یکه‌زارع در پاسخ به مهر :

۲۰درصد قراردادپژو محرمانه باقی می‌ماند/جزئیات قرارداد جدید با بنز

۲۰درصد قراردادپژو محرمانه باقی می‌ماند/جزئیات قرارداد جدید با بنز

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه فقط ۲۰ درصد از قرارداد پژو محرمانه باقی می‌ماند، اعلام کرد: نخستین خودروی جدید تولیدی پژو در ایران اواخر سال ۹۵ روانه بازار می‌شود.

هاشم یکه‌زارع در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش مهر گفت: بیشترین منافع در قرارداد جوینت‌ونچر ایران خودرو و پژو برای طرف ایرانی دیده شده است و بر این اساس می‌توان گفت قرارداد پژو با ایران بیش از ۵۰ درصد سهمی که برای ایران‌ خودرو در نظر گرفته شده است، به نفع ایران خواهد بود.

وی افزود: حتی دو روز قبل از امضای قرارداد در فرانسه، تیم مذاکره‌کننده پژو اعلام کردند که ایران خودرو امتیازات بالایی در این قرارداد گرفته است در حالی که ما نیز به تیم مذاکره‌کننده خود اعلام کردیم که چنانچه پژو شرایط جدید را نمی‌پذیرد، جلسه را ترک کند.

یکه زارع تصریح کرد: علاوه بر این، قرارداد ایران‌ خودرو با پژو کاملاً منافع قطعه‌سازان کشور را تامین می‌کند و قرار است تکنولوژی در این قرارداد جدید به قطعه‌سازان داخلی منتقل شود.

یکه‌زارع در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر حذف تولید خودروهای ۵۰۸ و ۵۰۰۸ پژو از قرارداد جدید، گفت: مذاکرات ما با پژو راجع به تولید پنج مدل خودرو در ایران بود که بر این اساس، خودروهای ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۲۰۸ در فاز اول تولید خواهند شد و پس از آن، دو مدل خودروی ۵۰۸ و ۵۰۰۸ در فازهای بعدی همکاری ایران و پژو عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: قرارداد تمام خودروسازان دنیا با شرکای خود محرمانه است اما در عین حال، انتشار ۸۰ درصد از قرارداد جدید ایران خودرو با پژو بدون مشکل بوده و تنها ۲۰ درصد آن محرمانه باقی می‌ماند.

وی گفت: خودروی ۲۰۰۸ اواخر سال ۹۵ به تولید می‌رسد و سال به سال خودروهای بعدی نیز به سبد تولید مشترک ایران خودرو و پژو اضافه می‌شود تا به تولید ۲۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۰ برسیم.

یکه‌زارع اظهار کرد: علاوه بر اینکه سهم هر یک از دو طرف ایران خودرو و پژو در این قرارداد ۵۰ درصد است، دو سال مدیرعامل شرکت مشترک از ایران خودرو و رئیس‌ هیات مدیره از پژو خواهند بود و دو سال بعد جای آنها عوض خواهد شد.

وی گفت: بر این اساس هر دو طرف از قدرت اجرایی بالایی برخوردار هستند و از همه مهمتر سیاستی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌کند که اگر درصدهای ساخت داخل در قرارداد رعایت نشود، اجازه ورود قطعات ساخت بالا برای خودروهای مشترک را نخواهد داد.

یکه زارع در ادامه در خصوص امتیاز حق مونتاژ خودروها (رویالیتی) خاطرنشان کرد: رویالیتی براساس فرمول خاصی تعیین می‌شود و هر چقدر ساخت داخل بالاتر رود، رویالیتی متناسب با آن پرداخت می‌شود؛ به این معنا که تا ۲۵ درصد ساخت داخل رویالیتی پرداخت نمی‌شود و از این رقم به بالا، از صفر پرداخت رویالیتی محاسبه خواهد شد.

جزئیات قرارداد جدید ایران با بنز

یکه‌زارع در ادامه در پاسخ به قرارداد منعقد شده میان بنز و ایران خودرو دیزل گفت: در قرارداد جدید بنز ۵۱ درصد و ایران خودرو دیزل ۴۹ درصد سهم دارد و قرار است یک شرکت خدمات پس از فروش نیز به همین سهم ایجاد شود، ضمن اینکه شرکت بنز ۳۰ درصد سهام ایدم را در اختیار داشته و در محور خودرو نیز ۲۰ درصد سهام را خواهند داشت تا صاحب یک صندلی هیات مدیره شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شرکت گواه نیز بعد از سبک‌سازی از سوی ایران خودرو، توسط جوینت ونچر فروش، خریداری می‌شوند.

یکه‌زارع تصریح کرد: در موضوع همکاری با بنز در خودروهای سواری ظرف دو هفته آتی تفاهم‌نامه‌ای منعقد خواهد شد و روی موضوع خدمات پس از فروش نیز بنز ۵۱ درصد سهم خواهد داشت تا با توجه به قوانین کشور آلمان بتواند سرمایه بیشتری به ایران وارد کرده و لیزینگ را هم فعال کند، البته اگر بنز سهام بیشتری از ایران طلب می‌کرد، حتما به آن می‌دادیم.

وی خاطرنشان کرد: بنز تمام قد وارد بازار ایران خواهد شد و البته در مورد «بی‌ ام ‌و» نیز قرار بر انجام همکاری مشترک نداریم.

یکه‌زارع در ادامه در خصوص همکاری با شرکت رنو اظهارداشت: رنو شریک تجاری ایران است و همکاری خود را با این شرکت ادامه می‌دهیم اما منتظریم تا سایپا قرارداد جدید خود را پیش ببرد تا دوگانگی میان دو خودروساز ایرانی که منجر به سوء‌استفاده برخی خودروسازان خارجی می‌شود، نشود.

وی گفت: ما با رنو همکاری جدیدی را شروع می‌کنیم و یک شریک ژاپنی نیز بعد از آن به ایران اضافه خواهد شد. البته از سوی «بی ام و» نیز پالس‌هایی برای حضور در ایران داده شد ولی به احترام شریک ایرانی‌اش کار را پیش نبردیم، ضمن اینکه با فولکس واگن و فیات نیز مذاکراتی را شروع کرده‌ایم.

آغاز مذاکرات ایران با فیات

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص همکاری با شرکت فیات گفت: فیات شرکتی است که صاحب مجموعه‌های قوی خودروسازی در آمریکا از جمله کرایسلر در آمریکا است و من به عنوان فردی که در صنعت خودرو تجربه دارم نیز پیش‌بینی‌ام این است که برخی از شرکت‌های خودروساز ظرف دو سال آتی از سوی فیات خورده شوند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در همکاری با فیات، شرکت خوبی را انتخاب کرده‌ایم و می‌تواند شریک خوبی برای ایران باشد اما هم‌اکنون در حال مذاکرات ابتدایی با این خودروساز ایتالیایی هستیم.

یکه‌زارع در ادامه در پاسخ به این سئوال که آیا همکاری با فیات منجر به همکاری با خودروسازان آمریکایی خواهد شد؟ اظهارداشت: البته در این موضوع باید در آینده نظر داد اما به هر حال ایران خودرو مایل است با هر شرکت قوی در دنیا کار کند ولی در مورد شراکت با خودروسازان آمریکایی تابع نظر دولت هستیم. باید این نکته را هم توجه کنیم که می‌توانیم تکنولوژی آمریکایی را از طریق فیات به خودروسازان ایرانی منتقل کنیم، چرا که فیات پلتفرم مشترک با شرکت‌های آمریکایی دارد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: خودروهای جدیدی که وارد بازار ایران می‌شوند، قیمت بالای ۵۸ میلیون تومان خواهند داشت؛ بنابراین همکاری با شرکای خارجی در کلاس قیمتی C که منجر به تولید پژو ۴۰۵ و پژوپارس میشود، رخ نخواهد داد.

ادامه دارد...

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا