مسکن مهر عاقبت‌به‌خیر می‌شود؟

مسکن مهر عاقبت‌به‌خیر می‌شود؟

یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در دولت‌ نهم و دهم، بحث مسکن مهر بوده که البته تبعات آن دامنگیر دولت یازدهم هم شده است.

به گزارش نامه نیوز، درست 8 سال از آغاز ساخت مسکن مهر در شهرستان کاشمر با هدف ساماندهی بازار مسکن و خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد در قالب اجاره بلندمدت زمین، جهت احداث مسکن می‌گذرد،اما به‌رغم تلاش دولت برای به سرانجام رساندن این منازل، هنوز مشکلات آنها پا برجاست.

با وجود اینکه مسکن نقش ویژه‌ای در زندگی مردم دارد و برخی از افرادی که اقدام به خرید واحدهای مسکن مهر کرده‌اند، تمام دارایی و پس‌انداز خود را به این کار اختصاص داده‌اند، اما تأخیر در واگذاری این واحدها موجب به هم خوردن نظم زندگی و سردرگمی این افراد شده است.

این روزها مردم کاشمر پشت در خانه‌های نیم‌ساخته سردرگم شده و نمی‌دانند کی رویای رهایی از اجاره‌نشینی محقق خواهد شد. رویایی که باعث شد بسیاری از مردم ودیعه‌های مسکن خود را به طرق مختلف به منظور تهیه مسکن مهر به سازندگان بسپارند.

با پروسه طولانی تحویل این پروژه به متقاضیان، کم‌کم جز خون دل خوردن چیزی برای متقاضیان و افرادی که در لیست انتظار تحویل مسکن از این پروژه بودند، نماند.

این فرصت‌سوزی و نزدن بیل آخر در تکمیل و تحویل مسکن مهر، توهین به اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه بود؛ چراکه خیل عظیمی از متقاضیان پروژه مسکن مهر در نهایت هر آنچه داشتن و نداشتن را فدای خانه‌دار شدن خود در گذر 100سال کردند!

مسئولان به عهد خود وفا نکردند

متقاضیان مسکن مهر کاشمر دادشان درآمده و جانشان به لب رسیده از اینکه‌ گاه و بی‌گاه پول‌های بی‌زبان را پای بی‌مهری‌های این مسکن به باد می‌دهند و سر آخر هم خانه‌ای نصیب و قسمتشان نمی‌شود. آنان دل آزرده‌اند و دیگر گوششان به ضرباهنگ وعده‌ها بدهکار نیست.

این روز‌ها خیلی از متقاضی‌ها عطای خانه‌دار شدن را به لقایش بخشیده‌اند و خانه‌هایی را که پیش‌خرید کرده‌اند با کمترین قیمت به دلالان می‌فروشند و آنان هم به قیمتی بالا‌تر به دیگری می‌فروشند. در این جو مسموم، بی‌خانه‌ها صاحب‌خانه نمی‌شوند و به مراد دل خود نمی‌رسند. اصلاً متضرر نهایی متقاضی است و بس؛ چون در این اوضاع تعاونی پول روی پول می‌گذارد و دلال هم طبق معمول دلالی می‌کند و نابرده رنج، گنجی به دست می‌آورد.

در همین خصوص، یکی از متقاضیان مسکن مهر فاز 5 که هنوز صاحب‌خانه نشده است در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با وجود اینکه دی‌ماه سال 89 اولین واریزی من به تعاونی بود که قرار بود 6 ماهه تحویل دهند، اما پس از گذشت پنج سال هنوز این وعده محقق نشده است.

رضا غیوری با اشاره به اینکه تا کنون 16 میلیون تومان واریزی من بوده، اما باید در پای کسانی که واریزی نداشته‌اند بسوزیم، افزود: براساس آخرین گفته‌های مسئولان قرار است فروردین‌ماه خانه‌ها را تحویل دهند.

وی با بیان اینکه آن‌قدر مسئولان بدقولی کرده‌اند که دیگر نمی‌شود به حرفشان اعتماد کرد، گفت: مسئولان مسکن مهر آن‌قدر که برای دریافت پول تماس می‌گیرند، برای روشن شدن وضعیت این پروژه جوابگو نیستند.

غیوری با اعلام اینکه امیدواریم مسئولان بیشتر به فکر اقشار کم‌درآمد باشند و با تکمیل این واحدها ما را از مستاجرنشینی نجات دهند، بیان کرد: همان‌گونه که اگر کسی دیرتر واریزی خود را تکمیل کند خانه را از وی می گیرند و یا جابجا می‌کنند باید مسئولان تعاونی هم جوابگوی مردم در تاخیر ساخت این واحدها باشند.

مردم مقصر تأخیر در پروژه مسکن مهر شدند

بخشی از مسکن مهر کاشمر به دلیل تامین نکردن سهم آورده متقاضیان بلاتکلیف مانده است؛ چراکه مردم معتقدند تا کنون بارها برای تکمیل این پروژه از آنها پول طلب شده است و دیگر پولی ندارند برای تکمیل این واحدها.

اجاره‌نشینانی که سال‌ها خانه‌دار شدن بزرگترین آرزویشان بود و با شعار و قول دولتمردانِ وقت، قرار شد با 3الی 5میلیون تومان صاحب‌خانه شوند، آن روزگار همه دار و ندارشان را در این راه نهادند و هر روز فقیرتر از دیروز شدند و نه تنها به آرزویشان تا به امروز نرسیدند بلکه به عنوان مقصران اصلی در تاخیر این پروژه معرفی شدند.

در همین خصوص، رئیس اداره راه و شهرسازی کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بیش از 85 درصد واحدها تحویل متقاضیان شده و مابقی در حال تکمیل است، گفت: تعدادی به عنوان تعاونی‌های آزاد و تعدادی به عنوان کارکنان دولت براساس آورده اعضاء در حال تکمیل واحدها هستند.

محمدرضا ابراهیمی با اشاره به اینکه 150 واحد فاز 5 که مربوط به انبوه‌سازان است و به دلیل اینکه بعد از قراردادهای قبلی منعقد شدند در حال ساخت هستند، افزود: مشکلات مسکن مهر اعم از تعاونی‌ها و انبوه‌سازان به عدم تکمیل آورده اعضاء برمی‌گردد که رغبتی ندارند آورده خود را تکمیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه جهت اتمام واحدهای نیمه‌تمام نیازاست اعضاء آورده خود را تکمیل کنند، عنوان کرد: از مجموع 4360 واحد هزار واحد مربوط به خود مالکان و 3360 واحد جزء مسکن مهر اطلاق می‌شود.

وی با بیان اینکه در صدد هستیم 30 واحد از مجموع 150 واحد فاز 5 را برای کسانی که آورده‌شان را تکمیل کرده‌اند آماده و تحویل دهیم، گفت: اعضاء وقتی قیمت مسکن مهر را با بیرون مقایسه می‌کنند جذابیت این واحدها برایشان کمتر شده است.

ابراهیمی تورم موجود در بخش مسکن را بی‌تاثیر در عدم تکمیل آورده اعضاء ندانست و بیان کرد: تعاونی‌ها مکلفند براساس آنچه در قرارداد آمده خانه‌ها را تحویل دهند درغیر این صورت برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی اعضاء تا کنون فقط یک یا دو میلیون واریزی داشته و به تعهد خود عمل نکرده‌اند به همین جهت تعاونی با این عضو تسویه کرده و به دنبال عضو جدید هست، افزود: اعضاء در تکمیل آورده خود همکاری ندارند.

ابراهیمی با بیان اینکه علی‌رغم اخطاریه‌های متعددی که تا کنون ارائه شده، اما اعضاء هیچ همکاری ندارند، اظهار کرد: با وضعیت موجود پیش‌بینی می‌شود سال 95 پرونده مسکن مهردر شهرستان بسته شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی کاشمر در پایان خاطرنشان کرد: همه واحدهای مسکن مهر به جز 50 درصد از تعاونی‌های 1008 واحدی که با نظارت مشاور انجام شده زیر نظر نظام مهندسی بوده است.

مخلص کلام اینکه مسکن مهر را می‌توان از پرماجراترین پروژه‌های چند سال اخیر دانست که با وجود نارضایتی مکرر مالکان، پیمانکاران و مسئولان زیر بار نمی‌روند و از طرق مختلف مشکلات را منکر می‌شوند.

این پروژه که دولت یازدهم با توجه به نیاز مردم و پیش‌فروش تعداد زیادی از این واحدها خود را موظف به اتمام آن می‌داند به غیر از مشکلات ساخت‌و‌سازی همچنان درگیر اما و اگرهای زیرساختی و زیربنایی است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا