نگاهی به حواشی بازگشت مجدد خودروهای فرانسوی به ایران/ قرارداد پژو؛ خوب یا بد؟

نگاهی به حواشی بازگشت مجدد خودروهای فرانسوی به ایران/ قرارداد پژو؛ خوب یا بد؟

رئیس اتاق بازرگانی می گوید قراردادهایی که در دوران جدید اقتصاد ایران به امضا خواهد رسید تمامی جوانب کار را رعایت کرده و اتاق بازرگانی بین‌الملل نیز در بعد حقوقی به عنوان داور انتخاب شده است تا بتوان از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری کرد.

به گزارش نامه نیوز، در جریان سفر اخیر حجت الاسلام حسن روحانی به فرانسه، ایران‌خودرو و پژو برای آغاز مجدد همکاری های دو جانبه به توافق رسیدند. بر همین اساس از حدود یک سال و نیم دیگر، تولید محصولات این شرکت در کیلومتر 14 جاده مخصوص آغاز می شود.

بر این اساس، پژو با عرضه چهار محصول، به بازه‌های قیمتی 40 تا 50، 50 تا 60 و 70 تا 80 میلیون تومان نفوذ خواهد کرد و این در حالی است که محصولات قدیمی ترش مانند 206 و 405 و پارس نیز بازه قیمتی 20 تا 40 میلیون تومان را پوشش خواهند داد.

وزیر صنعت در این رابطه گفته است حدود ۱۵ ماه برای تولید این خودروها زمان درنظر گرفته شده است که تلاش می‌کنیم آن را به ۱۲ماه کاهش دهیم. درقرارداد با خودروسازان خارجی، از ۴۰ درصد قطعه سازی داخلی شروع می‌کنیم تا در مدت ۲ سال به ۸۰ درصد برسیم اما در مجموع  سیاست ما در صنعت خودروسازی، به روزنگه داشتن است و در راهبرد ده ساله خودروسازی، از سه میلیون خودرو تولیدی ۲ میلیون را برای مصرف داخل و یک میلیون را برای صادرات خواهیم داد.

همچنین محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی گفته است در قرارداد پژو، ایران در دوران تحریم متوجه شد آنچه با این شرکت خودروساز فرانسوی به امضا رسیده مستحکم نبود و امروز قراردادی که میان ایران و پژو به امضا رسیده، سرمایه گذاری مشترک، سود و زیان مشترک، تولید برای صادرات و صادرات ۳۰ درصد از محصولات تولیدی را رقم زده است، بنابراین اگر بنا باشد در این قرارداد ضرری متوجه همکاری شود، هر دو کشور به میزان مساوی این ضرر را متحمل خواهند شد.

به گفته وی قراردادهایی که در دوران  جدید اقتصاد ایران به امضا خواهد رسید تمامی جوانب کار را رعایت کرده و اتاق بازرگانی بین‌الملل نیز در بعد حقوقی به عنوان داور انتخاب شده است تا بتوان از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری کرد.

همچنین هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به نقدهایی که صورت گرفته است تأکید کرد: قرارداد با پژو مانند قراردادهای دوران گذشته نیست و قطعاً هر دو طرف در همکاری‌های مشترک برد خواهند کرد.جزئیات قرارداد که توسط متخصصان امر چندین مرتبه رصد شده گویای آن است که رفتار دو کشور و تعاملات بسیار وسیع،شفاف و خارج از هر گونه ابهام است.لذا هر آنچه در مفاد آن آمده اجرا خواهد شد.

همچنین محمدرضا نجفی منش عضو شورای سیاست گذاری خودرو وزارت صنعتف معدن و تجارت در این رابطه گفته است پژو تمام شروط ایران را پذیرفته و هم قرار است داخلی‌سازی قطعات را صورت دهد و هم پذیرفته که صادرات را بپذیرد، حتی در مورد صادرات، پژو این قید را هم گذاشته که اگر صادرات کمتر از میزان مشخص شده در قرارداد باشد، به همان میزان تولید هم کاهش می‌یابد.

وی اظهار داشت: پژو هم در بازار ایران منفعت دارد و در این بازار هم آنها سود می‌برد و هم ما منتفع می‌شوند؛ همه این منافع به صورت مشترک دیده شده است؛ در نهایت قرارداد به نحوی انجام پذیرفته است که ایران‌خودرو هم به عنوان طرف ایرانی، منافع خود را از اجرای این پروژه تولید مشترک ببرد.

عضو شورای سیاستگذاری خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: پژو به ایران غرامت می‌پردازد و خسارت نیز جبران شده است، بنابراین پژو تمام شروطی را که ایران گذاشته، پذیرفته است و قرار هم هست رقمی که به عنوان خسارت پرداخت شده است، به طور کامل به ایران پرداخت شود.

علاوه بر این سیدهادی حسینی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس واردات فناوری ساخت خودروهای ایمن و باکیفیت را به نفع کشور دانسته و می گوید ایران کشوری است که در یک سطحی تولیدکننده خودروست حالا باید فناوری وارد کنیم تا کیفیت تولیدات‌مان را افزایش دهیم. سود واردات فناوری و کیفیت نصیب همه طبقات اجتماعی با هر سطح درآمدی می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است قرارداد جدید پژو با ایران می‌تواند کمک خوبی برای واردات فناوری و ایمنی و تولید خودروهای به‌روز باشد.

اما در مقابل انتقادهایی نیز از این قرارداد در روزهای اخیر مطرح شده است. به گفته منتقدان بعد از برجام انتظار بسیار بیشتری از دولت درخصوص قرارداد با طرف‌های خارجی وجود داشت، اما متاسفانه در حال حاضر شاهدیم که در برخی قراردادها نه‌تنها به دهه پیش بازگشتیم، بلکه شرایط به گذشته رفته است، به صورتی که قرارداد پژو طوری منعقد شده که ۹۰ درصد آن به نفع طرف فرانسوی است و تنها ۱۰ درصد آن به نفع ایران است.

منتقدان قرارداد جدید ایران خودرو و پژو فرانسه می گویند خودروسازان قصد دارند با کپی کردن تولیدات خارجی، بازار کساد خودرو در کشور را به طور موقت احیا کنند که این مساله چیزی شبیه مسکن است و در طولانی‌مدت نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا