی ادامه داد:« قسمت سوم فضای کسب و کار مناسب برای بخش خصوصی است. برای فضای کسب و کار دولت باید سه کار انجام دهد. ایجاد شفافیت در اقتصاد مانند گزارش های ماهانه و فصلی در زمینه های شاخص اقتصادی منتشر شود. دوم ایجاد رقابت در اقتصاد و سوم نفی انحصار است. هر گونه انحصاری برای اقتصاد مخرب است چه در حوزه خصوصی و چه دولتی. در زمینه فضای کسب و کار قوه قضاییه نقشش به مراتب از دولت بیشتر است. قوه قضاییه می تواند نقش بسزایی در ثبات اقتصادی کشور کمک کند. برای فضای کسب و کار مناسب باید قوه قضاییه سریع و در دسترس و آسان را در خدمت نظام اقتصادی کشور قرار دهیم. دولت به تنهایی کاری نمی تواند انجام دهد. خصوصا قوه قضاییه با کسانی که پول های بانکی را گرفتند و فرار کردند باید این ها را تعیین و تکلیف کنند. بی انضباطی در اقتصاد کشور در این چندسال اخیر پدر به اقتصاد ایران ضربه زد. »

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا