دبیر کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار:

معاملات آتی ارز، بازار ایران را برای سرمایه گذاران خارجی جذاب می کند

معاملات آتی ارز، بازار ایران را برای سرمایه گذاران خارجی جذاب می کند

معاملات آتی ارز باید زودتر از این ها راه اندازی می شد، اما با توجه به مخالفت های بانک مرکزی در سال های اخیر در راه اندازی این بازار تاخیر شده است که امروز باید با همکاری مجموعه بازار سرمایه و بانک مرکزی این بازار عملیاتی شود. 

روح‌الله میرصانعی، دبیر کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با بیان مطلب فوق گفت: باید هر چه زودتر در راستای شفاف سازی بازار ارز و کمک به فعالان اقتصادی، با همت بانک مرکزی و بورس کالای ایران معاملات آتی ارز راه اندازی شود.

دبیر کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با اشاره به اینکه راه اندازی معاملات آتی ارز می تواند نوسانات ارز را برای فعالان این حوزه پوشش دهد، خاطر نشان کرد: همواره بازار نقدی ارز بر بازار آتی اثر گذار است و از این رو نباید انتظار داشته باشیم که راه اندازی معاملات آتی ارز، نوسانات بازار نقدی را پوشش دهد، بلکه این معاملات می تواند نوسانات نرخ ارز را برای واردکنندگان و صادرکنندگان پوشش دهد.

وی همچنین در ادامه گفت: با توجه به پوشش نوسانات نرخ ارز در بازار معاملات آتی، شاهد بازاری با ثبات در آینده خواهیم بود که واردکننده ها، صادرکننده ها و سرمایه گذاران دیگران نگران ضربه های نوسانات نرخ ارز در این بازار نخواهند بود و به این ترتیب ورود آنها به بازار آتی ارز با اطمینان بسیاری انجام می شود.

به گفته میرصانعی؛ معاملات آتی ارز، وسیله ای برای پوشش بیمه ای نرخ ارز است و نباید نوسانات بازار نقدی را کنترل کند.

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر نبود بازار معاملات آتی ارز مانعی برای ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران است، اما با راه اندازی این معاملات ریسک نوسان نرخ ارز برای سرمایه گذاران خارجی کاهش یافته و این گروه را برای سرمایه گذاری در ایران راغب خواهد کرد.

دبیر کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با اشاره به اینکه بازار سرمایه قابلیت همکاری با سایر نهادهای درگیر در معاملات آتی ارز را دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه مصوبات کلی راه اندازی معاملات آتی ارز در شورای عالی بورس به تصویب رسیده، نباید برای راه اندازی این معاملات ممانعت ایجاد شود و امیدواریم که هر چه زودتر شاهد راه اندازی بازار معاملات آتی ارز باشیم.

منبع: ایسنا

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا