رشد قیمتی سنگ آهن

رشد قیمتی سنگ آهن
سنگ آهن بهای سنگ آهن پس از هفته ها کاهش از روز دوم فوریه ۲۰۱۶ روند صعودی خود را آغاز کرد و تا پایان هفته گذشته (۵ فوریه) به این روند ادامه داد.


دلیل این رشد قیمت ها، اقدام فولادسازان چینی به دپو و افزایش موجودی خود پیش از تعطیلات عید شکوفه ها است.

تنها تولیدکنندگان بزرگی چون استرالیا و برزیل از افزایش قیمت ها خوشحال هستند چراکه به عقیده گلدمن ساچه، عرضه مازاد سبب خروج بیشتر دیگر رقبا از بازار خواهد شد.

این رشد بالاترین سطح افزایش قیمت ها از ۴ ژانویه تاکنون بوده است. این رقم همچنین بالاتر از قیمت ۴۳ دلار و ۵۷ سنت ثبت شده در تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۵ است.

گفتنی است، قیمت های سنگ آهن ۱۱ دسامبر سال گذشته به کمترین سطح از سال ۲۰۰۹ تا آن زمان یعنی ۳۸ دلار و ۳۰ سنت رسیده بود.

از آن تاریخ تاکنون می توان گفت بهای هر تن سنگ آهن رشد ۱۷.۵ درصدی داشته است.

این اتفاق مثبت پیش از تعطیلات عید شکوفه های چین سبب شد تا تجار قبل از شروع تعطیلات هفته ای طلایی را تجربه کنند.

نمودار زیر تغییرات قیمت شاخص سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد را از ماه می ۲۰۱۵ تا اول فوریه ۲۰۱۶ را نشان می دهد.

به گزارش استیل ایران به نقل از ماین نیوز، بسیاری از بانک ها تخمین زده اند که کاهش تولید فولاد خام چین بالغ بر ۱۵ درصد حمل دریایی سنگ آهن را کاهش خواهد داد و این موضوع برای تولیدکنندگانی که هزینه تولید پایینی دارند موثر خواهد بود چراکه کاهش عرضه جهانی سبب مثبت شدن قیمت ها نیز خواهد شد.

البته هیچ تضمینی نیز وجود ندارد که بازار سنگ آهن دوباره به تعادل برسد چراکه تولید فولاد هنوز هم کاهشی است و بازار این محصول همچنان تضعیف می شود. تولیدکنندگان متوسط و با هزینه بالا نیز در تلاش برای اصلاح هزینه های خود هستند.

البته به عقیده کارشناسان و تحلیلگران رسیدن قیمت ها به مرز ۴۵ دلار دلیلی جز کاهش موجودی مواداولیه کارخانه های فولادساز چینی نداشته و قیمت بالاتر از این میزان کمی غیر قابل دست یافتن است البته امکان صعود نرخ ها به ۵۰ دلار وجود دارد.

گفتنی است،۵۰ دلار حداکثر قیمتی است که سنگ آهن بعد از تعطیلات عید شکوفه ها می تواند به آن دست یابد که البته آن هم زمان بر خواهد بود اما ۴۵ دلار قیمتی است تعادلی که تولیدکنندگان بزرگ نیز از آن راضی و خوشنود هستند.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا