مدیرکل مدیریت بدهی های وزارت اقتصاد:

سقف انتشار اسناد خزانه در بودجه 95 افزایش یافت

سقف انتشار اسناد خزانه در بودجه 95 افزایش یافت

تهران- ایرنا- مدیرکل مدیریت بدهی های وزارت امور اقتصادی و دارایی از افزایش سقف انتشار اسناد خزانه در بودجه 95 خبر داد و گفت: براساس لایحه بودجه سال 95 انتشار 225 هزار میلیارد ریال اوراق بهادار در نظر گرفته شده که 75 هزار میلیارد ریال آن اسناد خزانه اسلامی است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مهدی بنانی در جمع خبرنگاران، افزود: رقم کلی بدهی های دولت و شرکت های دولتی بر اساس آخرین گزارش های وزارت امور اقتصادی و دارایی سه هزار و 800 تریلیون ریال است و 500 هزار میلیارد ریال از بدهی دولت در سال جاری با استفاده از ابزار خزانه اسلامی تسویه شده است.
وی، بهره گیری از ابزارهایی نظیر صکوک و اوراق تسویه خزانه را از برنامه های دولت برای تسویه بدهی دولت در سال آینده ذکر کرد و اظهار داشت، کل بدهی سه هزار و 800 تریلیون ریالی سر رسید شده نیست و بر اساس اولویت بندی و با زمان بندی پرداخت می شود و بر همین اساس دولت پس از برآورد بدهی ها بر اساس برنامه ریزی دستور پرداخت را صادر می کند.
بنانی ضمن تاکید بر اینکه، چنانچه حکم اوراق تسویه خزانه در قانون بودجه 95 تصویب شود به مرحله عملیاتی می رسد، گفت: این اوراق ابزار جدیدی برای پرداخت بدهی دولت است.
این مقام مسئول اضافه کرد: مطابق قانون رفع موانع تولید نیز راهکارهای متعددی برای تسویه بدهی های دولت دیده شده و وزارت امور اقتصادی و دارایی پیگیر عملیاتی شدن آن است.
بنانی گفت: براساس سقف بودجه سال آینده انتشار 225 هزار میلیارد ریال اوراق پیش بینی شده، اما لایحه تا زمانی که تصویب نشود این رقم قطعی نیست.
وی درباره اوراق تسویه خزانه اظهارداشت: این اسناد بدهی و طلب دولت را تهاتر می کند به نحوی که پیمانکارانی که از دولت طلبکارند و بدهی هم دارند با بهره گیری از این اوراق تسویه حاسب می شوند.
بنانی در مورد تسویه بدهی شرکت های دولتی نیز گفت: بدهی این شرکت ها بر اساس منابع و مصارف خود شرکت تسویه می شود و بر همین اساس شرکت ها مسئول بازپرداخت بدهی بوده و تسویه از منابع داخلی انجام خواهد شد.
به گفته وی ،بدهی حساب و موجودی ثابت نیست و این حساب پرگردش است ،ضمن اینکه داشتن بدهی، بد نیست اما زمانی که امکان تسویه آن نباشد، مشکل ایجاد می شود.
این مقام مسئول، در پاسخ به این پرسش که از کل بدهی های دولت چه میزان معوقه است، گفت: این رقم محرمانه محسوب می شود.
فرابورس در هفته های گذشته شاهد پذیرش 50 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی بود که به پیمانکاران طلبکار از دولت اختصاص داشت و پنج هزار و 120 میلیارد ریال (512 میلیارد تومان) از این اوراق توسط پیمانکاران در بازار ثانویه عرضه و تامین مالی شده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا