بانک جهانی در گزارشی بررسی کرد

3.5 تا 4.5 میلیارد دلار، هزینه جنگ سوریه تا کنون

3.5 تا 4.5 میلیارد دلار، هزینه جنگ سوریه تا کنون

87میلیون نفر در چهار کشور عراق، لیبی، سوریه و یمن آواره شده‌اند

به گزارش صدای اقتصاد، در سال 2016 حدود 87میلیون نفر از جمعیت چهار کشور «منا» به طور مستقیم از جنگ آسیب دیدند. این کشورها از این قرارند: عراق، لیبی، سوریه، یمن. این کشورها یک‌سوم از جمعیت کل منطقه را در خود جای داده‌اند. در این جنگ‌ها و درگیری‌ها همه جوانب زندگی انسان‌ها دچار آسیب شده‌است.

اگر این کشورها می‌توانستند دموکراسی را در خود حاکم کنند، تولید ناخالص داخلی در عرض پنج سال به 7.8درصد می‌رسید اما اکنون در غیاب دموکراسی این عدد 3.3درصد است. رشد اقتصادی این منطقه نیز 2.6درصد است.

جنگ تأثیرات مخربی بر زندگی بشر می‌گذارد اما از همه مهم‌تر تأثیر درازمدتی است که روی اقتصاد یک کشور یا منطقه بر جای می‌گذارد. جنگ می‌تواند تمامی زیرساخت‌های یک کشور را از بین ببرد.

منطقه منا که چهار کشور جنگ‌زده لیبی، عراق، سوریه و یمن نیز در آن قرار دارند اکنون به همین وضعیت گرفتار است.

80درصد از جمعیت کشور یمن، فقیر به شمار می‌آیند. این رقم برابر است با 20میلیون از 24میلیون نفر در یمن؛ نکته اساسی این است که از آوریل 2015 تا کنون 30درصد به تعداد آن‌ها افزوده شده‌است

بیش از 13میلیون و 500هزار نفر از مردم سوریه نیازمند کمک‌های بشردوستانه در کشور خود هستند. 21میلیون و 100هزار نفر در یمن، 2میلیون و 400هزار نفر در لیبی و 8میلیون و 200هزار نفر نیز در عراق چشم‌انتظار کمک‌های بشردوستانه هستند.

80درصد از جمعیت کشور یمن، فقیر به شمار می‌آیند. این رقم برابر است با 20میلیون از 24میلیون نفر در یمن؛ نکته اساسی این است که از آوریل 2015 تا کنون 30درصد به تعداد آن‌ها افزوده شده‌است.

تنش‌های عربستان سعودی با ایران نیز بر این منطقه سایه افکنده‌است.

جنگ در منطقه منا، دیگر کشورهای منطقه را نیز تحت تأثیر قرار داده‌است. ترکیه، لبنان، اردن و مصر تا کنون مشکلات اقتصادی بسیاری را تحمل کرده‌اند و در زمینه بودجه تحت فشار بسیاری بوده‌اند.

بر اساس برآوردهای بانک جهانی بیش از 630هزار نفر از مردم روسیه یه اردن پناه برده‌اند که هزینه‌ای بالغ بر 2.5میلیارد دلار به همراه داشته‌است. این میزان برابر با 6درصد از تولید ناخالص داخلی است؛ یعنی یک‌چهارم درآمد سالانه دولت.

البته نه تنها کشورهای همسایه بلکه شهروندان معمولی در سوریه نیز دچار مشکل شده‌اند.

حدود 92درصد از پناهندگان سوری، شغلی ندارند و بیش از نیمی از آن‌ها به صورت هفتگی پول دریافت می‌کنند. بیش از 12میلیون نفر در این کشور آواره شده‌اند.

هزینه‌ای که تا کنون صرف سلامت این افراد شده‌است برابر با 203 تا 248میلیون دلار بوده‌است.

دوم‌سوم از جمعیت این کشور به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.

منبع: بانک جهانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا