انصاری: درخواست روادید ۳ عضو کنگره آمریکا بررسی می‌شود/ هنوز حافظ منافعی بین ایران و عربستان تعیین نشده

انصاری: درخواست روادید ۳ عضو کنگره آمریکا بررسی می‌شود/ هنوز حافظ منافعی بین ایران و عربستان تعیین نشده

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کمیته ویژه‌ای همه درخواست‌های صدور روادید را بررسی می‌کند و این درخواست هم بررسی می‌شود و جهات ذیربط پاسخ لازم را خواهند داد.

به گزارش نامه نیوز، حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی امروز (دوشنبه) خود در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در رابطه با حضور محمدجواد ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار داشت: دعوت برای کنفرانس امنیتی مونیخ در بالاترین سطوح انجام شده و وزیر خارجه کشورمان در این اجلاس حضور خواهد یافت.
 
وی با بیان اینکه احتمالأ در حاشیه این اجلاس گفت‌وگوهایی درباره سوریه انجام خواهد شد، تصریح کرد: احتمالأ نشست بین المللی مرتبط با سوریه هم برگزار خواهد شد که اگر انجام شود، از اهداف سفر آقای ظریف شرکت در این اجلاس می‌باشد.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تسهیل صدور روادید بین اتباع ایران و اروپا گفت: بهبود روابط و ارتقای سطح همکاری‌ها و توافقات کشورها به طور طبیعی در تسهیل صدور روادید نیز تاثیر خواهد داشت. روند بهبود روابط بین جمهوری اسلامی و برخی کشورهای اروپایی به این نقطه رسیده و شروع تسهیلات در این باره در دستور کار قرار گرفته است.
 
وی افزود: به میزانی که توافقات و همکاری‌ها مبتنی بر منافع مشترک و حفظ حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور آنها گسترش یابد، در همه زمینه‌ها از جمله تسهیل روابط نیز تاثیرگذار خواهد بود.
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران نیز افزود: آنچه قطعیت یافته سفر هلگا اشمیت معاون خانم موگرینی به ایران است که امروز و فردا مذاکراتی را در تهران با معاون وزیر خارجه خواهد داشت. بین ایران و اروپا توافق شده که گفت‌وگوهایی دو طرفه انجام شود که در تهران و بروکسل خواهد بود. این گفت‌وگوها هر 6 ماه یک بار در همه زمینه‌های مشترک و مورد اهتمام انجام خواهد شد.
 
جابری‌انصاری با بیان اینکه اولین دور این گفت‌وگوها فردا انجام می‌شود و ادامه خواهد یافت، افزود: همچنین سفر ظریف وزیر امور خارجه به بروکسل را خواهیم داشت که در چارچوب توافقات بین ایران و اتحادیه اروپا است و توافقات مربوط به روابط ایران و بلژیک نیز دنبال می‌شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تلاش‌های ایران به منظور حل بحران یمن نیز گفت: دوره‌های مختلفی از گفت‌وگوها با نماینده سازمان ملل در امور یمن انجام گرفته، اما به دلیل سیاست‌های بعضی کشورها تا به امروز به نتیجه نرسیده است. گرچه گام‌هایی برای توافق برداشته شده است.
 
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی همواره بر این موضوع تاکید داشته که ادامه بحران در یمن و سوریه تنها به تشدید تروریسم منجر خواهد شد و نه تنها این کشورها را تهدید می‌کند بلکه منشأ تهدید صلح و امنیت بین‌المللی نیز خواهد بود که تحولات در یمن و پیشروی گروه‌های تروریستی مؤید این موضوع است و ضروری است که طرفین بدون پیش‌شرط و تاثیرپذیری از سوی کشورهایی که سیاست‌شان تشدید بحران و تنش‌آفرینی است، برای آینده کشور خود و حفظ ثبات در منطقه پیگیری گفت‌وگو را در دستور کار خود قرار دهند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ادامه بحران منجر به تشدید قدرت گیری گروه‌های تروریستی خواهد شد.
 
جابری‌انصاری در خصوص موضع ایران در قبال استقلال کردستان عراق نیز گفت: سیاست اصولی و ثابت جمهوری اسلامی حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی همه کشورهای منطقه است. معتقدیم که تجزیه آنچه قبلاً در توافقات تحمیلی جنگ‌های جهانی اول و دوم تجزیه شده برای منطقه منفعتی نخواهد داشت و در چارچوب این سیاست امیدواریم همبستگی ملی مابین همه اجزای بافت اجتماعی کشورهای منطقه فراهم شود و با اتحاذ سیاست هوشمندانه مبتنی بر حفظ حقوق همه گروه‌ها، زمینه‌های همبستگی ملی و حفظ تمامیت ارصی کشورها فراهم شود.
 
جابری‌انصاری درباره درخواست 3 عضو کنگره آمریکا برای حضور در ایران نیز گفت: آنچه اتفاق افتاده در نگاه اولیه سیاسی، تبلیغاتی و با هدف جنجال آفرینی است، بیش از آنکه واقعی باشد. سیاست جمهوری اسلامی به طور روشن از ابتدای انقلاب مخالفت با هرگونه مداخله خارجی است.
 
وی افزود: استقلال ملت ایران دستاورد انقلاب است که به هیچ بهایی نقض نخواهد شد، اما درخواست روادید موضوعی است که کمیته ویژه‌ای در ایران همه درخواست‌ها را بررسی می‌کند و این درخواست هم بررسی می‌شود و جهات ذیربط پاسخ لازم را خواهند داد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر ظریف به انگلیس و آغاز صدور روادید برای اتباع دو کشور نیز گفت: این سفر برای شرکت در اجلاس سوریه انجام شد، اما در کنار آن مجموعه اقدامات و گفت‌وگوهایی هم با مقامات انگلیس انجام شد و دولت انگلیس آمادگی خود را برای صدور روادید ظرف 3 هفته آینده اعلام کرد. همچنین در ارتباط با مسائل بین‌المللی، منطقه‌ای و دوجانبه نیز گفت‌وگوهای خوبی انجام شد. اینکه سطح روابط چطور خواهد بود براساس قانون مصوب مجلس و تصمیمات ملی تصمیم‌گیری می‌شود که تا این لحظه هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.
 
وی درباره حملات هوایی روسیه و موج مهاجرت به ترکیه نیز گفت: وضعیت سوریه یک بحران جاری و در جریان است. گفت‌وگوهای مابین طرفین‌های درگیر، دولت سوریه و معارضه براساس آنچه در وین انجام گرفت، در حال آغاز بود اما به دلیل موضع معارضه و وضعیت موجود و همچنین درخواست پیش‌شرط‌ها به حال تعلیق درآمد.
 
جابری‌انصاری مسیر پایان بحران سوریه را از طریق نفی تروریسم و گفت‌وگوهای سوری سوری خواند و هرگونه پیش‌شرط را منجر به تعویق گفت‌وگوها دانست.
 
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اصول توافق درباره آینده سوریه با رجوع به آرای ملت سوریه و پایان دادن به این بحران است و راه بهتری از اینکه گفت‌وگوهای طرف‌های درگیر مبتنی بر نفی تروریسم باشد در پیش رو نیست.
 
وی درباره ایجاد دفتر حفاظت منافع بین ایران و عربستان نیز گفت: در شرایط قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک بین کشورها یک ساز و کار موجود، شکل‌گیری دفاتر حفاظت منافع و تعیین یک کشور به عنوان حافظ منافع است که این موضوع مبتنی بر تصمیم هر دو کشور می‌باشد که به نتیجه برسند که مسائل و منافعی است که اتباع آن کشورها را شامل می‌شود، اما هنوز درباره روابط ایران و عربستان چنین اتفاقی رخ نداده و توافقی صورت نگرفته است.
 
وی درخصوص پیگیری وضعیت محمودرضا خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی نیز اظهار داشت: این موضوع از سوی اینترپل در دست پیگیری است و از مجاری قانونی پلیس دیپلماتیک دنبال می‌شود. تغییری که ایجاد شده همکاری بهتر دولت کانادا در این خصوص است که به دلیل تغییر دولت این کشور ایجاد شده، البته امیدواریم که دولت کانادا که قطع کننده روابط بوده با اتخاذ اقداماتی، تغییر سیاست خود را به صورت آشکار داشته باشد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا