تداوم اخذ مابه‌التفاوت از واردات روغن

تداوم اخذ مابه‌التفاوت از واردات روغن

بنا به گفته فعالان صنعت روغن نباتی، دریافت مابه‌التفاوت از واردات روغن علیرغم عدم تصویب در شورای اقتصاد همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اگرچه اخذمابه التفاوت از عوارض روغن خام هنوز به تصویب شورای اقتصاد نرسیده است اما واردکنندگان روغن همچنان از سوی انجمن صنفی روغن نباتی مکلف به پرداخت این مابه التفاوت هستند؛ مابه التفاوتی که میزان آن حتی از مصوبه ستاد تنظیم بازار که بنا را بر اجرایی شدن در صورت تصویب شورای اقتصاد گذاشته بود، بالاتر رفته است. براساس نامه‌هایی که از سوی این انجمن به واردکنندگان روغن نباتی ارایه شده است، واردکنندگان مکلف به پرداخت مابه التفاوت به نرخ ۷۰۰ تومان شده اند.

بر این اساس، با توجه به تصويب نشدن مصوبه مذكور در شورای اقتصاد و اینکه براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، دريافت هرگونه عوارض و وجه از كالايي وارداتی ابتدا بايد در شوراي اقتصاد تاييد و سپس مبالغ به حساب خزانه دولت واريز شود، به گفته فعالان این صنعت، تا به امروز هيچ گونه نظارتي بر هزينه كرد مبالغ دريافتي از صنعتگران انجام نشده است و رقم‌هاي پرداختي توسط شركت‌های غذايي به هنگام مراجعه به سازمان امور مالياتي كشور در ليست هزينه كرد شركت‌ها مورد قبول قرار نمي‌گيرد.

دریافت این مابه التفاوت بدون مصوبه، در حالی صورت می گیرد که انجمن صنفی روغن نباتی در اقدامی به صورت تصاعدی رقم ۷۰ تومانی مابه التفاوت مصوب ستاد تنظیم بازار را ابتدا به ٣٥٠ تومان با مصوبه هيات مديره افزايش داد اما پس از اعتراض صنايع مصرف كننده روغن، این رقم به ۱۵۰ تومان در هر كيلوگرم کاهش یافته است؛ بر این اساس علاوه بر ٧٠ تومان اوليه ای که به ازای هر كيلوگرم ترخيص روغن پالم از واردکنندگان که عمدتا تولیدکننده روغن نباتی هستند، دریافت می شد، ٨٠ تومان ديگر نيز به جمع مبالغ اضافه شده است.

در این میان، به گفته فعالان این صنعت، علیرغم اینکه باید این پول به خزانه دولت واریز شود، از واردکنندگان درخواست شده تا این پول را به حساب دو شركت خصوصي واریز شود در حالي كه انجمن در نامه كتبي خود به شركت‌ها اجازه اين افزايش را براساس تفويض اختيار مجدد قائم مقام وزير جهادكشاورزي عنوان کرده است.

واردکنندگان روغن نباتی می‌گویند که انجمن روغن نباتی در مكاتبات خود، مابه التفاوت نرخ خريد دانه سويا را ٧٠٠ تومان براي هر كيلوگرم تعيين كرده و براساس آن، مابه التفاوت دریافت کرده در حالي كه سازمان حمايت مصرف كنندگان و تولیدکنندگان كه طبق مصوبه ستاد تنظيم بازار، مسئول تعيين مابه التفاوت است، این رقم را ٤٠٠ تومان تعيين كرده است. از سوی دیگر، نرخ خريد تضميني دانه سويا به جاي ١٩٧٦٠ ريال مصوب دولت به ٢١٠٠٠ ريال محاسبه و مابه التفاوت آن از وارد كنندگان دريافت شده است.

در این میان، اگرچه معاون اول رئیس جمهور و وزير صنعت معدن و تجارت دريافت مابه التفاوت را غير قانوني اعلام کرده اند، واردکنندگان و تولیدکنندگان روغن نباتی بر پیگیری این پرونده تاکید دارند و با توجه به اینکه برآورد رقم دریافت شده، بیش از ۱۰۰ ميليارد تومان از صنايع و واردکنندگان روغن است، به نظر می‌رسد پس از رسیدگی به آن، این انجمن باید نسبت به رد مال و دريافت رضايت از مالباختگان و كساني كه اين مبالغ غیرقانونی از آنها دریافت شده است، اقدام کند.

هر چند پيگيري‌هاي تولیدکنندگان در مراحل اجرايي است اما برخی گزارش‌های غیر رسمی هم حكايت از قطعي بودن بازپس گيري مبالغ دريافتي غيرقانوني به شاكيان در ماه‌هاي آينده دارد، ضمن اینکه امید می‌رود با درايت سازمان‌هاي نظارتي بر این پرونده و اقدامات مشابه، با در پیش گرفتن سیستم نظارتی قدرتمند، از بروز تخلفات مشابه در آینده جلوگیری شود، ضمن اینکه اگر تخلفات قطعی تشخیص داده بود، در اسرع وقت شاکیاني که در جریان این روند هزینه‌های زیادی را متحمل شده اند، بتوانند مبالغ غير قانوني دريافتي تحت عنوان عوارض را بعد از پایان رسیدگی بر این پرونده بازپس گيرند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا