کودکانی که نه چینی هستند نه کره شمالی!

30هزار کودک کره شمالی در برزخ چین

30هزار کودک کره شمالی در برزخ چین

جنا یوجین یون/گزارشگر

بیش از 30هزار کودک در چین زندگی می‌کنند اصالت کره شمالی دارند و از مادرانی متولد شده‌اند که از این کشور گریخته‌اند؛ این کودکان هیچ دسترسی به نظام مدرسه، نظام بهداشتی یا نظام شهروندی ندارند؛ در حقیقت این‌ها در برزخ زندگی می‌کنند.

نماینده حقوق بشر کره شمالی می‌گوید بسیاری از این کودکان از زنانی متولد شده‌اند که توسط قاچاقچیان به مردان چینی، فروخته شده‌اند.

او می‌گوید: «این کودکان بدون هیچ حق و حقوقی در چین زندگی می‌کنند گویی اصلاً وجود ندارند.»

این نماینده حقوق بشر در مورد زندگی یک پسر هفت‌ساله می‌گوید: «این کودک نیز مانند دیگر کودکان باید به مدرسه می‌رفت اما نمی‌توانست چرا که هیچ اجازه شهروندی نداشت. او تحصیلاتی نداشت، دوستی هم نداشت.»

جیهوان پارک یکی از این افرادی است که در سال 1998 کره شمالی را به مقصد چین ترک کرد و آنجا مجبور به ازدواج شد. این زنان به دنبال غذا و پناهگاه و البته شغل و مراقبت هستند

لی نماینده حقوق بشر کره شمالی می‌گوید: «حتی زمانی‌که بیمار بود مادرش نمی‌توانست او را به بیمارستان ببرد. این تلخ‌ترین لحظه برای آن مادر بود.»

برآوردهای موسسه کره نشان می‌دهد حدود 30هزار کودک با این وضعیت در چین وجود دارد. البته این آمار مربوط به پژوهشی در سال 2012 می‌شود. از آنجا که پناهندگان کره شمالی در شرایط سختی زندگی می‌کنند در دسترس دقیق برای آمارگیری نیستند؛ به همین خاطر این آمار چندان دقیق نیست.

جیهوان پارک یکی از این افرادی است که در سال 1998 کره شمالی را به مقصد چین ترک کرد و آنجا مجبور به ازدواج شد. این زنان به دنبال غذا و پناهگاه و البته شغل و مراقبت هستند.

پارک صاحب پسری می‌شود اما زمانی‌که آن پسر چهارساله بوده‌است، توسط پلیس‌های چینی دستگیر می‌شود و به کره شمالی بازگردانده می‌شود؛ در آنجا نیز به زندان فرستاده شده‌است. البته او بالاخره موفق به فرار شده‌است.

او اکنون در لندن زندگی می‌کند اما پسرش بدون مادر رها شده‌است.

بحث پناهندگان کره شمالی از دهه 90میلادی آغاز شد. از آن زمان بسیاری از افراد به صورت غیرقانونی از مرزها گریخته‌اند.

اکثر آن‌ها در معرض خطر تجاوز جنسی قرار دارند. کودکان آن‌ها نیز نه شهروند چینی محسوب می‌شوند و نه کره شمالی. اما مشکل اصلی این است که هر روز بر تعداد این دسته از کودکان افزوده می‌شود.

منبع: گاردین

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا