تحلیلی بر نرخ بیکاری در امریکا

چرا نرخ بیکاری 4.9درصدی برای امریکا خوب نیست؟

چرا نرخ بیکاری 4.9درصدی برای امریکا خوب نیست؟

هیتر لانگ/گزارشگر

نرخ بیکاری در ایالات متحده امریکا برای نخستین بار از سال 2008 تا کنون به زیر 5درصد رسید. این استحقاق یک جشن را دارد. اما این‌ها اوقات معمولی و همیشگی نیستند.

اقتصاد امریکا از دوران رکود بزرگ بسیار بهتر است. اما هنوز باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا نیز صحبتی در مورد «خیلی» خوب بودن اقتصاد این کشور نکرده‌است.

اوباما حتی در سخنرانی خود در روز جمعه تأکید کرد که هنوز موانع اقتصادی بسیاری وجود دارد که باید پشت سر گذاشته شود.

برخی نظیر دونالد ترامپ معتقدند نرخ بیکاری فعلی، حقیقی نیست. آن‌ها ادعا می‌کنند که نرخ بیکاری بسیار بیشتر از این‌هاست

او گفت: «ما می‌توانیم از پیشرفت و توسعه‌ای که تا کنون داشته‌ایم به خود افتخار کنیم. ما بدترین بحران اقتصادی دنیا در دهه 30میلادی را پشت سر گذاشتیم.» این رئیس‌جمهور قطعاً باید بابت ایجاد بیش از 14میلیون شغل جدید به خود ببالد.

البته برخی نظیر دونالد ترامپ معتقدند نرخ بیکاری فعلی، حقیقی نیست. آن‌ها ادعا می‌کنند که نرخ بیکاری بسیار بیشتر از این‌هاست.

به همین خاطر است که از خیابان ریاست‌جمهوری تا وال‌استریت، همه از بیکاری 4.9درصدی خوشحال نیستند.

در حال حاضر تنها 62.7درصد از بزرگسالان مشغول به کار هستند.

البته اکنون وضعیت در حال تغییر است. اکثر افراد جوان ترجیح می‌دهند به جای کار به دانشگاه بروند و مدارک تحصیلی به دست بیاورند. هر روز نیز سطح تحصیلات آن‌ها بالاتر می‌‌رود.

عده‌ای نیز وجود دارند که تسلیم شده‌اند و دیگر به دنبال شغل نمی‌گردند. صندوق بین‌المللی پول برآورد کرده‌است که 2میلیون و 600هزار نفر از جمعیت 92میلیونی بزرگسال امریکایی به دنبال کار نیستند.

به همین خاطر شرایط در حال دگرگونی است.

نکته مهم‌تر نیز به دستمزدها مربوط می‌شود. میزان دستمزدها در امریکا در حال کاهش است. اکثر امریکایی‌ها با دستمزد پایین و هزینه‌های بالا دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به همین دلایل است که نرخ بیکاری چندان امیدوارکننده نیست.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا