رکورد شکنی‌های بورس ادامه دارد/ توصیه کارشناسان به سرمایه‌داران بازار سرمایه

رکورد شکنی‌های بورس ادامه دارد/ توصیه کارشناسان به سرمایه‌داران بازار سرمایه

بررسی ها نشان می دهد در یک ماه اخیر و همزمان با لغو تحریم های اقتصادی شاخص کل بورس بیش از 12 هزار واحد افزایش یافته و همین موضوع امیدواری ها نسبت به بازگشت رونق به بازار را افزایش داده است.

به گزارش نامه نیوز، شاخص کل بورس تا ساعت 10 صبح امروز 700 واحد دیگر رشد کرد و به 74 هزار و 810 واحد رسید. بررسی ها نشان می دهد آخرین روزی که شاخص کل بورس در این ارتفاع قرار داشته 4  آذر ماه سال 1393 است.

بررسی ها نشان می دهد در یک ماه اخیر و همزمان با لغو تحریم های اقتصادی شاخص کل بورس بیش از 12 هزار واحد افزایش یافته و همین موضوع امیدواری ها نسبت به بازگشت رونق به بازار را افزایش داده است.

در همین رابطه پایگاه خبری بیزنس اینسایدر آمریکا با اشاره به رشد ۲۵ درصدی بورس تهران در ماه ژانویه ۲۵ گزارش داده است فقط یک نقطه در دنیا باقی مانده که می توان با سرمایه گذاری در آن جلوی آب رفتن دارایی ها و متحمل شدن زیان های مالی را گرفت و آن بورس تهران است.

در حالی که تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه افزایش یافته کارشناسان هشدار داده اند از فضای هیجانی بازار باید دوری کرد.

به گفته کارشناسان بیش از ۱۰۰ شرکت از ۵۰۰ شرکت بورسی، در دو ماهه اخیر بیش از ۴۰ درصد بازدهی داشتند که نشان دهنده تغییر روند نگرش فعالان بازار سرمایه است اما نباید انتظار داشت که شاخص همیشه ۵۰۰ واحد یا مثلا ۱۰۰۰ واحد افزایش داشته باشد و ادامه همیشگی این روند ممکن است که نگرانی هایی را ایجاد کند.

کارشناسان معتقدند تجربه یک ماه گذشته نشان داده است که با وجود منفی شدن شاخص باز هم خریداران و سرمایه گذاران وارد صحنه خرید می شوند که این نشان دهنده جذابیت سهام و اشتیاق سهامداران به خرید است.

به گفته کارشناسان شاید برخی ها تصور کنند که در این شرایط از بقیه عقب مانده اند و رفتار مشابه هیجانی برای خرید و فروش داشته باشند اما این حرکت‌ها توجیه دارد. واکنش خریداران برای خرید سریع سهام به دلیل وضعیت ایجاد شده در فضای بازار سرمایه، صنعت و شرکت‌ها است و طبیعی است که این اشتیاق مبتنی بر دلیل و منطق شکل می گیرد و هیجانی نیست؛ اما لازم است که سهامداران با مطالعه و دقت بیشتری اقدام به خرید و فروش سهام در این بازار کنند.
 
همچنین حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس تهران هیجانی بودن بازار سرمایه را در روزهای اخیر قبول ندارد و معتقد است که روند فعلی بورس به دلیل خرد جمعی فعالان بازار سرمایه و ناشی از خبرهای مثبتی است که منتشر شده است.

او می گوید فضای مثبتی که در بورس ایجاد شده است، نتیجه طبیعی اخبار مثبت است زیرا یک خبر مثبت آمده و نتیجه این خبر مثبت قابل مشاهده است، لذا روند فعلی بورس تهران نظر فعالان بازار است و یک نفر هم به تنهایی نمی تواند قضاوت کند که بورس هیجانی است یا نه و من به عنوان مدیرعامل شرکت بورس هیچ کدام از تحلیل‌های اینگونه را قبول ندارم.

او همچنین بازار سکه و ارز را رقیب بورس ندانسته و معتقد است کسانیکه که در این بازارها سرمایه گذاری می کنند در بلندمدت ضرر می کنند زیرا سکه و ارز دائما نمی تواند افزایشی باشد.

وی در گفت و گو با ایسنا در این شرایط توصیه هایی هم به سهامداران می کند و می گوید نمی توانیم بگوییم چون شرایط مثبت است سرمایه گذاران هر طور بخواهند رفتار کنند زیرا بازار سرمایه جای مطالعه و کار کارشناسی بوده و اجرای برجام و فضای پسابرجام روی همه صنایع و بنگاه ها اثر یکسانی ندارد، بنابراین سرمایه گذاران باید چشم انداز تک تک شرکت ها را بررسی کنند و با مطالعه وارد شوند و دنباله روی نکنند زیرا در آینده کسانی که از دیگران دنباله روی می کنند، ضرر می کنند.

او همچنین معتقد است که بازار سرمایه بازار عجله نبوده و بازار صبر و حوصله است و کسانی که کار کارشناسی کردند و اعتقاد دارند که سهام شرکتی ارزنده است نباید بترسند و مطمئن باشند که سودآوری آنها ممکن است دیر یا زود داشته باشد، اما سوخت و سوز ندارد.

مدیر عامل شرکت بورس بهترین حمایت از بازار سرمایه را شفافیت فضای واقعی اقتصاد دانست و گفت :هر چقدر دولت و نهادهای تصمیم گیر و دست اندرکاران کمک کنند که فضای واقعی اقتصاد شفاف شود، بزرگترین حمایت از بازار سرمایه صورت می گیرد.


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا