منابع هندی:

ایران پول نفتش را فقط به یورو و تا 6 ماه دیگر می‌خواهد

ایران پول نفتش را فقط به یورو و تا 6 ماه دیگر می‌خواهد

منابع هندی گزارش دادند که ایران از پالایشگاههای هندی از جمله اسار و مانگلور خواسته که بدهی‌های نفتی معوق خود را که به شش میلیارد دلار می‌رسد ظرف شش ماه آینده به یورو تصفیه کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه ایندین اکسپرس، پس از لغو تحریم‌ها، ایران به مقامات هندی اعلام کرده که مکانیسم سه ساله پرداخت 45 درصد صورت حساب نفتی به روپیه و معوق ماندن 55 درصد مابقی تا زمان باز شدن کانالهای پرداخت به پایان رسیده است.

منابع آگاه اعلام کردند بدهی معوق هند به ایران اکنون به بیش از شش میلیارد دلار می‌رسد که ایران موافقت کرده که آن را به صورت اقساطی طی شش ماه آینده دریافت کند.

غلامعلی کامیاب، معاون رئیس بانک مرکزی به مقامات هندی اعلام کرده که پول نفت ایران از حالا به بعد به یورو دریافت خواهد شد چرا که ایران قادر به دریافت پول به دلار از طریق نظام مالی آمریکا نیست.

ایران حساب‌هایی را به یورو نزد بانک‌های هندی افتتاح یا مجدداً فعال خواهد کرد و می‌خواهد پول نفت توسط پالایشگاه‌ها به این حساب‌ها واریز شود.

ایران در حال گفتگو با بانک دولتی اس‌بی‌آی هند برای این منظور است و همچنین حسابی را نزد بانک آی‌دی‌بی‌آی افتتاح کرده است.

ایران همچنین خواستار تسویه حساب با هند از طریق اتحادیه ارزی آسیا(ای ‌سی ‌یو) است که نامه‌ای را در این خصوص به بانک مرکزی هند نوشته است.

منابع آگاه با بیان اینکه تسویه‌حساب از طریق ای‌سی‌یو و آی‌دی‌بی‌آی انجام خواهد شد، گفتند: کامیاب خاطرنشان کرده که شرکت ملی نفت ایران از خریداران نفت در هند خواهد خواست که همانند گذشته ال‌سی ‌هایی را به نفع بانک مرکزی ایران نزد بانک اس‌بی‌آی باز کنند.

پالایشگاه‌های هندی همچون اسار و مانگلور از فوریه 2013، 45 درصد طلب نفتی ایران را در حساب روپیه ای شرکت نفت ایران در بانک یو‌سی‌اُ پرداخت می‌کردند و مابقی پول به صورت معوق باقی مانده تا راهی برای پرداخت پیدا شود.

با لغو تحریم‌ها کانال‌های پرداخت بازگشایی شده و ایران به دنبال دریافت طلب باقی‌مانده شش میلیارد دلاری خود به یورو است. پرداخت این پول به صورت اقساط انجام خواهد شد تا از کاهش ارزش روپیه جلوگیری شود و احتمالاً از پالایشگاه مانگلور درخواست خواهد شد که به عنوان اولین شرکت بدهی سه میلیارد دلاری خود را بپردازد.

شرکت نفت هند(آی او سی) که 400 میلیون دلار به ایران بدهکار است احتمالا دومین شرکت پرداخت‌کننده پول به ایران خواهد بود و سپس شرکت‌های کوچکتر اچ ‌پی ‌سی ‌ال میتال انرژی و هندوستان پترولیوم بدهی‌های خود را خواهند پرداخت.

پالایشگاه اسار آخرین شرکتی است که بدهی حدوداً سه میلیارد دلاری خود را به ایران تسویه خواهد کرد.

منابع آگاه می‌گویند: ایران هنوز درباره استفاده از سه میلیارد دلار انباشته شده در حساب روپیه ای بانک یو سی ‌اُ تصمیم‌گیری نکرده است. ایران ممکن است از این پول برای پرداخت پول واردات فولاد و دیگر کالاها از هند استفاده کند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا