تلاش ونزوئلا برای کشیدن ترمز سیاست‌های نفتی عربستان

تلاش ونزوئلا برای کشیدن ترمز سیاست‌های نفتی عربستان

خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد: وزیر نفت این کشور با همتای ونزوئلایی خود درباره‌ی همکاری بین اعضای اوپک و دیگر تولید‌کنندگان نفت برای برقراری ثبات در بازار جهانی طلای سیاه مذاکره کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز الوجیو دلپینو – وزیر نفت ونزوئلا – که برای لابی کردن در خصوص اقدامی برای بالابردن قیمت نفت در یک سفر دوره‌ای به کشورهای تولید‌کننده به سر می‌برد، گفت: دیدار‌اش با علی النعیمی وزیر نفت عربستان سازنده بوده است.

ونزوئلا که در مضیغه مالی به سر می‌برد طی ماه‌های گذشته خواستار برگزاری یک نشست اضطراری تولید‌کنندگان نفت برای مذاکره در خصوص اقداماتی برای بالابردن قیمت‌ها که به پایین‌ترین سطح خود از سال 2003 رسیده‌اند، بوده است.

به رغم تردید گسترده در خصوص حصول یک توافق در این نشست چشم‌انداز محدود شدن عرضه نفت از سوی سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) و رقبای این سازمان باعث شده قیمت نفت در بازار از 27 دلار در هر بشکه به 34 دلار افزایش پیدا کند.

خبرگزاری عربستان به نقل از النعیمی گزارش داد که دیدار با دلپینو موفقیت‌آمیز و فضای مثبتی داشته است.

النعیمی گفت: وزرای دو کشور درباره‌ سفرهای دلپینو به دیگر کشورهای تولید‌کننده نفت و نتیجه دیدار‌هایش در خصوص همکاری این کشورها برای برقراری ثبات در بازار بین‌المللی نفت صحبت کرده‌اند.

خبرگزاری عربستان گزارش داد: در جریان این دیدار صحبت‌هایی نیز درباره‌ همکاری کشورهای تولید‌کننده نفت در چارچوب اوپک و بیرون آن و همچنین اهمیت تداوم چنین رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

این در حالی است که برخی نمایندگان اوپک می‌گویند: اظهارات عربستان بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت جهان نشان‌دهنده تغییر در سیاست این کشور مبنی بر مخالفت با کاهش عرضه برای بالا‌بردن قیمت‌ها نیست.

یک منبع آگاه در اوپک می‌گوید: این گفت‌وگوها صرفا شبیه گفت‌وگوهای عادی درباره همکاری به نظر می‌رسند نه جلسه‌ای در خصوص کاهش تولید.

یک منبع دیگر در اوپک اظهار کرد: همیشه خوب است که بگوییم مذاکرات مثبت و سازنده بوده است. هرگز هیچ کس نمی‌گوید که مذاکرات منفی بوده است. در حال حاضر مساله ونزوئلا نیست، بلکه مربوط به ایران می‌شود.

منابع آگاه به این موضوع می‌گویند: ایران تمایلی برای کاهش عرضه نفت خود ندارد و به دنبال پس گرفتن سهم بازار از دست رفته خود در دوران تحریم‌ها است.

بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد: تولید نفت اوپک در ماه ژانویه به بالاترین سطح سال‌های اخیر جهش کرده چرا که ایران فروش نفت خود را افزایش داده وعربستان و عراق به عنوان رقبای ایران نیز عرضه خود را بالا برده‌اند.

هفته گذشته وزیر نفت ونزوئلا اعلام کرد شش کشور تولید‌کننده نفت از جمله ایران و عراق و همچنین کشورهای روسیه و عمان در بیرون این سازمان از نشست بین تولید‌کنندگان نفت حمایت می‌کنند، اما تاکنون هیچ یک از اعضای اوپک در حاشیه خلیج فارس شامل عربستان به طور علنی از برگزاری چنین دیداری حمایت نکرده‌اند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا