معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع به ایسنا خبرداد

اجرای آزمایشی طرح جامع آبخیزداری در کشور/ کمک خیرین به سدسازی در 3 استان

اجرای آزمایشی طرح جامع آبخیزداری در کشور/ کمک خیرین به سدسازی در 3 استان

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه وضعیت نامناسب اقتصادی عامل کندی اجرای طرح‌های آبخیزداری است، گفت: طرح جامع آبخیزداری در کشور به صورت آزمایشی در حال اجراست.

پرویز گرشاسبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در مازندران با اشاره ناکافی بودن طرح‌های آبخیزداری در کشور اظهار کرد: تاکنون 27 میلیون هکتار طرح‌های آبخیزداری در کشور انجام شده است که پیش‌بینی سازمان جنگل‌ها برای برنامه ششم توسعه در سال آینده 14 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری است.

وی علت ناکافی بودن طرح‌های آبخیزداری را در منابع و یا روش‌ها دانست و گفت: باید از منابعی که در اختیار داریم درآمدهایی را اخذ کرده به دولت بدهیم و بعد به خود سازمان برگردانیم که این قسمت را ضعیف عمل کردیم و متکی بودن به اعتبار دولتی یکی از علل مشکلات در این بخش است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه قرار بود 8 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری برای کشور انجام شود که عملا امسال که پایان برنامه پنجم است تنها 3 میلیون و 800 هکتار انجام شده است.

وضعیت نامناسب اقتصادی عامل کندی اجرای طرح‌های آبخیزداری

گرشاسبی عدم تخصیص منابع در دو سه سال اخیر به دلیل وضعیت اقتصادی را موجب کمی اجرای طرح های آبخیزداری کشور اعلام کرد و یادآور شد: در کشور تاکنون 27 میلیون هکتار طرح آبخیزداری انجام شده است و در مجموع 125میلیون هکتار برای عملیات آبخیزداری در حوزه های بحرانی نیاز است که انجام شود.

وی با بیان اینکه طرح های آبخیزداری کشور از نظر فنی مشکلی ندارد، افزود: طرح‌های آبخیزداری کشور متکی به بودجه دولت است و کمتر سراغ مشارکت مردم رفته ایم و به همین دلیل با مشکلاتی مواجه شده است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: بازدهی طرح های آبخیزداری همانند سد زودهنگام نیست،اما اثرات آن ماندگار است.

گرشاسبی ادامه داد: طرح جامع آبخیزداری در برنامه ششم با همکاری وزارت نیرو و محیط زیست در شش کرانه و حوزه کشور انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در یک حوزه در مسیر جاده فیروزکوه یک میلیون و 230 هزار هکتار و در استان‌های یزد، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان به عنوان سه پایلوت نیز این طرح آزمایش شده همچنین در شرایط فعلی نیز در کارون بزرگ با 7 استان و در اترک با سه استان انجام می‌شود.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه آبخیزداری نیاز کشور است، تصریح کرد: وقتی به استان‌های مختلف نگاه می‌کنیم می‌بینیم که آبخیزداری در برخی مناطق با مشارکت و همکاری صد در صدی مردم انجام می شود.

کمک خیرین به سدسازی در 3 استان

گرشاسبی اذعان کرد: در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و هرمزگان خیرین برای آبخیزداری هزینه های زیادی متقبل شدند و به عنوان نمونه در هرمزگان سال گذشته 12سد بزرگ با هزینه ای بالغ بر 4 میلیارد تومان کاملا و به صورت صد در صدی توسط خیرین احداث شد.

وی از احداث 25 سد در کشور با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد تومان توسط خیرین برای ساخت سد خبر داد وی یادآور شد: امسال نیز در استان فارس و در منطقه لارستان چندین سد توسط یک خیر احداث شد و این روند همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا