تاکید رییس جمهوری بر لزوم اتصال ریلی با همسایگان

اربعین ریلی؛ شاید سال آینده

اربعین ریلی؛ شاید سال آینده

هرچند کلید زدن طرح برقی سازی راه آهن تهران - مشهد، اصلی‌ترین برنامه اقتصادی سفر روحانی به خراسان رضوی بود، اما اظهارات رییس جمهوری درباره لزوم توسعه ارتباط ریلی با همسایگان نشان از باز شدن دست دولت در پیگیری طرح‌هایی دارد که می‌توان در ماه‌های آینده به اجرایی شدن چند محور آن امید داشت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، لغو تحریم‌ها و باز شدن امکان دریافت فاینانس از کشورهای خارجی باعث شده طرح‌های زیرساختی عرصه حمل و نقل که در طول ماه‌های گذشته به دلیل محدودیت در منابع مالی دولت با کندی رو به رو بودند، اوضاعی دگرگون شده را تجربه کنند، تغییری که شاید عرصه ریلی کشور با توجه به نیاز فوری به تکمیل پروژه‌ها بیشترین استفاده را از آن ببرد.

در کنار طرح‌هایی مانند برقی سازی و رساندن خطوط سریع السیر ریلی، دو خطه و چهار خطه سازی مسیرهای اصلی و نوسازی ناوگان، رساندن راه آهن به نقاط باقی مانده کشور و اتصال بین المللی به کشورهای همسایه اصلی‌ترین محور برنامه‌های این حوزه را تشکیل می دهد. موضوعی که رییس جمهوری نیز در جریان سفر روز گذشته خود به مشهد بار دیگر بر آن صحه گذاشت.

پس از افتتاح راه آهن اینچه برون به ترکمنستان و قرار گرفتن آن در کنار خطوط مرزی مانند سرخس و ترکیه، حالا وقت آن رسیده که اتصال به دیگر کشورها نیز با سرعت بیشتری پیگیری شود.

"خط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در آینده به کشورهای آذربایجان و عراق متصل خواهد شد" این اظهار نظر روز گذشته رییس جمهوری درباره برنامه‌های آینده ریلی کشور برای اتصال با کشورهای همسایه است. قرار دادن این خبر در کنار مذاکراتی که در ماه‌های گذشته بر سر اتصال ریلی ایران به ارمنستان اتفاق افتاده نشان از برنامه ریزی جدی دولت برای نهایی کردن قرارداد این طرح‌هاست.

مهمترین تحولی که پس از اجرای این طرح‌ها اتفاق خواهد افتاد شاید به سفر چند صد هزار نفری ایرانی ها به کشور عراق مرتبط شود. جایی که به دلیل فشار بالای جمعیت روی جاده ها ترافیکی گسترده در ایام اربعین را تجربه می‌کند و از این رو نیازی مبرم به کمک قطار دارد.

روحانی گفته با اتصال راه‌آهن کشور به شهر بصره در عراق ، امیدوارم مردم عزیز و زائران اباعبدالله الحسین (ع) در اربعین سال آینده با قطار به زیارت مرقد مطهر امام سوم شیعیان شرفیاب شوند.

این اظهارات رییس جمهور نشان از آن دارد که محدودیت های اعتباری وزارت راه در تکمیل این طرح بر طرف شده و شاید با وجود تمام گمانه زنی‌ها در طول چند ماه آینده امکان نهایی شدن این طرح فراهم شود و اربعین سال آینده با ریل برگزار شود. هرچند بحث اجرایی شدن تعهدات دولت عراق و ساخت پل متحرک روی اروند نکات عمرانی است که باید در ماه‌های آینده تکلیف آنها به شکلی دقیق روشن شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا