زنجیر بی‌پولی بر پای دیدبانان بازرگانی ایران

زنجیر بی‌پولی بر پای دیدبانان بازرگانی ایران

در حالی که روابط دیپلماتیک و سفرهای متقابل هیات‌های تجاری از ایران به سایر کشورها در حال گسترش است، خبری از اعزام رایزن‌های بارگانی ایرانی در بازارهای صادراتی جدید نیست.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حال حاضر 20 رایزن بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران، به عنوان راهنما و دیدبانان تجار ایرانی در مسیر صادرات، شناسایی بازارها هدف و تسهیل کننده فعالیتت تجار و هیات های تجاری ایرانی در 20 مرکز در دنیا فعالت می‌کنند. این در حالی است که ایران پس کسب توفیق در رفع تحریم‌ها و گسترش روابط تجاری با کشور های مختلف، هنوز هیچ رایزن جدیدی به دیگر کشورها اعزام نکرده است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اهمیت فعالیت رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف گفت: در اعزام رایزنان تجاری محدودیت های مالی داریم، گرچه هم اکنون 20 رایزن ایرانی در حال فعالیت هستند اما معتقدیم که این تعداد باید به 30 رایزن ارتقا پیدا کند.

در حال حاضر رایزنان ایرانی در 20 مرکز در سراسرا دنیا مستقر هستند، از جمله 13 مرکز در آسیا شامل عمان، قزاقستان، امارات، عراق، ویتنام، هندوستان، لبنان، شانگهای چین، گوانجوی چین، پاکستان، ترکیه، ارمنستان و افغانستان؛ سه مرکز در اروپا شامل بلاروس، ایتالیا و مجارستان؛ سه مرکز در آفریقا شامل آفریقای جنوبی، تونس و کنیا و یک مرکز مستقر در کشور ونزوئلا در آمریکای لاتین.

به گفته مودودی ریاست سازمان توسعه تجارت ایران نیز بر افزایش تعداد رایزنان بازرگانی تاکید دارد که البته باید در نظر داشت تا قبل از دولت یازدهم تعداد رایزنان بازرگانی از 10 نفر هم کمتر بود که طی دو و نیم سال اخیر 10 رایزن به تعداد رایزنان ایرانی اضافه شد.

وی همچنین ضمن بیان این که سازمان توسعه تجارت در خصوص اختصاص مناسب بودجه در برنامه ششم با دولت در حال رایزنی است، اظهار کرد: همانطور که معتقدیم که باید بخش خصوصی در عملکرد خود بازنگری داشته باشد و با توجه به ظرفیت‌های جدید اقدام به همکاری کند، معتقد هستیم که دولت هم به این نوع بازنگری نیاز دارد تا در مسئله ای که به عنوان صادرات یک کلید واژه اساسی در اقتصاد کشور به شمار می رود دچار کمبود تامین مالی نباشیم تا بتوانیم راه‌های چالاک تری در این حوزه ایجاد و انتظارات مردم را برآورده کنیم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا