احتمال فروش سهام ذوب آهن به ژاپنی‌ها

احتمال فروش سهام ذوب آهن به ژاپنی‌ها

گروه صنایع معدنی >فولاد - فهرست شرکت های قابل واگذاری به ژاپنی ها و دیگر سرمایه گذاران خارجی در حال اضافه شدن است.

به گزارش ماین نیوز، پس از ارائه بسته پیشنهادی ایران برای فروش 42شرکت مهم ایرانی به ژاپنی ها که شامل فروش سهام و انتقال دانش فنی می شود، فهرست نامزد های احتمالی برای فروش به ژاپنی ها در حال افزایش است به طوری که در تازه ترین رویداد خبررسید که سهام ذوب آهن اصفهان نیز به سرمایه گذاران ژاپنی عرضه خواهد شد.این در حالی است که نام شرکت های مهم دیگری نیز مانند هواپیمایی هما برای فروش به ژاپنی ها ارائه شده که در فهرست اصلی درج نشده است.

علی طیب نیا وزیر اقتصاد که تا پایان هفته قبل به همراه علی اشرف پوری حسینی معاونش که رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی سازی هم هست در ژاپن به سر می برد، با سرشناس ترین فعالان اقتصادی و سیاسی ژاپن دیدار کرد. مهم ترین موضوع این دیدارها ارائه بسته پیشنهادی ایرانی به ژاپنی ها بود که از سوی رئیس سازمان خصوصی سازی به بزرگ ترین سرمایه گذاران ژاپنی ارائه شد.

در این فهرست نام شرکت های مهمی مانند آلومینای جاجرم، مهاب قدس، ماشین سازی تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت کرمانشاه، پتروشیمی دماوند، پتروشیمی هگمتانه، پتروشیمی دهدشت، صبا ونساجی قائمشهر به چشم می خورد.در عین حال همزمان با این رویداد خبر می رسد که قرار است شرکت هواپیمایی هما که نامش در فهرست وجود ندارد و همچنین ذوب آهن اصفهان نیز به سرمایه گذارانی از ژاپن فروخته شود.

قرار است یک هیأت عالی رتبه متشکل از مقامات سیاسی، اقتصادی ژاپن به همراه سرمایه گذاران ژاپنی برای بررسی گسترش روابط اقتصادی به زودی در همین رابطه به ایران سفر کنند. در عین حال برخی خبرها حاکی از آن است که سرمایه گذاران دیگری از کشور های دیگر نیز در تدارک خرید سهام ذوب آهن اصفهان هستند. پیش از این سرمایه گذارانی از ترکیه، اوکراین و روسیه برای خرید سهام این شرکت اعلام آمادگی کرده بودند.

در سال87 و قبل از عرضه اولیه سهام این شرکت سرمایه گذار معروف روس به نام راشینکف مدیرعامل شرکت MMK روسیه از صنایع فولاد ایران بازدید و برای سرمایه گذاری در ذوب آهن اصفهان ابراز علاقه مندی کرده بود. سپس با موافقت سازمان خصوصی سازی ، هیأتی 13نفره از کارشناسان ارشد این شرکت روسی برای ارزیابی فنی ذوب آهن اصفهان از این شرکت بازدید کردند و در جلسه ای با حضور مدیرعامل ذوب آهن در جریان وضعیت تولید ذوب آهن اصفهان و طرح های توسعه آن قرار گرفته بودند. با این همه و بعد از عرضه اولیه و سپس عرضه بلوکی این شرکت، خبری از حضور عملی سرمایه گذار خارجی نشد.

احتمال حضور خارجی ها در مدیریت ذوب آهن

شرکت ذوب آهن 19بهمن1390 با عرضه 250میلیون سهم و کشف قیمت 1304ریالی هر سهم به جمع شرکت فرابورس پیوست. سرمایه این شرکت در ماه های اخیر از محل تجدید ارزیابی دارایی ها 382درصد افزایش یافت این در حالی است که برخی شایعات حاکی ازآن است که سرمایه این شرکت قرار است 600درصد دیگر افزایش یابد.گویا این موضوعات جذابیت این شرکت را برای خارجی ها زیاد کرده است.

چنان چه گویا سازمان تأمین اجتماعی قرار است بخشی از سهام خود در این شرکت را به سرمایه گذاران خارجی بفروشد.

قرار است روز شنبه اول اسفند سازمان خصوصی به وکالت از سازمان تأمین اجماعی (مالک 56درصد از سهام ذوب آهن) 35.11درصد از سهام این شرکت 786میلیارد تومانی را عرضه کند. در چنین شرایطی روز گذشته سایت خبری بورس پرس از احتمال حضور سرمایه گذاران خارجی برای خرید این بلوک سهام در هیأت مدیره این شرکت خبر داد. ارزش پایه این بلوک مدیریتی بیش از 580میلیارد تومان است.

این در حالی است که سهام این شرکت این روزها با صف خرید در بورس مواجه شده است.قبل از این هم در زمان عرضه بلوک مدیریتی قبلی سرمایه گذارانی از کشور های امارات، ترکیه و اوکراین حضور داشتند. درصورت فروش این بلوک، سهم سازمان تأمین اجتماعی از سهام ذوب آهن به حدود 21درصد خواهد رسید و حضور سهامدار جدید می تواند معادلات مدیریتی و آینده این شرکت را تغییر دهد.

10مهر91 نیز سازمان خصوصی سازی 4میلیارد و 170سهم ذوب آهن را روانه میز فروش کرده بوده بود که این میزان سهام پس از 3روز رقابت میان دو گروه از متقاضیان به قیمت هر سهم 4894ریال افزایش یافت اما در اتفاقی نادر و به دلیل مصوبه شورای بورس در مورد تغییر فرایند معاملات عمده از ادامه این رقابت ممانعت شد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا