لس آنجلس تایمز نوشت؛

لس آنجلس مسحور نخستین محموله وارداتی فرش ایران

لس آنجلس مسحور نخستین محموله وارداتی فرش ایران

تهران-ایرنا- لس آنجلس تایمز با اشاره به ورود نخستین محموله فرش وارداتی ایران به لس آنجلس در چهارشنبه هفته گذشته (14 بهمن) نوشت، صاحب این محموله که تقریبا 6 ماه منتظر آن بوده است، گفت: شرم آور است که به چنین هنری اجازه ورود به آمریکا داده نشود، هنر هیچگاه حد و مرز ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا و به نقل از تارنمای روزنامه لس آنجلس تایمز، محموله یاد شده ساعت 10:30 صبح روز چهارشنبه گذشته به فروشگاه سفارش دهنده رسید. پس از پنج روز معطلی در گمرک آمریکا، نخستین محموله فرش ایرانی این فروشگاه به تعداد 40 تخته فرش و به ارزش تقریبی 500 هزار دلار اکنون آماده عرضه به مشتریان مشتاق است.
الکسی حلمی صاحب فروشگاه در بیان احساساتش گفت: می خواهم گریه کنم.
تحریم قالی ایرانی از سال 2010 سال های سختی برای فروشندگانی مانند حلمی بود که کسب و کار خود را درگیر مسایل ژئوپلیتیکی و هسته ای دیدند.
به نوشته این تارنما، توافق تابستان گذشته، راه آمریکا را برای واردات دوباره فرش از ایران هموار کرد، کشوری که روزی بزرگ ترین بازار خارجی فرش ایران بود.
مقام های ایرانی و آمریکایی ماه گذشته (ژانویه) در وین اعلام کردند ایران شرایط برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را برای محدودسازی برنامه هسته ای انجام داده است و تحریم ها علیه این کشور لغو خواهند شد.
لس آنجلس تایمز افزود: دولت ایران به بیش از 50 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده و وجوه نفتی خود دسترسی پیدا کرد.
حلمی با مبالغه در مورد کلکسیون فرش های رنگارنگ ایرانی خود گفت: امروز روز خیلی خاصی است، شرم آور است که به چنین هنری اجازه ورود به آمریکا داده نشود. هنر هرگز حد و مرز ندارد.
به جز نفت، فرش ایرانی محصولی است که به شدت از تحریم ها آسیب دید. کارشناسان می گویند قبل از تحریم ها ، مقصد یک پنجم صادرات فرش ایران، آمریکا بود.
به نوشته این تارنما، 13 قالی بزرگ که قدمت برخی بیش از 100 سال است جزو محموله فرش حلمی هستند. بیشتر فرش ها از ابریشم خالص بافته شده اند و برخی ابریشمی و زربفت هستند.
حلمی تقریبا 6 ماه منتظر این محموله بوده است. وقتی تابستان گذشته توافق ایران با غرب در مورد برنامه هسته ای این کشور اعلام شد، او به بافندگان فرش در ایران زنگ زد و به آنها گفت به محض لغو تحریم ها می خواهد از آنها فرش بخرد.
وی ابراز امیدواری کرد پایان تحریم ها، روابط بهتر ایران و آمریکا را در پی داشته باشد.
وی گفت: کسانی که 100 سال پیش این قالی ها را بافته اند کاری به سیاست نداشته اند.
به نوشته لس آنجلس تایمز، حلمی افزود: مشتریان ماه ها منتظر فرش های جدید از ایران بودند و در مورد رنگ ها و اندازه های آن سوال می کردند. بسیاری از آنها قصد دارند این هفته فرش های جدید را ببینند.
حلمی قصد دارد به واردات فرش از ایران به طور مستمر ادامه دهد.
وی در پایان گفت: درها باز شده اند.
دست اندرکاران صنعت فرش دستباف ایران به بهبود شرایط صادرات فرش پس از رفع تحریم ها در سال ۲۰۱۶ امیدوارند و ‏انتظار دارند یک جهش در صادرات این محصول رخ دهد و دوباره وارد بازار ‏آمریکا شوند.
در سال های گذشته یک پنجم صادرات فرش ایران به آمریکا بود، اما بعد از ‏اعمال تحریم ها، صادرات این محصول به آمریکا متوقف شد و برای صادرات به سایر ‏کشو رها نیز محدودیت هایی در حمل و نقل و انتقال پول وجود داشت که در نهایت منجر به کاهش صادرات شد.
فرش ایران یک برند شناخته شده در بازار آمریکا است و این کشور یکی از بزرگترین ‏مصرف کنندگان فرش دستباف در جهان است که به طور معمول تقاضای زیادی از ‏تولیدات فرش ایران دارد‎.
قبل از اعمال تحریم ها در سال 2010 آمریکا بزرگترین وارد کننده فرش ایران بود.‏‎ ‎در ‏سال 1388 حدود 82 میلیون دلار فرش به آمریکا صادر شد، یعنی بیش از 16 ‏درصد صادرات فرش ایران به این کشور بود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا