تسهیل واردات لوکس‌ها با تغییر معیار!

تسهیل واردات لوکس‌ها با تغییر معیار!

براساس اولویت‌بندی‌های وارداتی، واردات خودروهای ‌لوکس به کشور ممنوع شد تا از این طریق، حمایت از تولیدکنندگان داخلی خودرو، تقویت شود.

  اما حالا، با توجه به دردسرهایی که بی‌کیفیتی تولیدات داخل برای مردم ایجاد کرده و حتی ضربه‌یی که خود خودروسازان بابت کیفیت پایین و قیمت بالا، از دپوی محصولاتشان خورده‌اند، خبر می‌رسد که قرار است تعریف خودروهای لوکس تغییر کند و واردات خودروهای باکیفیت به کشور تسهیل شود. هم‌اکنون در ایران و براساس مصوبه دولت، خودروهای‌ لوکس تنها براساس حجم موتور تعریف می‌شوند. درهمین راستا، واردات‌ خودروهای‌ بالای 2500سی‌سی ممنوع است؛ این درشرایطی است که براساس نظر کارشناسان، این خودروها نباید لوکس محسوب شوند؛ بلکه قیمت خودروهاست که باید ملاک لوکس بودن یا لوکس نبودن آنها باشد. نظری که رییس سازمان توسعه تجارت کشور و معاون وزیر صنعت به‌طور ویژه بر آن تاکید دارد و از تغییر مکانیسم تعریف خودروهای لوکس خبر می‌دهد. آن‌طور که ولی‌الله افخمی‌راد می‌گوید: «قیمت» جایگزین «حجم موتور» در تعریف خودروهای لوکس می‌شود.

یک‌سال از زمانی که دولت در مصوبه‌یی، واردات خودروهای بالای 2500سی‌سی را ممنوع اعلام کرد و دلیل آن را حجم بالای این خودروها دانست، گذشته است. فرهاد به‌نیا، عضو انجمن قطعه‌سازان درباره نتیجه این تصمیم می‌گوید: این سیاست غلطی است که دولت اقدام به واردات خودروهای کمتر از 2500سی‌سی می‌کند زیرا با این اتفاق پای خودروهای چینی در کلاس خودروهای ساخت داخل به کشور باز شده و می‌شود؛ این درحالی است که اگر دولت خودروهای بالای 2500‌سی‌سی وارد می‌کرد، قشری که به دنبال این بازار بود از آن استفاده می‌کرد و خودروهای داخلی نیز با افزایش کیفیت محصولاتشان و استفاده از پلت‌فرم‌های جدید، خواسته‌های مردم را تامین می‌کند. درهمین راستا، مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک نیز راه‌حل این مشکل را تغییر «تعریف خودرو لوکس» می‌داند اما گفته است: هنوز تصمیمی‌ برای دستورالعمل جدید واردات خودرو گرفته نشده است. البته چندی پیش کرباسیان از ارائه طرحی به وزارت صنعت درخصوص تغییر ملاک لوکس بودن خودروهای وارداتی از حجم موتور به ترکیب ارزش خودرو و حجم موتور خبر داده بود. درمجموع، با توجه به طرح موضوع بررسی تعرفه خودروهای وارداتی در شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو، مقرر شده است، انجمن واردکنندگان نیز طرح پیشنهادی خود را در این خصوص به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کند تا در نهایت ملاک لوکس بودن خودروها، قیمت آنها باشد، نه حجم موتور.

 طرح انجمن واردکنندگان خودرو
درهمین راستا، فرهاد احتشام‌زاده، رییس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگویی گفت: با توجه به طرح موضوع بررسی تعرفه خودروهای وارداتی در شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو، مقرر شده است، انجمن واردکنندگان نیز طرح پیشنهادی خود را در این خصوص به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کند.

احتشام‌زاده معتقد است که تعیین حجم ‌موتور خودرو به عنوان ملاک تشخیص خودرو لوکس مناسب نیست. وی در ادامه توضیح داد: درعرصه بین‌المللی واژه‌یی به نام LCT

( Luxury Car Tax) وجود دارد که مبنای پرداخت مالیات خودروهای لوکس است و به صورت سالانه عدد مبنای آن نیز تعیین و اعلام می‌شود.

در این فرمول، براساس دو پارامتر قیمت و میزان مصرف سوخت در هر یکصد کیلومتر، مالیات برای خودرو تعیین می‌شود.

 تلفیق پارامترها برای تشخیص لوکس بودن
احتشام‌زاده در ادامه تاکید کرد: باور اعضای انجمن براین است که برای تعریف خودرو لوکس درکشور، تناسب تعرفه و مالیات متعلق به آن الزامی‌است که تلفیقی از پارامترهای ارزش خودرو، حجم موتور و میزان مصرف سوخت تعیین شود و برای تشخیص خودرو لوکس نیز سقف ارزی برای آن تعیین شود.

وی در ادامه توضیح داد: بدیهی است، تصمیم نهایی دراین خصوص براساس نظر هیات دولت، جمیع پیشنهادات دریافتی خواهد بود اما سعی انجمن واردکنندگان خودرو به عنوان نهادی کاملا تخصصی در این حوزه، بر این است تا با احتساب کلیه ملاحظات درون‌مرزی مانند ملاک تعریف خودرو لوکس و ارتباط تعرفه‌ها با دسته‌بندی‌های مختلف و طرح اسقاط خودرو فرسوده و نیز ملاحظات برون‌مرزی، اعم از احتساب شرایط ایران به عنوان عضو ناظر در سازمان تجارت جهانی و قابلیت تطابق تصمیمات مرتبط این حوزه با چارچوب‌های بین‌المللی، در این خصوص پیشنهاد خود را ارائه کند.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو همچنین خاطرنشان کرد: درحال حاضر انجمن واردکنندگان خودرو به عنوان تنها انجمن عضو اتاق بازرگانی ایران به عنوان ناظر و مسوول نظارت بر فرآیند واردات خودرو توسط اشخاص ثالث ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است که واگذاری این مسوولیت به انجمن واردکنندگان خودرو ناشی از اطمینان ایجاد شده بر مبنای گزارش‌های تحلیلی و کارشناسی شده در نهادهای ذی‌ربط با این حوزه و در قالب کاری تخصصی و فرابنگاهی توسط انجمن واردکنندگان خودرو بوده است.

 تصمیم احساسی برای ممنوعیت واردات
ازسوی‌ دیگر، کوروش مرشدسلوک، نایب‌رییس انجمن واردکنندگان خودرو درخصوص ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500سی‌سی در گفت‌وگویی گفت: یک تصمیم احساسی را دولت گرفت و 2500سی‌سی را خط قرمزی برای خودروهای‌ لوکس قرار داد. وی ادامه داد: اگر در سایت‌های خارجی جست‌وجو کنید، به هیچ عنوان کشوری از چنین روشی برای ایجاد خط مرزی بین لوکس و لاکچری استفاده نمی‌کند. مرشدسلوک افزود: همه مبانی و ردیف‌های قیمتی را معیار خودروهای ‌لوکس قرار می‌دهند، درحالی که خودروهای هیبریدی را داریم که سی‌سی بالاتری را دارند اما از نظر مصرفی و قیمتی در رده‌های پایین‌تری قرار دارند اما عملا امکان واردات ندارند.  وی با اشاره به اینکه خوشبختانه رسانه‌ها به این موضوع می‌پردازند، گفت: امیدواریم این تعبیر اشتباه سی‌سی از معیار لوکس بودن برداشته شود و جای آن قیمت و ارزش ریالی را جایگزین کنیم. ما به عنوان وارد‌کننده نیز موافق هستیم درشرایطی که بحران اقتصادی داریم، خروج ارز به صلاح کشور نیست. پس بیاییم یک قاعده درستی را پیش‌بینی کنیم که وارد چالش تازه‌یی نشویم.

 قیمت، پرستیژ و تمایز
امیررضا مجد، مدرس دانشگاه و پژوهشگر درخصوص تعریف خودرو لوکس نیز در گفت‌وگویی گفت: خودرو لوکس اصطلاحی است که در بازاریابی برای خودرو‌هایی با تجهیزات با کیفیت‌تر، عملکرد بهتر، ساختار دقیق‌تر، راحتی بیشتر، طراحی شکیل‌تر و خلاقانه‌تر استفاده می‌شود.  وی افزود: کسانی که این خودروها را سوار می‌شوند، در واقع احساس افزایش پرستیژ و تمایز با سایرین دارند. این کارشناس خودرو با اشاره به بازار خودروهای لوکس ادامه داد: بازاری که در آن تولیدکنندگان با هدف‌گیری بخشی از بازار، مدل‌های لوکس و خاصی را برای مرفه‌ترین طبقه اجتماعی تولید کرده‌اند.

 تقسیم‌بندی خودروهای لوکس
کارشناس صنعت خودرو در خصوص بارزترین مشخصات خودروهای لوکس گفت: از مشخص‌ترین ویژگی‌های خودروهای لوکس می‌توان به قیمت چندبرابری آن خودرو نسبت به نمونه‌های مشابه اشاره کرد. این خودروها به 5 دسته تقسیم می‌شوند که به ترتیب: 1 – خودروهای‌لوکس سایز کوچک (جمع و جور) 2 – خودروهای کار نسبتا کوچک (مانند ب‌ام و سری 3) 3 – خودروهای کار متوسط (مانند لکسوس GS یا ES) 4– خودروهای لوکس با اندازه نسبتا بزرگ (مانند مزراتی کواتروپورته) 5- شاسی بند و کراس اوور لوکس (مانند بنز  GL و بنز GLK) هستند. مجد در خصوص ملاک‌های اصلی برای تشخیص خودروی لوکس گفت: معیارهای خودروهای‌لوکس به این ترتیب است: 1- نسبت قیمت به حجم موتور (حجم موتور به تنهایی معیار مناسبی برای تعیین لوکس بودن نیست) 2 – نسبت قیمت به امکانات نظیر راحتی و ایمنی و تجهیزات اضافی (آپشن) .

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا