جذابیت قاچاق گازوئیل به کشورهای همسایه/ یکسان سازی نرخ بنزین، قاچاق سوخت را کاهش داد

جذابیت قاچاق گازوئیل به کشورهای همسایه/ یکسان سازی نرخ بنزین، قاچاق سوخت را کاهش داد

اقتصاد > انرژی - قاچاق سوخت در کشور پس از یکسان سازی نرخ بنزین و اجرای طرح عرضه گازوئیل به ازای پیمایش روندی کاهشی یافته به گونه ای که در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال میزان کشف گازوئیل قاچاق 50 و بنزین 40 درصد کاهش یافته است.

تفاوت قیمت سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه از عوامل اصلی قاچاق بنزین، گازوئیل و انواع سوخت در کشور بوده است.

در این میان، جذابیت قاچاق گازوئیل نسبت به سایر انواع سوخت بیشتر بوده به گونه ای که تخمین زده می شود بیش از 80 درصد قاچاق سوخت در کشور مربوط به گازوئیل است.

بررسی های انجام شده در سال های گذشته، نشان می دهد تعداد قابل توجهی از خودروهای بنزینی و دیزلی هیچ ترددی در جاده های کشور نداشته و فقط کارت سوخت آنها در جایگاه ها مورد استفاده قرار می گرفته که از سوءاستفاده گسترده حکایت داشته است.

برای مقابله با قاچاق، دولت از اردیبهشت ماه امسال اقدام به حذف سهمیه بندی، واقعی سازی و یکسان سازی نرخ بنزین کرد که توانست تا حد زیادی قاچاق را کنترل کند.

همچنین از ابتدای مهرماه امسال نیز طرح عرضه گازوئیل به ازای پیمایش اجرا شد که نقش گسترده ای در کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق این سوخت داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران درباره آخرین وضعیت قاچاق سوخت در کشور نیز گفت: از زمانی که بنزین تک نرخی شد، رشد مصرف بیشتر شهرها و مناطق مرزی کشور کمتر از رشد مصرف کشور بوده است که این موضوع نشان دهنده نبود تمایل به قاچاق بنزین است.

وی، به تفاوت خیره کننده نرخ سه هزار ریالی هر لیتر گازوئیل با قیمت های منطقه ای و بین المللی اشاره و اضافه کرد: این حامل انرژی همچنان برای قاچاق جاذبه دارد، به همین دلیل امسال بر اساس مصوبه پارسال هیات دولت، عرضه گازوئیل در بخش حمل و نقل بر اساس پیمایش انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: از ابتدای مهرماه امسال عرضه گازوئیل در بخش حمل ونقل، براساس اطلاعات بارنامه و میزان پیمایش انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: از ابتدای آغاز طرح عرضه گازوئیل، بخش حمل ونقل براساس پیمایش از مهرماه تا پایان آذرماه، مصرف این حامل انرژی نسبت به مدت مشابه پارسال ١٥ درصد (معادل هشت میلیون لیتر) کاهش یافته است.

سجادی گفت: با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پیش بینی می شود با تحرک اقتصادی در کشور مصرف سوخت نیز افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: میزان کشف قاچاق فرآورده های نفتی در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال در بخش گازوئیل، بنزین، نفت کوره و نفت سفید به ترتیب ٥٠، ٤٠، ٣٦ و ١٢ درصد کاهش داشته است، از این رو در مجموع میزان کشف، روندی کاهشی داشته است.

از ابتدای آذر ماه امسال، بنزین معمولی به صورت تک نرخی و با قیمت 10هزار ریال و بنزین سوپر با قیمت 12 هزار ریال در جایگاه های کل کشور عرضه می شود.

 

 

22339

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا