توليد شمشهاي صادراتي با مقطع ۱۳۰×۱۳۰ ميليمتر در ذوب آهن اصفهان

توليد شمشهاي صادراتي با مقطع ۱۳۰×۱۳۰ ميليمتر در ذوب آهن اصفهان

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدير بخش فولادسازي ذوب آهن اصفهان از توليد شمش هاي صادراتي با مقطع 130×130 ميليمتر در اين شركت خبر داد.

به گزارش ماین نیوز، خسرو جوادی با اشاره به اینکه يكي از مهمترين درخواستهاي مشتريان شمش ذوب آهن اصفهان در سالهاي اخير، شمشهايي با مقطع mm130×130بوده است، گفت: تنها امكان توليد اين مقطع شمش تبديل مقاطع بزرگتر mm200×200 و يا mm250×250 به مقطع فوق در نورد 650 بود كه هزينه هاي اين تبديل به قيمت تمام شده محصول اضافه مي شود و منجر به توليد درصد معيني پوسته هاي اكسيدي و سرقيچي مي شد وافزایش ضایعات را به دنبال داشت.

وي افزود: بسياري از مشتريان اين نوع توليدات را نپذيرفته و درخواست توليد شمش mm130×130 به صورت ريخته گري مداوم را داشتند، در نتيجه با دستور معاونت بهره برداري و با تلاش نيروي انساني متعهد بخش فولادسازي توليد شمش mm130×130 به ثمر نشست .

جوادی با اميد به سربلندي تمامي تلاشگران ذوب آهن اصفهان در عرصه توليد گفت: اين فرآيند كه با طراحي، سفارش ساخت، پيگيري هاي كيفي فرآيند ساخت تجهيزات، مونتاژ، تست، راه اندازي و در نهايت توليد مداوم همراه بود، با تلاش همه همكاران اعم از دفتر فني، تكنولوژ كارگاه ريخته گري، مكانيك، انرژي و برق و اتوماسيون بخش بعد از حدود شش ماه كار و تلاش به نتيجه رسيد و در نهايت اولين مرحله توليد ذوب هاي 3SP/PS صادراتي در مقطع mm130×130 در تاريخ 24 دی ماه و با استفاده از نيم نازل با بهترين كيفيت حاصل شد .

توليد شمش در مقطع mm130×130 در جهت افزايش بهره وري صورت گرفت

شهرام هاشمي، سرپرست ريخته گري مدیریت فولاد سازی نيز در اين خصوص گفت: توليد شمش در مقطع mm130×130 در ايستگاه 6 با توجه به نياز بازارهاي داخلي و خارجي و براساس سياست هاي كلان كارخانه در جهت افزايش بهره وري صورت پذیرفت.

وي افزود: تكنولوژي مربوط به اين مقطع از قبيل دبي و فشار آب و هوا و سرعت ريخته گري پارامترهاي بسيار مهمي محسوب مي شوند و نقش به سزايي در توليد شمش با كيفيت بالا را ايفاء مي كنند.

وي خاطرنشان كرد: در ابتدا ريخته گري مارك 31Mn5 روي شاخه يك آزمايش و با موفقيت انجام و پس از گرفتن تأئيد نهايي، ساخت تجهيزات مورد نياز بقيه شاخه ها و تغيير مقطع ايستگاه 6 به mm130×130 انجام شد كه ريخته گري در اين مقطع هنوز ادامه دارد و شمش هاي توليدي از كيفيت بالايي برخوردار هستند.

وي يادآور شد: ايستگاه 6 در حال حاضر جهت بازار داخل کشور و صادرات و همچنين تأمين شمش جهت نورد 350 در مدار توليد است .

كليه مراحل كار توسط كارشناسان ذوب آهن و شركت هاي سازنده صورت گرفت

در همين ارتباط يزدانمهر، سرپرست دفتر فني و سفارشات فولادسازي گفت: طراحي قطعات ريخته گري مقطع جدید ايستگاه 6 در دستوركار دفتر فني بخش قرار گرفت كه در اين راستا نقشه تيوب مس قالب mm130×130 از شركت KME تهيه و بر مبناي آن و شرايط تكنولوژي و اطلاعات بر گرفته از مقاطع موجود ايستگاه، طراحي و تهيه نقشه ساخت قطعات مورد نياز از جمله فلنج هاي قالب، واتر ژاكت، فوت رولر، دامي بار و ... در مدت 2 ماه انجام شد.

وي ادامه داد: پس از آن سفارش ساخت قطعات به شركتهاي توانمند داخلي داده شد كه در ابتدا يك مجموعه آماده شد و مراحل تست سرد و گرم را با موفقيت پشت سر گذاشته و در نهايت مجموعه قطعات (6 مجموعه براي 6 شاخه و 3 مجموعه به عنوان رزرو) طي مدت چهارماه ساخته شد.

وی يادآور شد: در راستاي بومي سازي كليه مراحل كار توسط كارشناسان ذوب آهن و شركتهاي سازنده داخلي انجام شده است.

اميني، معاون مكانيك بخش فولادسازي نيز گفت: پس از طراحي و انجام عمليات مهندسي مجموعه قطعات، يك عدد قالب و دامي بار جهت راه اندازي يك شاخه به صورت آزمايشي از طريق سفارشات فني بخش فولادسازي به شركت هاي توانمند داخلي جهت ساخت، سفارش داده شد و قطعات قالب در كارگاه مكانيك تعمير قالب مونتاژ، رفع عيب نهايي، رگلاژ و آماده بهره برداري شد.

وي افزود: همچنين كليه سري دامي بارها در كارگاه مكانيك ريخته گري كنترل و آماده مونتاژ روي دامي بار گرديد كه در مرحله اول يك شاخه با مقطع mm130×130 به صورت آزمايشي مورد بهره برداري قرار گرفت و پس از توليد شمش و مطلوب بودن تنايج كنترل كيفي آن، فرآيند مذكور جهت 9 مجموعه قالب و 9 عدد سري دامي بار طي شد كه در نهايت هر شش شاخه ايستگاه با مقطع mm130×130 راه اندازي و بهره برداري شد .

توليد شمش در مقطع mm130×130 از ايده به عمل تبديل شد

علی محمدی، مهندس طراح و نقشه کش دفتر فنی بخش فولادسازی هم در اين ارتباط اظهار داشت: در راستای اهداف عالی شرکت و تکیه بر خودباوری و اقتصاد مقاومتی و نیاز بازار به شمش با مقطع 130*130 شمش مذکور با توان و اراده همکاران ذوب آهنی از ایده به عمل تبدیل شد ودرسیکل تولید بخش فولادسازی قرار گرفت.

محمدی، اعتماد مدیران به کارکنان و خود باوری و اعتماد سازی را در بروز و شکوفایی خلاقیت های کارکنان موثر برشمرد و تصریح کرد: زمانی که مدیران و مسئولین شرایط و فضای مناسب را برای کارکنان ایجاد کنند آنها با انگیزه بیشتری فعالیت می کنندواز توان وانرژی درون سازمانی جهت حل مشکلات استفاده می کنند که این موضوع در ارتقاء بهره وری، بسیار مفیدو موثر خواهد بود.

وی افزود: امیدوارم با ایجاد راهکارهای مناسب توسط دولت در رابطه با صنعت فولاد هرچه زودتر صنایع فولادی کشور و به خصوص شرکت بزرگ ذوب آهن به شکوفایی برسند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا