تسنیم گزارش می‌دهد

بوئینگ و حکایت "گربه" و "گوشت"

بوئینگ و حکایت

در حالی ایران طی ماه‌های اخیر با مذاکره با ایرباس و ATR نشان داد برنامه‌ای برای خرید هواپیماهای بوئینگ ندارد که سخنگوی این شرکت به تازگی اعلام کرده بوئینگ عجله‌ای برای بازگشت به ایران ندارد، اظهاراتی که تداعی کننده ضرب‌المثل معروف گربه و گوشت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طی دو هفته اخیر ایران تفاهم‌نامه‌های مهمی را برای تامین هواپیماهای مسافربری با اروپایی‌ها امضا کرد. در گام اول با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی در فرانسه تفاهم خرید 118 فروند هواپیما با هواپیماسازی ایرباس به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم که قرار است در یک بازه زمانی بیست روزه به امضای قرارداد منتج شود ایرباس 45 فروند ایرباس 320، 45 فروند ایرباس 330 ، 16 فروند ایرباس 350 و همچنین 12 فروند ایرباس سوپرجمبو 380 را به ارزش تقریبی 10.5 تا 11 میلیارد دلار به ایران می‌فروشد.

مطابق اظهارات آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سال جاری میلادی ایرباس 8 فروند و تا سال 2024 میلادی یعنی در یک بازه زمانی 8 ساله 110 فروند دیگر تحویل کشورمان می‌شود.

در ادامه مذاکره برای خرید هواپیما، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از امضای قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای ATR با ایتالیایی‌ها خبر داد و گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده در صورت نیاز 20 فروند دیگر نیز از این نوع هواپیما برای پروازهای بین استانی خریداری می‌شود.

ارزش این قرارداد با فرض در نظر گرفتن 40 فروند هواپیمای ATR حدود یک میلیارد تومان است. بنابراین تا اینجای کار برای خرید 158 فروند هواپیمای مسافری به ارزش حدود 12 میلیارد دلار با اروپایی‌ها تفاهم و عقد قرارداد شده است.

به گفته مسئولان پنج شش ماه پیش از آن‌که برجام به فرجام برسد مذاکرات با ایرباس برای خرید هواپیما آغاز شده بود و در نهایت وزیر راه و شهرسازی 26 دیماه امسال خبر از تفاهم با ایرباس برای خرید 114 فروند هواپیمای نو خبر داد.

آخوندی در این‌باره به تسنیم گفته بود: در چند ماه اخیر مذاکرات بسیاری را با شرکت‌های دست اول تأمین کننده هواپیما داشته‌ایم. در دو بخش بحث کرده‌ایم یکی اینکه ساختار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را بازسازی کنیم که در این زمینه درگام نخست برای 114 فروند هواپیما با ایرباس فرانسه توافق کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: بحث دیگر این است که تمام شرکت‌های هواپیمایی داخلی را نیز بازسازی کنیم. در این زمینه نیز به دنبال استفاده از لیزینگ هواپیما با شرکت‌هایی که هواپیما عرضه می‌کنند هستیم. همچنین با بیمه‌های مطرح دنیا برای تأمین هواپیما جهت بازسازی شرکت‌های هواپیمایی مرتبط مذاکره کرده‌ایم.

مسئولان کشورمان با مذاکره با ایرباس و ATR  طی ماه‌های اخیر نشان دادند فعلا برنامه‌ای برای خرید هواپیماهای ساخت بوئینگ ندارند، اما به تازگی گوردون جاندرو سخنگوی این هواپیماسازی گفته است: « این شرکت عجله ای برای برگشتن به ایران ندارد. گام‌های زیادی هست که اگر ما بخواهیم به ایرلاین های مجاز ایرانی هواپیما بفروشیم باید برداشته شود. اما فعلا، ما به ارزیابی وضعیت ادامه می دهیم.»

کارشناسان و صاحبنظران به ضرص قاطع می‌گویند تفاهم برای خرید 118 فروند هواپیما خط تولید ایرباس را زنده کرده است. بی‌شک امضای این قرارداد در بازار نه چندان پر رونق هواپیماسازی برای بوئینگ به‌عنوان رقیب ایرباس به یک چالش تبدیل می‌شود. بوئینگی که به این نتیجه رسیده ایرانی‌ها با توجه به تحریم‌های ظالمانه سال‌های بعد از پیروزی انقلاب صنعت هوانوردی مسافربری برنامه‌ای برای خرید تولیدات این شرکت ندارد و به همین دلیل گفته "عجله‌ای برای برگشتن به ایران ندارد."

این اظهارات تداعی کننده ضرب‌المثل معروف "گربه" و "گوشت" است که بوئینگ دست خود را از بازار پرجاذبه ایران کوتاه می‌بیند و... .

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا