در پاسخ به ایرنا؛

کرباسیان: پیشنهاد مستقیم از شرکت های آمریکایی برای طرح های معدنی نداشتیم

کرباسیان: پیشنهاد مستقیم از شرکت های آمریکایی برای طرح های معدنی نداشتیم

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت های آمریکایی برای فعالیت در بخش معدن کشور تاکنون پیشنهاد مستقیمی ارائه نکرده اند اما شرکت های بزرگ معدنی جهان که آمریکایی ها نیز در آنها سهم دارند، درخواست همکاری داشته اند.

«مهدی کرباسیان» دوشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا افزود: شرکت بین المللی «ریو تینتو» کانادا از پیشنهاددهندگان همکاری در بخش معدن ایران است.
وی اضافه کرد: شرکت های چینی نیز پیشنهاد بسته چهار میلیارد دلاری را در قالب سرمایه گذاری در بخش معادن ایران ارائه کرده اند که بررسی آن در دستور کار قرار دارد.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اضافه کرد: ایران برای همکاری با کشورهای مختلف در این بخش مانعی ندارد اما اصل بر استفاده از ظرفیت و امکانات کشور است. البته ما از طرف های خارجی استقبال می کنیم.
کرباسیان اضافه کرد: سیاست ایمیدرو سرمایه گذاری به عنوان یک سازمان توسعه ای برای پیشبرد اهداف نظام در این بخش است و در هر مرحله ای که بخش خصوصی از مشارکت و اجرای طرح ها استقبال کند، کار به آنها واگذار می شود و به این ترتیب برنامه ها شکل اجرایی به خود می گیرد.
وی تصریح کرد: بر پایه قانون سازمان های توسعه ای پس از تکمیل و بهره برداری از طرح ها، بیش از سه سال مالکیت دولتی بر آنها توجیه پذیر نیست و باید به بخش خصوصی واگذار شوند.

** دستاوردهای حوزه اکتشاف-شناسایی 300 محدوده معدنی
رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: بر اساس برنامه اکتشاف در دوره 80 ساله، 100 هزار کیلومتر مربع فعالیت اکتشافی در کشور صورت گرفته بود، اما در دولت یازدهم سازمان ایمیدرو با همکاری سازمان زمین شناسی نزدیک به 250 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی را در سطح 20 استان در قالب 25 پهنه به اجرا گذاشت که موجب شناسایی بیش از 300 محدوده امید بخش معدنی جدید شد.
وی اضافه کرد: پهنه سنگان در استان خراسان رضوی با 76 محدوده امیدبخش (و کشف یک معدن بزرگ روی)، نوار مرزی سیستان و بلوچستان با 28 محدوده ، 100 محدوده در پهنه آباده جازموریان، 60 محدوده در پهنه مرکز ایران، 10محدوده در استان اردبیل و 16 محدوده در نوار مرزی خراسان جنوبی از این منطقه هاست.

** افزایش ذخایر طلا در زرشوران
کرباسیان گفت: زرشوران، بزرگ ترین کارخانه و معدن طلا خاورمیانه محسوب می شود که ظرفیت تولید سالیانه سه تن شمش طلا را دارد و در طرح توسعه آن دستیابی به 6 تن پیش بینی شده است.
وی افزود: پیشتر وجود 55 تن ذخیره طلا در این معدن برآورد شده بود، در حالی که این رقم به 110 تن رسید.
به گفته وی، فعالیت اکتشاف تکمیلی در طلای زرشوران موجب افزایش 50 درصدی ذخایر آن شد.
کارشناسان پیش بینی کرده اند، ظرفیت ذخیره طلای زرشوران به رقم 150 تن برسد.
میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در زرشوران یک هزار و 500 میلیارد ریال از ذخایر ارزی و ریالی اعلام شده که سهم ارزی آن 17 میلیون و 500 هزار یوروست.
زرشوران در شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی قرار دارد.

** افتتاح نخستین واحد آهن اسفنجی- از هفت طرح فولادی
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: هفت طرح فولادی که در سال 1385 کلید خورد و پیش بینی شده بود در مدت سه سال تکمیل شود، به دلیل مشکل مالی مدت ها متوقف ماند. این طرح ها در دولت یازدهم فعال شد و اکنون نخستین واحد آهن اسفنجی که مربوط به فولاد سپیددشت (استان چهار محال و بختیاری) است، اسفندماه به بهره برداری می رسد.
کرباسیان افزود: طرح فولاد سپیددشت با همکاری سازمان ایمیدرو - فولاد مبارکه اصفهان اجرا شده است.
به گفته وی، پیش بینی شده است واحد احیای فولاد شادگان (خوزستان)، نی ریز (فارس) و میانه (آذربایجان شرقی) به عنوان دیگر طرح های فولادی راه اندازی شوند.

** ظرفیت تولید و صادرات در افق 1404؛ رکوردشکنی سه میلیون تنی
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: براساس طرح جامع فولاد دستیابی به 55 میلیون تن ظرفیت فولاد پیش بینی شده است که 14 میلیون تن آن باید صادر شود.
کرباسیان دستیابی به رقم پیش بینی شده در مدت 9 سال آینده را امکان پذیر دانست اما تاکید کرد به دلیل رکود بازار و افت قیمت، امسال امکان تولید 19 میلیون تن فولاد نیست.
وی گفت: توجه به صادرات باارزش افزوده بالاتر به عنوان یک موضوع مهم در این بخش مطرح است و افزون بر این امسال برای نخستین بار رکورد تاریخی صادرات سه میلیون تن تولیدات فولادی به ثبت می رسد.

** طرح توازن اجرایی می شود
رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره دستاوردهای تازه در حوزه سنگ آهن گفت: در دو سال گذشته میزان ذخیره سنگ آهن سنگان (خراسان رضوی) از رقم 900 میلیون تن گذشت به یک میلیارد و 200 میلیون تن رسید که این امر با توسعه اکتشاف تحقق یافت.
وی اضافه کرد: تامین خوراک واحدهای فولاد سازی یکی از راهبردهای اساسی است و پیش بینی می شود تا سال 1396 امکان تولید 10 میلیون تن گندله سازی در کشور فراهم شود که پنج میلیون تن آن در یک واحد تولیدی در کرمان و پنج میلیون تن در سنگان خراسان رضوی خواهد بود.
به گفته وی، برنامه ریزی لازم انجام شده است تا در سال 1396 به واردات کنسانتره، آهن اسفنجی و گندله نیازی نباشد.

** تامین مالی خارجی برای بخش معدن و صنایع معدنی
رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره آغاز اجرای عملی برجام از شامگاه بیست و ششم دی ماه گفت: امروزه افزون بر استفاده از تامین مالی (فاینانس) برای پروژه های این بخش، از سرمایه گذاری خارجی نیز استقبال می کنیم و سازمان ایمیدرو برای پیاده سازی برنامه ها آمادگی لازم را دارد.
وی درباره همراهی خود با رئیس جمهوری در سفر به ایتالیا و فرانسه از پنجم تا هشتم بهمن ماه گفت: صندوق بیمه دولتی ایتالیا (ساچه) و «کوفاس» فرانسه با بانک مرکزی ایران به توافق رسیدند و پوشش بیمه ای تامین مالی را برعهده گرفتند.
کرباسیان گفت: چینی ها در گذشته جمهوری اسلامی را برای تامین مالی به خود متکی ساخته بودند اما اکنون برای جذب سرمایه و تامین مالی طرح های این بخش، پیشنهادهای متعددی وجود دارد که تشکیل شرکت مشترک سرمایه گذاری دو میلیارد یورویی ایمیدرو و دانیلی ایتالیا و همچنین ایمیدرو با قزاقستان برای فعالیت در زنجیره فولاد نمونه هایی از شکل تازه همکاری هاست.

** تلاش کره جنوبی و افغانستان برای همکاری با ایران
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت های کره جنوبی بزودی برای همکاری در بخش معدن و صنایع معدنی ایران به تهران سفر می کنند تا همراه با شرکت های ژاپنی و اروپایی در قالب مالی- فناوری آماده همکاری مشترک باشند.
رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو گفت: قرار است در سفر وزیر معادن و نفت افغانستان به ایران، برای ارائه کمک های آموزشی در بخش معدن به مهندسان، کارشناسان فنی و کارگران افغانستان تفاهمنامه ای امضا شود.
به گفته کرباسیان، قرار است تهران- کابل اقدام برای سرمایه گذاری در حوزه سنگ آهن شرکتی را راه اندازی کنند.

** افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی
رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی گفت: پارسال سرمایه این صندوق 100میلیارد ریال بود که بر پایه مصوبه هیات وزیران امسال به یک هزار و 100 میلیارد ریال رسید که مسائل قانونی آن در حال اجراست اما منابع به حساب صندوق واریز شد.
به گفته این مقام مسئول، اکنون به صندوق توسعه ملی پیشنهاد شده است 500 میلیون دلار از منابع خود را برای افزایش سرمایه به این صندوق اختصاص دهند و اگر این امر در کوتاه مدت میسر نشد، قرار شده است دست کم 100 میلیون دلار برای این منظور اختصاص یابد.
صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی سرمایه گذاری بخش خصوصی کوچک و متوسط در معدن ها را تضمین می کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا