دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه عنوان کرد

شکایت گازی ترکیه از ایران با مذاکره قابل حل است

شکایت گازی ترکیه از ایران با مذاکره قابل حل است

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در خصوص شکایت گازی ترکیه از ایران و درخواست این کشور برای پرداخت غرامت یک میلیارد دلاری ایران بر اساس رای دادگاه بین المللی عنوان کرد:‌ با توجه به روابط دوستانه و همجوار بین ایران و ترکیه این مسئله از طریق مذاکره و مصالحه بین دو طرف قابل خواهد بود.

سید جلال ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: آنچه در این باره عنوان شده است با واقعیت فاصله دارد. رأی که دادگاه در این زمینه صادر کرده این است که باید در ابتدا بین دو طرف مذاکره صورت گیرد. همچنین دادگاه هر دو کشور را به مذاکره، مصالحه و حل مسائل دعوت کرده است و برای همین هنوز رای قطعی صادر کرده است.

وی ادامه داد: وزیر انرژی ترکیه اعلام کرده که ترکیه می‌خواهد این موضوع را از طریق مذاکره با ایران دنبال کند و پیش‌بینی کرده است این گفت و گو‌ها به زودی به نتایج مثبتی برسد.

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اضافه کرد: مطمئنا اگر حکم قطعی دادگاه صادر شود ایران تعهدات خود را انجام خواهد داد اما تا کنون به دلیل روابط دوستانه، هم‌جواری و امکان استفاده از مذاکرات بین ایران و ترکیه، هنوز رأی قطعی صادر نشده است و به نظر نمی‌رسد پرداخت غرامت از سوی ایران به ترکیه به زودی انجام شود و این امکان وجود دارد که در روند دیگر و بهره‌گیری از چارچوب‌های جدید این مسئله قابل حل باشد.

ابراهیمی همچنین پیش‌بینی کرد که روند صادرات گاز ایران به ترکیه در سال 2016 تغییر نخواهد کرد و به روند فعلی ادامه خواهد داد.

به گفته وی، در صورتی که شرایط جدید برای مصرف گاز در اروپا به وجود آید امکان افزایش صادرات گاز ایران به اروپا و ترکیه وجود خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، پس از گذشت دو سال از مذاکرات گازی ایران و ترکیه در خصوص ادعای گازی ترکیه مبنی بر کم فروشی و گران فروشی گاز توسط ایران، نتیجه دومین دادگاه بین المللی در مورد رسیدگی به این پرونده اعلام شد.

حمیدرضا عراقی - معاون وزیر نفت - درباره نتیجه رأی دادگاه شکایت ترکیه از ایران برای قیمت گاز وارداتی گفت که احتمالا ایران باید حدود یک میلیارد دلار غرامت گازی به ترکیه پرداخت کند. به گفته وی، هر چند این جریمه هنوز قطعی نیست اما حدود 10 تا 15 درصد قیمت گاز صادراتی خواهد بود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا