رویترز:

موج دوم کاهش سرمایه گذاری شرکتهای نفتی در راه است

موج دوم کاهش سرمایه گذاری شرکتهای نفتی در راه است

در شرایطی که کمتر از دو ماه از سال 2016 می‌گذرد شرکت‌های تولید‌کننده بزرگ نفت شیل آمریکا سرمایه گذاری خود را برای سال جاری میلادی برای دومین بار کاهش داده‌اند، چرا که روند بی‌وقفه کاهش قیمت نفت ادامه دارد و جریان نقدینگی آنها را دچار فرسایش می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در شرایطی که قیمت نفت در محدوده 30 دلار در هر بشکه اتراق کرده تولید‌کنندگان نفت در حال منصرف شدن از سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ها و چاههای نفتی جدید هستند.

گابریل سوربارا تحلیلگر بازار سرمایه توپکا می‌گوید: لحن شرکتها به سمت حفظ تعادل اوراق و نقدینگی و همچنین حفظ هزینه‌ها در چارچوب جریان نقدینگی تغییر کرده که به معنای این است که سرمایه گذاری آنها بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

براساس یکی از تحلیل‌های رویترز 18 مورد از 30 شرکت نفتی برجسته آمریکایی از حیث تولید تاکنون برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود را برای سال 2016 تشریح کرده‌اند. این شرکت‌ها بودجه سرمایه‌گذاری خود را به طور متوسط 40 درصد کاهش داده‌اند که بسیار بیشتر از انتظارات بیشتر تحلیلگران است.

این 30 شرکت به طور متوسط برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود را برای سال 2016 به میزان بیش از 70 درصد در سال گذشته کاهش دادند.

برخی از این شرکت‌ها از جمله شرکت هس و کونوکوفیلیپس که در حال حاضر قصد دارند نسبت به سال گذشته کمتر سرمایه‌گذاری کنند، هم‌اکنون هدفگذاری‌های سرمایه‌گذاری خود را بیش از پیش کاهش داده اند و انتظار می‌رود دیگر شرکت‌ها نیز همین روند را دنبال کنند، اما آیا فضا برای کاهش بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها وجود دارد؟

در شرایطی که کاهش قیمت‌ خدمات میادین نفتی و افزایش بهره‌وری به شرکت‌های نفتی کمک کرده که بودجه سرمایه‌گذاری خود را متعادل کنند، بسیاری از کارشناسان صنعت نفت می‌گویند: فضا برای کاهش بیشتر سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

راب تومل مدیر موسسه مشاوران سرمایه‌گذاری‌ تورتویس می‌گوید: در حال حاضر 80 درصد کاهش هزینه‌ها اتفاق افتاده و تنها 20 درصد فضا باقی مانده است.

اگرچه کاهش سرمایه‌گذاری‌ها هنوز روی تولید نفت شیل تاثیر نگذاشته، انتظار می‌رود تولید این نفت تا پایان امسال شروع به کاهش کند.

رایان لانس مدیرعامل شرکت کونوکوفیلیپس می‌گوید: کاهش سرمایه‌گذاریها در صنعت نفت احتمالا به شوک در عرضه و کاهش آن منجر می‌شود.

براساس اعلام سازمان اطلاعات انرژی آمریکا تولید نفت خام آمریکا انتظار می‌رود از روزانه 9 میلیون و 200 هزار بشکه در دسامبر 2015 به روزانه 8.5 میلیون بشکه در نوامبر 2016 تنزل پیدا کند.

حتی اگر کاهش عرضه به احیای قیمت نفت منجر شود، سرمایه‌گذاری روی اکتشاف و تولید انتظار نمی‌رود فورا کاهش پیدا کند.

فریزر مک‌کی تحلیلگر موسسه مشاور انرژی وودمکنزی گفت: اگر شما سرمایه‌ خود را در دوران قیمت‌های پایین نفت سوخت کنید هرچقدر این دوران طولانی‌تر شود، فشار بیشتری روی ترازنامه‌های شما وارد می‌شود و این به معنای این است که مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا تولید‌کنندگان بودجه‌های سرمایه‌گذاری بیشتر را هزینه کنند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا