آمریکا چاره ای جز حیات مشترک با ایران ندارد

آمریکا چاره ای جز حیات مشترک با ایران ندارد

ایمیل های منتشر شده متعلق به رئیس سازمان جاسوسی آمریکا حکایت از آن دارد که وی از سال ها قبل خواستار بهبود مناسبات واشنگتن با تهران بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وب‌ سایت «ویکی‌لیکس» ایمیلی‌ هایی را از «جان برنان» رئیس سازمان سیا منتشر کرده که در بخشی از آنها، وی سال‌ها پیش از رسیدن به این مقام، از دولت آمریکا خواسته بود وارد نوعی تعامل با ایران شده و مستقیما با تهران مذاکره کند.

مدتی قبل اعلام شده بود که یک هکر ناشناس اقدام به هک ای میل رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) کرده است. سیا هک کردن ایمیل‌ برنان را عملی مجرمانه نامیده است.

بخشی از ایمیل‌ های هک‌شده جان برنان، به گفته ویکی‌لیکس، در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی، مربوط به ایران می‌شود. او در آن زمان رئیس یک سازمان اطلاعاتی خصوصی بود.

بنا به گفته ویکی‌لیکس برنان پیشنهاد کرده بود که ایالات متحده به طور مستقیم و با فرستادن هیئتی از سوی رئیس‌جمهوری، مستقیما وارد مذاکره با تهران شود.

«حیات مشترک»


در بخشی از نوشته‌های رئیس سازمان سیا پس از انتخاب باراک اوباما در مقام ریاست‌ جمهوری، برنان نقشه‌ای راهی برای روبه‌رو شدن با مسئله ایران ترسیم می‌کند.

در بخشی از این ایمیل‌ ها آمده است «آمریکا چاره‌ای ندارد جز اینکه راهی برای حیات مشترک پیدا کند و با وجود هر دولتی که در تهران قدرت را در دست گیرد، در نهایت این موضوع را بپذیرد. و تهران هم باید این موضوع را بپذیرد.»

برنان گفته است توانایی تهران برای پیشبرد منافع سیاسی و اقتصادیش در نهایت وابسته به روابط غیرخصمانه با آمریکا و غرب است.

وی با اشاره به سیاست «چماق و هویج»، از باراک اوباما، که در آن زمان رئیس‌جمهور منتخب بود، خواسته بود تا هم پیشنهادی معنادار برای تهران داشته باشد، هم اینکه ابزار توسل احتمالی به زور را در دست دیگر نگه دارد.

تهدیدها


برنان در بخشی دیگر از ایمیل‌هایی که منتشر شده گفته است «در برابر بهبود روابط ایران و آمریکا، موانع بسیاری وجود دارد.»

وی از جمله به حملات حزب‌الله لبنان به سفارت آمریکا و تفنگ‌داران آن کشور، حمله به سفارت اسرائیل در آرژانتین یا ترور سفیر اسرائیل در لندن اشاره کرده است.

برنان در عین حال با ارتباط دادن مسائل مختلف مربوط به ایران از برنامه اتمی تا حمایت تهران از محور مقاومت و خواسته‌های تهران در منطقه، در بخشی از ایمیل‌ها گفته است گستره موضوعات گفتگو نباید محدود باشد. به گفته برنان این مسائل که بیشترین اهمیت را برای ایران دارند، به هم پیوسته‌اند.

برنان انتقادی نیز از نامیدن ایران به عنوان بخشی از «محور شرارت» کرده است. محور شرارت عنوانی بود که «جرج بوش» رئیس جمهور سابق آمریکا در مورد ایران، عراق و کره شمالی از آن استفاده کرده بود.

جان برنان در سال‌های بعد به مقام مشاور باراک اوباما، در امور امنیت ملی و سپس در سال ۲۰۱۳ میلادی به ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، رسید.

به نوشته روزنامه فاینشال‌تایمز، وی سال‌ها در این سازمان مشغول به فعالیت بوده و در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش پسر نیز مدیر «مرکز ملی ضدتروریسم» بود.

واکنش سازمان سیا


خبرگزاری فرانسه می نویسد: سیا در واکنش به انتشار ایمیل‌ها گفته است، هنوز هیچ ایمیل محرمانه‌ای منتشر نشده است.

با این همه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، خانواده برنان را «قربانی» عملی «مجرمانه» نامیده و در بیانیه‌ای گفته است «این حمله (هک) مسئله‌ای‌ است که ممکن است برای هرکسی اتفاق بیافتد، و باید محکوم شود و نه ستایش».

پلیس فدرال و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تحقیقاتی را در این مورد آغاز کرده‌اند.

افشاگری‌های تازه ویکی‌لیکس، چند هفته پس از آن انجام می‌گیرد که یک هکر «نوجوان» گفته بود توانسته‌ است به ایمیل‌های خصوصی برنان در «ای‌ او‌ ال» دسترسی پیدا کند.

روزنامه «نیویورک‌پست» در گزارشی در این مورد گفته بود این هکر خود را «دانش‌آموز دبیرستان» معرفی کرده است.

انتشار ایمیل ها یا نوشته‌های خصوصی مقامات آمریکایی سابقه دارد و در مواردی نیز به موضوعی پرکشمکش تبدیل شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، از جمله ژنرال «دیوید پترائوس» از فرماندهان عالی‌ رتبه و رئیس پیشین «سیا» که خاطرات شخصی و مدارکی در مورد جنگ افغانستان را در اختیار معشوقه‌اش که مشغول نوشتن کتابی در مورد او بود، گذاشت. آنچه در نهایت به کناره‌گیری او از ریاست «سیا» انجامید.

استفاده هیلاری کلینتون از سرور شخصی ایمیل در دوره‌ای که وزارت خارجه را مدیریت می‌کرده، از دیگر مواردی‌ است که همچنان در رسانه‌های آمریکایی به آن پرداخته می‌شود. کلینتون از نامزدهای اصلی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو است و همین موضوع (استفاده از سرور شخصی) موجب شده تا محبوبیت وی در میان مردم آمریکا کاهش بیابد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا