رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف:

رقبا بازار فرش ایران را تصاحب کرده‌اند/ فرش هندی نصف قیمت ایرانی

رقبا بازار فرش ایران را تصاحب کرده‌اند/ فرش هندی نصف قیمت ایرانی

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با اشاره به صادرات اولین محموله فرش دستباف به آمریکا گفت: آمریکا مثل قدیم، چندان خواهان فرش‌های گران قیمت و عتیقه نیست و فرش‌های تجاری می‌خرد درصورتی که فرش‌های تجاری ما نسبت به فرش‌های رقبا مثل هند، پاکستان و حتی افغانستان گران‌تر است.

سید مجتبی عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر در رابطه با بازار فرش‌های تجاری مشکل داریم، اظهار کرد: بازارها و سلایق مردم تغییر کرده و در حال حاضر مشکلی برای صادرات فرش به آمریکا نداریم و در این رابطه هفته گذشته اولین محموله فرش دستباف به آمریکا صادر شد.

وی در عین حال بیان کرد: البته به سختی می توانیم بازار آمریکا را که در دوران تحریم، کشور هند این بازار را از آن خود کرده است دوباره به دست آوریم، چون قیمت فرش های هندی نصف قیمت فرش‌های ایرانی است.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف ادامه داد: در کشورهایی مثل هند دستمزد کارگر ارزان است ولی در کشور ما به دلیل تورمی که داریم قیمت فرش بالاتر است، به طور مثال دستمزد کارگر در سال گذشته 20 درصد و امسال 17 درصد افزایش یافته است.

عراقچی با بیان اینکه 80 درصد قیمت تمام شده فرش برای دستمزد کارگر است، گفت: اگر حمایت دولت نباشد و خسارت صادرکنندگان جبران نشود،‌مشکل است بتوانیم بازار آمریکا را دوباره به دست آوریم،‌چون در سال‌هایی که ورود فرش ایرانی به آمریکا در تحریم بود هند جای ما را گرفت.

به اعتقاد وی، نه تنها بازار آمریکا بلکه بازار جهان به فرش‌های ارزان‌قیمت و مدرن رو آورده‌اند و همه به دنبال فرش‌های قدیمی و عتیقه نیستند بلکه نسل امروز فرشی می‌خواهند که ارزان تر باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر دنیا شاهد فروش فرش هستیم؛ بنابراین فرش‌های تجاری باید به قیمت ارزان به دست مصرف‌کننده برسند.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف، مهم‌ترین بازارهای صادراتی فرش دستباف را کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، ایتالیا و آلمان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه آلمان مرکز پخش فرش به جهان است و در زمان تحریم حتی فرش های ایرانی از این کشور به آمریکا صادر نمی‌شد، در حال حاضر این روال تغییر کرده و بعضی از فرش های ایرانی که به آلمان صادر می‌شود از آن جا به آمریکا ارسال می‌شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا