افزایش 3 برابری تولید پتروشیمی ایران

افزایش 3 برابری تولید پتروشیمی ایران

معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ظرفیت تولید پتروشیمی ایران سه برابر می‌شود از برنامه عربستان به منظور واردات گاز اتان از آمریکا خبر داد.

محمدحسن پیوندی در تشریح تحولات در جدید در روند توسعه صنایع پتروشیمی جهان، گفت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در زیرمجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی باقی می‌ماند تا طرح های افزایش تولید پروپیلن در ایران اجرایی شود.

معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه هم اکنون اجرای پروژه تبدیل و تولید ۱۲۰ هزار تن پروپیلن به متانول آغاز شده است، تصریح کرد: دلیل اصلی عدم رشد صنایع پایین دست در پتروشیمی کمبود پروپیلن بوده و در شرایط فعلی با دو مشکل تولید پروپیلن و دانش فنی آن مواجه هستیم.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اقدامات انجام شده در صنعت پتروشیمی و اهداف پیش رو اظهار داشت: فاز دوم عسلویه با ۴۰ میلیون تن ظرفیت تولید، دو برابر فاز یک عسلویه گسترده است اما تحرک در اجرا کم است، بیان کرد:  چرا که در گذشته دولت کار می کرد و الان بخش خصوصی نیازمند کمک دولت است البته معتقدم که در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ اجرای پروژه ها شتاب بیشتری پیدا خواهد کرد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به این که پروژه های پتروشیمی به ظرفیت ۶۱ میلیون تن در دست اجرا است، اظهار داشت: ارزش فروش خالص تولیدات این پروژه ها، ۳۲ میلیارد دلار است. خط لوله اتیلن غرب نیز که تا پایان سال تکمیل می شود به طول ۲۶۰۰ کیلومتر از طرف دریا به سمت ارتفاعات اجرا شده که از طرح های منحصربه فرد است.

وی با اشاره به اجرای پروژه های متانول به ظرفیت ۱۹ میلیون تن نگرانی برخی افراد را از افزایش تولید متانول بی مورد عنوان کرد و افزود: اجرای ۱۹ میلیون تن پروژه متانول حاصل تحریم است. اما اشکالی ندارد که ما تعیین کننده قیمت متانول در دنیا باشیم و جای نگرانی ندارد.

معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تبعات تحریم، تاکید کرد: تحریم روی حدود پنج میلیون تن تولید پتروشیمی تاثیر گذاشت و این صنعت بیشتر از حواشی متاثر شد. درواقع  منابع مالی کشور از بانک های غربی به بانک های دیگر سوق پیدا کرد و پدیده فاینانس چین پدید آمد؛ از سوی دیگر قیمت گاز بسیار ارزان بود.

پیوندی همچنین با اشاره به وضعیت پارس جنوبی و افزایش چشمگیر تولید خوراک، گفت: از هر فاز پارس جنوبی تا سال ۲۰۲۵، به شرطی که اتان را پایه قرار دهیم، ۶۰ میلیون تن دیگر خوراک قابل دسترس است و ۵ میلیون تن نیز نفتا از طریق سیراف حاصل می شود و پیشنهاد می دهیم که از هم اکنون به فکر تبدیل نفتا به الفین ها باشیم.

وی با اشاره به نیاز ۱۰۰ میلیون مترمکعبی به متان و نیاز به دو بیلیون تن گاز مایع، تصریح کرد: ظرفیت تولید پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ برابر با ۲۰۲۵ میلادی می تواند به ۱۸۰ میلیون تن برسد و از این نظر می توانیم به رتبه نخست در خاورمیانه برسیم چرا که هیچ کس به اندازه ایران به خوراک دسترسی ندارد.

این مقام مسئول شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ظرفیت های ایران خاطر نشان کرد: ایران در می تواند در سال ۲۰۲۵ میلادی، ۳۲ درصد سهم اتلین جهان درخاور میانه، ۴۸ درصد سهم پلی اتیلن در خاورمیانه، ۲۲.۴ درصد بازار اتیلن گلایکول در خاورمیانه و ۳۷ درصد تولید پروپیلن در خاورمیانه را داشته باشد.

پیوندی با اشاره به چالش های جهان هم توضیح داد: در چین مساله زغال سنگ برای تولید فرآیند MTO   به MTP  در راستای تولید پروپیلن و الفین ها یکی از بحث های روز شده است چراکه این مساله بسیاری روی بازار پتروشیمی می گذارد، و در حوزه الفین ها تحول عمده ای در خاورمیانه صورت می گیرد.

وی با اشاره به این که ایران علاوه بر منابع عظیم گاز از منابع بسیار خوب زغال سنگ نیز برخوردار است، یادآور شد: این مساله به ویژه در سال های ۲۰۳۰ و ۲۰۴۰ بسیار اهمیت خواهند داشت بنابراین صنعت پتروشیمی ایران به شرط اتخاذ تصمیمات درست همواره می تواند رو به پیشرفت باشد.

معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که به دلیل داشتن منابع عظیم گاز در گذشته تعیین کننده بودیم، گفت: زغال سنگ چین، توجه بازار متانول خاورمیانه را به خود جذب کرده است. از سوی دیگر امریکا درصدد تامین اتان مورد نیاز اروپا است؛ در آینده نیز کراکرهای نفتا با توجه به شرایط نفت کمی متحول می شود البته این روزها قیمت نفت پایین است اما درصورتی که اتان شیل گس به گونه ای عمل کند که کراکرهای اروپا به سمت تغییر شرایط بروند و بیشتر تولید کننده اتیلن باشند تا الفین، متانول مورد توجه قرار می گیرد و کمبود پروپیلن اروپا از خاورمیانه تامین می شود.

پیوندی با اشاره به این که در آینده LNG  نیز تحت تاثیر شیل گس قرار می گیرد، تصریح کرد: سرمایه گذاری سنگینی که در کانال پاناما صورت می گیرد دیگر مساله روز مورد بحث دنیا بوده و ایران هم به عنوان کشور دارنده حداکثر منابع هیدرو کربنی چه در بخش گاز و چه در بخش مایع می توانیم در صورت به شرط برنامه ریزی دقیق و پشتیبانی خوب از پتروشیمی در کشور، یکی از تعیین کننده های بازار آینده باشیم.

وی با اشاره به نقش شیل گس و انقلاب آن، اظهار کرد: امریکا در سال ۲۰۱۳ میلادی هیچ سهمی در LNG   نداشته اما در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ درصد LNG  دنیا را تامین می کند؛ هم اکنون کشتی های لازم برای حمل اتان در حال ساخت هستند. رلاینس عربستان ۶ کشتی هر کدام به ظرفیت حمل ۸۷ هزارمترمکعب در دست ساخت دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به سرمایه گذاری سنگین در پاناما در حال انجام است، تبیین کرد: مسیر کشتی ها ۱۵ روز کوتاه تر می شود و برای این کار سرمایه گذاری غیر قابل باوری در پاناما صورت گرفته است.

پیوندی با تاکید بر تاثیر گذاری مسایل ژئو پلیتیکال روی سرمایه گذاری در خاورمیانه و با اشاره به این که پس از توافق ۵+۱ در اکثر مواقع خارجی ها با اولویت سرمایه گذاری و دنبال کردن صنعت پتروشیمی به ایران آمدند از این رو ساختار لازم را برای این کار باید فراهم کنیم. ما ساختار متناسب با پیشرفت مذاکرات را فراهم نکرده ایم درحالی که باید با دید مثبت نگاه می کردیم. اگر در برنامه سوم و بخشی از برنامه چهارم شاهد توسعه صنعت پتروشیمی بودیم به دلیل ساختار مناسبی این اتفاق رخ داد.

وی با اشاره به این که خلیج فارس و دریای عمان از اهمیت بسیاری برخوردارند، خاطرنشان کرد: از دیدگاه اقتصاد کلان ارزشمند است که بتوانیم با توجه به کمبود آب در کشور جمعیت را به سمت سواحل هدایت کنیم لذا سرمایه گذاری سنگین در این مناطق یکی از افزایش جاذبه های زندگی شهری را به دنبال خواهد داشت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا