پس لرزه‌های قرار‌داد ایران با ایرباس/ بویینگ به سمت ترکیه چرخید

پس لرزه‌های قرار‌داد ایران با ایرباس/ بویینگ به سمت ترکیه چرخید

همان‌طور که در پیش‌بینی‌ها نیز مشخص بود، رقبای منطقه‌ای ایران به راحتی از کنار بحث بازگشت اقتصاد ایران به عرصه جهانی نمی‌گذرند و نخستین نتیجه آن بحث قطعی شدن قرار‌دادی است که یک ایرلاین ترکیه‌ای با شرکت بویینگ به امضاء رساندند.

به گزارش نامه نیوز، در شرایطی که تنها چند روز از قرار‌داد اولیه ایران با شرکت ایرباس می‌گذرد و بناست قرار‌دادهای مربوط به این توافق در روزهای آینده به شکلی نهایی تعیین تکلیف شوند، ترکیه در اقدامی قابل توجه نسبت به بهبود اوضاع ناوگان ترکیش ایرلاینز با شرکت بویینگ آمریکا به توافق دست یافتند.

براساس اخبار منتشر شده در این رابطه قرار‌داد ابتدایی این شرکت رقمی نزدیک به آنچه از سوی ایران و ایرباس نهایی شده را شامل می‌شود که در حدود 120 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

این قرار‌داد که بخش عمده‌ای از آن به نوسازی ناوگان این شرکت ترکیه‌ای اختصاص پیدا کرد، در شرایطی نهایی شده که این شرکت بزرگ آمریکایی جزو گزینه‌های اصلی ورود به آسمان ایران در ایام پس از لغو تحریم‌ها بود.

هرچند به دلیل مشکلات و اختلافات سیاسی بین ایران و آمریکا بویینگ نتوانست مانند ایرباس حضور فعال خود در ایران را تضمین کرده و با وجود اعلام آمادگی چند باره براساس اعلام آخوندی هنوز مذاکرات مستقیم بین طرفین به جریان نیفتاده، اما به نظر می‌رسد قبل از مسائل سیاسی ایران و آمریکا این رقبای منطقه‌ای کشور هستند که تلاش می‌کنند جایگاه خود را در مقابل ناوگان هوایی ایران که در آینده نزدیک تقویت خواهد شد، بهبود ببخشند.

هرچند قرار‌داد اقتصادی این چنین نمی‌تواند نافی توافق احتمالی آینده ایرلاین‌های ایرانی با شرکت بویینگ باشد، اما به نظر می‌رسد از یکسو ترکیه به عنوان رقیب منطقه‌ای ایران در توافق صورت گرفته به دنبال حفظ جایگاه خود خواهد بود و از سویی دیگر شرکت بویینگ نیز به سمت بازاری با ریسک کمتر حرکت کرده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا