حواشی حضور بانک‌های چینی در ایران

حواشی حضور بانک‌های چینی در ایران

با برداشته شدن تحریم‌ها، احتمال حضور بانک‌های خارجی در ایران بیش‌تر شد و برای نخستین گام یک بانک خصوصی چینی برای راه‌اندازی شعبه خود در ایران اعلام آمادگی کرده‌ است.

به گزارش نامه نیوز، تا کنون یکی از بزرگترین مشکلات دنیای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری نبود امکان برقراری ارتباط بانکی با سایر کشورها بود که با برداشته شدن تحریم‌ها همه در انتظار رفع این معضل بودند.
 
به گزارش آنا بازگشایی سوئیفت برای 9 بانک تحریم شده ایرانی یکی از دستاوردهای توافقات هسته‌ای کشور بود که به تبع آن بخشی از ارتباطات بین‌المللی بانکی برای ایران تسهیل می‌شود.
 
با این حال تا کنون شرایط کسب‌وکار برای حضور بانک‌های خارجی در ایران فراهم نبود و انتظار می‌رود حالا پس از رفع تحریم‌ها این بانک‌ها برای راه‌اندازی شعب خود در کشور ابراز تمایل کنند. انتظاری که یکی از بانک‌های چینی آن را پاسخ داده است، اما به اعتقاد برخی کارشناسان هنوز قوانین و مقررات جاری کشور برای این امر فراهم نیست و در باره کوتاه‌مدت میسر نخواهد بود.
 
از طرفی بحث نرخ سودهای بانکی نیز در این میان مطرح است که باید دید بانک مرکزی در این راستا چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد.
 
موسویان: ایجاد شعب بانک خارجی در ایران، باعث کاهش نرخ سود بانک‌های داخلی می‌شود
 
در همین رابطه عضو شورای فقهی بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا در پاسخ به این پرسش که درصورت راه‌اندازی بانک‌های خارجی در ایران نرخ سود بانک‌ها به چه ترتیب خواهد بود؟ گفت: ایجاد شعب بانک خارجی در ایران، در نهایت به کاهش نرخ سود بانک‌های داخلی خواهد انجامید.
 
حجت الاسلام سید عباس موسویان با بیان اینکه با فروکش کردن نرخ تورم باید نرخ سود بانکی کاهش یابد، افزود: از در صورت ورود بانک‌های خارجی و چینی به حوزه بانکی کشور مبنا ارز و دلار خواهد بود و تورم دلاری حدود 0 تا 2 درصد در نظر گرفته می‌شود.
 
وی تصریح کرد: این امر موجب می‌شود بخشی از تقاضای بانک‌های داخلی به سمت بانک چینی بیاید و در واقع از فشار بانک‌های ایرانی کاسته می‌شود که به تبع آن نرخ سود بانک‌های ایرانی نیز به تدریج کاهش می‌یابد.
 
موسویان در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش نرخ سود بانکی موجب خروج سرمایه‌ها از این بخش نخواهد شد؟ اظهار کرد: کاهش نرخ سود بانک‌ها در بلندمدت به نفع اقتصاد کشور است. پیش از این نگرانی‌های زیادی برای خروج سرمایه از بانک‌ها و هدایت آن به خارج از کشور و یا بازارهای دیگر وجود داشت اما اکنون با توجه به اینکه نرخ سود بانکی در سایر کشورها حدود 0 تا 3 درصد است بنابراین این نگرانی برای خروج سرمایه‌ها از کشور وجود ندارد.
 
عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه اکنون سرمایه‌گذاری در بانک‌های خارجی صرفه ندارد، ادامه داد: از طرفی خارج کردن سرمایه‌ها از بانک و سرمایه‌گذاری آنها در بازار طلا و ارز هم مقرون به صرفه نیست.
 
وی نرخ سود بانکی مناسب و معقول را بر مبنای نرخ تورم با 2 تا 3 درصد افزایش عنوان و تاکید کرد: در حالی که تورم کشور به طور میانگین 13 درصد است بنابراین باید بالاترین نرخ سود بانکی 15 تا 16 درصد و بیش‌ترین نرخ تسهیلات نیز 16 تا 18 درصد باشد اما اکنون نرخ سود بانکی 20 درصد و نرخ تسهیلات نیز حدود 24 درصد است.
 
حاتمی یزد: راه اندازی شعب بانک خارجی در ایران تا یک سال آینده بعید است
 
مدیرعامل سابق بانک صادرات نیز در این رابطه با تاکید بر اینکه حضور بانک‌های خارجی در ایران به نفع حوزه بانکی خواهد بود، گفت: این اتفاق بسیار مبارک است اما با توجه به وضعیت سیاسی کشور، قوانین و مقرارت جاری و شرایط کسب‌وکار فعلا شرایط حضور بانک‌های خارجی مهیا نیست.
 
احمد حاتمی یزد با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد حداقل تا یک سال آینده شعب بانک خارجی در ایران راه‌اندازی شود، افزود: در بهترین شرایط بانک‌های خارجی اکنون دفاتر نمایندگی برای تنظیم‌نامه‌ها، پیغام‌ها، اعتبارات اسنادی و LC و امور پیمانکاری ایجاد خواهند کرد که آن هم شامل ارگان‌های بزرگ مانند وزارت نفت و... می‌شود.
 
وی بیان کرد: اینکه بانک خارجی در ایران افتتاح حساب، ارایه تسهیلات و یا دسته چک داشته باشد فعلا امکان‌پذیر نیست.
 
حاتمی یزد با تاکید بر اینکه تعیین نرخ سود به بانک و کشور بستگی ندارد، عنوان کرد: نرخ سود به نوع ارزی که بانک برای ارایه تسهیلات خود انتخاب می‌کند، بستگی دارد که در صورت انتخاب ریال نرخ سود بانکی همان 20 درصد خواهد بود.
 
این کارشناس بانکی اضافه کرد: اگر بانک خارجی حاضر شود با دلار و یورو ارایه تسهیلات در ایران داشته باشد قاعدتا نرخ سود حدود 6 درصد خواهد بود. البته برخی بانک‌ها بسته به شرایط خود این سود را تا 8 درصد هم ارایه می‌کنند.
 
وی خاطر نشان کرد: حضور بانک‌های خارجی در کشور و تعیین نرخ سود آنها متناسب با شرایط اقتصادی ارز خواهد بود و اینطور نیست که حضور این شعب موجب کاهش نرخ سود بانک‌های داخلی شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا