دماوند همچنان در گیر و دار آلودگی

دماوند همچنان در گیر و دار آلودگی

پس از یک ماه توقف تولید آب آشامیدنی دماوند و از سرگیری مجدد خط تولید و توضیحات این شرکت هنوز هم وزارت بهداشت بر وجود آلودگی در آب‌های آشامیدنی دماوند تاکید دارد و می‌گوید بازهم اطلاعات جدید اعلام می‌شود.

 از 22 شهریورماه تا 22 مهرماه امسال خط تولید آب‌های آشامیدنی دماوند متوقف بود که در 23 مهرماه امسال خط تولید این محصول مجددا به راه افتاد، اما در همین مدت نیز بازهم سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت بر وجود آلودگی در آب‌های آشامیدنی دماوند تاکید کردند، جالب توجه است که این آب آشامیدنی در حال حاضر به چندین آزمایشگاه و کشور ارسال شده و همگی از سلامت آن خبر داده‌اند.

همچنین این محصول که به گفته شرکت دماوند حدود 70 درصد آب‌های آشامیدنی بازار را به خود اختصاص می‌دهد، اکنون در گیر و دار وجود آلودگی به سر می‌برد،به گونه ای که یک روزاز سلامت این آب‌ و روز دیگر از وجود آلودگی انسانی خبر می‌رسد.

این درحالی است که آب آشامیدنی دماوند در حال حاضر به چندین کشور صادر می‌شود و چگونه است که این محصول در این کشورها با مشکلاتی از این دست مواجه نشده‌است. در این زمان برخی بر این باورند که چرا در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی نام گرفته است و باید از تولیدات داخل حمایت شود، وزارت بهداشت با شرکت‌های تولید کننده بین‌المللی در داخل کشور اینگونه برخورد می‌کند، چرا که ممکن است تولیدات و محصولات غذایی ایرانی در این میان با کاهش تقاضا همراه شوند  و اکنون که ایران جایگاه خود را در میان صادر کنندگان پیدا کرده، ناگهان با کاهش جایگاه همراه شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، اوایل هفته جاری شرکت آب آشامیدنی دماوند در نشستی خبر از عاری بودن محصولات این شرکت از هرگونه آلودگی خبرداد و مدعی شد که این محصول در چندین آزمایشگاه مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است اما هنوز وزارت بهداشت می‌گوید در این محصولات آلودگی وجود دارد.

میشل راسکائو مدیرعامل این کارخانه درباره نتایج آزمایش‌های آب‌های آشامیدنی دماوند گفت که دماوند هیچ‌گونه نتیجه رسمی از آزمایش‌های سازمان غذا و دارو دریافت نکرده است و این در حالی است که مدیران شرکت دماوند در اقدامی جداگانه محصولات خود را به آزمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی سپرده‌اند و از آنها تأییدیه دریافت کرده‌اند.

پس از آن نیز داستان توقیف و پلمب خط تولید آب آشامیدنی دماوند بازهم وارد مرحله جدیدی شد ورسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید دوباره بر آلوده‌بودن آب‌های تولیدی این شرکت در آزمایش‌های انجام‌گرفته از سوی این سازمان اعلام کرد که در آزمایش‌هایی که در شهریورماه روی آب‌های تولیدی این شرکت انجام شد، مشخص شد که آب‌های این شرکت به میکروب «سودوموناس» آلوده است.

به گفته وی، وقتی نتیجه آزمایشات وجود چنین میکروبی را در آب‌های تولیدی نشان دهد، این یعنی شرایط تولید مشکل داشته و باید به سرعت اصلاح شود و لذا به همین منظور دستور توقیف این محصول صادر و اعلام شد که هر چه سریع‌تر مسئولان این شرکت نسبت به رفع آلودگی‌های میکروبی اقدام کنند.

دیناروند اظهار کرد که بعد از مدتی مسئولان این شرکت اعلام کردند که مشکلات مرتفع شده و آماده تولید هستند که دوباره بازرسان ما با حضور در کارخانه اقدام به نمونه‌گیری از آب کردند که متاسفانه این بار وجود میکروب «ایکولای» در چاه منشاء تولید آب این کارخانه از سوی آزمایشگاه تشخیص داده شد.

وی ادامه داد: وجود میکروب «ایکولای» در آب نشان‌دهنده آلوده‌بودن آب به فاضلاب انسانی است و لذا بعد از مشخص‌شدن این نتایج سریعا پروانه تولید آب معدنی دماوند تعلیق و این شرکت ملزم به طی فرایندهای میکروب‌زدایی شد. حالا رئیس سازمان غذا و دارو گفته است که هم‌اکنون بعد از پاکسازی خط تولید و اصلاحات دیگر، فقط اجازه تولید آب آشامیدنی و نه آب معدنی به این شرکت داده شده است.

 البته پیش از این نیز  شرکت دماوند اعلام کرده بود که بیش از یکسال است که مجوز این شرکت از آب معدنی به آب آشامیدنی تغییر یافته است واز آن پس نیز همه تولیدات دماوند آب آشامیدنی بوده است. تفاوت آب معدنی و آب آشامیدنی نیز این است که در آب معدنی به دلیل داشتن سرچشمه سالم تصفیه‌ای انجام نمی‌شود ولی در آب آشامیدنی باید حتما تصفیه آب و سالم‌سازی انجام شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا