وال استریت ژورنال:

گلنکور اولین خریدار اروپایی نفت ایران شد

گلنکور اولین خریدار اروپایی نفت ایران شد

شرکت واسطه نفتی گلنکور، غول بزرگ تجاری و معدنی سوئیس به عنوان اولین شرکت غربی نفت ایران را بارگیری کرد.

به گزارش ایسنا روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی درباره افزایش صادرات نفت ایران پس از لغو تحریمها نوشت: بیژن زنگنه وزیر نفت ایران می‌گوید با توجه به لغو تحریم‌های غرب، این کشور قصد دارد روزانه 300 هزار بشکه نفت به مشتریان اروپایی بفروشد.

سخنان بیژن زنگنه در شرایطی است که به رغم تحریم‌های باقی‌مانده آمریکا علیه ایران شرکت‌های نفتکش اروپایی در حال پیدا کردن راه‌هایی برای صادرات نفت ایران هستند. شرکت واسطه نفتی گلنکور، یک شرکت بزرگ تجاری و معدنی در سوئیس، اولین شرکت غربی است که نفت ایران را بارگیری کرد.

به گفته مقامات کشتیرانی و وبسایت رهگیری کشتی‌ها(fleetmon) یک نفتکش اجاره‌ شده توسط گلنکور 80 هزار تن نفت کوره ایران را در بندر ماهشهر بارگیری و عازم امارات شده است. گلنکور از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

بسیاری از کشتی داران به دلیل تحریم‌های باقی‌مانده آمریکا که معامله به دلار با نهادهای ایرانی را منع می‌کند، نسبت به حمل ‌و نقل نفت ایران بی‌میل بوده اند. بخش عمده معاملات نفتی به دلار انجام می‌شود و بسیاری از شرکت‌های بیمه اروپایی از نظام مالی آمریکا یا منابع شرکت‌های آمریکایی استفاده می‌کنند که بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران را دشوار می‌کند.

یک شرکت بیمه انگلیسی که مشتریانش شامل یک شرکت کشتیرانی انتقال‌ دهنده نفت ایران هستند، اعلام کرد: مخالف چنین حمل‌ونقلی نیست اما هشدار داد که حوادث ممکن است به طور کامل پوشش داده نشود.

حمل‌ نفت ایران توسط گلنکور اولین مورد در موج خرید نفت ایران توسط کشورهای اروپایی است اگرچه دیگران هنوز بارگیری خود را انجام نداده‌اند.

این اولین بار است که بیژن زنگنه بلندپایه‌ترین مقام صنعت نفت ایران اعلام کرده که چه مقدار از صادرات جدید نفت ایران به اروپا(که قبل از تشدید تحریم‌های غرب در سال 2012 یک بازار مهم برای ایران بود) خواهد رفت. ایران سعی دارد صادرات نفت خود را در چند ماه آینده روزانه 500 هزار بشکه افزایش دهد که بخش عمده آن به آسیا ارسال خواهد شد.

جزئیات جدید برنامه‌های ایران نشان می‌دهد که چطور بزرگترین تولیدکنندگان انرژی در جهان از جمله عربستان، روسیه، ایران و آمریکا برای گرفتن سهم بازار انرژی اروپا با هم رقابت دارند. عربستان هفته گذشته مجدداً قیمت فروش نفت خود برای خریداران اروپایی کاهش داد. نفت عربستان شباهت زیادی به نفت ایران دارد. تولیدکنندگان نفت آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای صادرات اولین محموله گاز طبیعی مایع(ال‌ان‌جی) به اروپا هستند و در واقع به رقیبی برای روسیه در بازار اصلی این کشور تبدیل خواهند شد.

رقابت برای سهم بازار باعث فشار روی قیمت‌های نفت شده است که در ماه ژانویه به 27 دلار در هر بشکه (پایین‌ترین سطح 12 سال گذشته) رسید و در روزهای اخیر در محدوده 35 دلار در هر بشکه معامله شده است. تقاضای جهانی نفت در سطح عرضه گسترده از سوی روسیه، عربستان، عراق و عضو جدید اضافه شده به تولیدکنندگان بزرگ یعنی ایران نبوده است.

زنگنه خاطرشان کرد: شرکت نفتی توتال فرانسه از 16 فوریه واردات روزانه 160 هزار بشکه نفت ایران را آغاز می‌کند. توتال یک نفتکش دو میلیون بشکه‌ای برای بارگیری نفت ایران در هفته آینده اجاره کرده است. توتال پیشتر گفته بود که روزانه 150 الی 200 هزار بشکه نفت از ایران خواهد خرید اما از اظهارنظر درخصوص بارگیری هفته آینده خودداری کرده بود.

زنگنه افزود: توتال همچنین علاقه‌مند به میدان نفتی آزادگان جنوبی در نزدیکی مرز عراق و پروژه صادرات ال‌ان‌جی ایران است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا