ایسنا گزارش می‌دهد

موج تکذیب قراردادهای نفتی زودهنگام

موج تکذیب قراردادهای نفتی زودهنگام

قرار است نخستین مناقصه نفتی ایران برای حضور دوباره غول‌های نفتی بین‌المللی اردیبهشت سال آینده برگزار شود. مناقصه روند طبیعی پیش‌بینی شده در IPC برای انعقاد قراردادهای جدید نفتی است، با این حال خبرهایی از امضای توافقات نفتی زودهنگامی در روزهای گذشته منتشر شده که البته همگی با یک واکنش از سوی مسئولان مواجه شدند: تکذیب!

به گزارش خبرنگار ایسنا، طبق گفته معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت، برای برگزاری نخستین مناقصه نفتی و امضای اولین قرارداد در این حوزه آن هم بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی یا همان IPC باید تا سال آینده منتظر بمانیم، با این حال سفر وزیر نفت به همراه تیم ریاست جمهوری به اروپا از توافقات نفتی خالی نبود.

پس از حضور وزیر نفت و معاون وی یعنی مدیر عامل شرکت ملی نفت در فرانسه اخباری از توافقات نفتی ایران و شرکت‌های فرانسوی منتشر شد، اخباری که علاوه بر توافق بر سر فروش نفت، حاکی از قراردادهایی برای توسعه و سرمایه‌گذاری در میادین نفتی بود.

بر این اساس به نظر می‌رسید که جوادی در سفر خود موافقت‌نامه‌ای را با مدیر عامل توتال برای فروش روزانه ١٥٠ تا ٢٠٠ هزار بشکه نفت خام و البته سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی و آزادگان امضا کرده است.

این درحالی است که پیش‌تر رییس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در مورد سازو کار پیش‌بینی شده در IPC برای انعقاد قراردادهای نفتی تصریح کرده بود که برای انعقاد قراردادها طبق این مدل برگزاری مناقصه الزامی است، مگر در مواردی که با اجازه و دستور وزیر نفت قرارداد به صورت مذاکره به امضا برسد.

پس از مدتی از انتشار خبر امضای قرارداد با توتال، مجری طرح توسعه میدان آزادگان‌جنوبی ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد که تنها برای بخش کوچکی از فاز اول این طرح نیاز به حضور شرکت‌های خارجی است که برای این کار نیز مناقصه برگزار خواهد شد.

مجری طرح آزادگان شمالی نیز در همین باره اعلام کرد که همکاری توتال در آزادگان ربطی به بخش شمالی میدان ندارد.

در مورد دیگر موضوع قراردادی که گفته شد معاون وزیر نفت در سفر خود به همراه وزیر و رییس جمهور به امضا رسانده است یعنی پارس جنوبی نیز شعبان‌پور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اظهار بی‌اطلاعی کرد.

چندی پس از موج تکذیب در مورد قرارداد شرکت نفت و توتال برای این دو میدان نفتی، اویل پرایس در گزارشی خبر از امضای قرارداد 6 میلیارد دلاری شرکت ملی نفت و لوک اویل داد، قراردادی که برای دو میدان نفتی در ایران امضا شده اما تنها نام یک میدان یعنی چنگوله در این گزارش آورده شده بود.

لوک‌اویل پیش از ترک ایران به علت تحریم‌ها، در کنار میدان نفتی چنگوله در میدان آذر نیز فعال بود، میدانی که پیش از انتشار خبر ورود دوباره لوک‌اویل، حاجی‌ حسین‌نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره حضور روس‌ها در آن اعلام کرده بود که در مورد پروژه آذر با پیمانکار قرار‌داد بیع متقابل امضا شده است و دیگر نیازی به حضور روس‌ها نیست.

اما وی در همان زمان درباره زمینه دیگر همکاری با روس‌ها، به چنگوله اشاره کرده و گفته بود که روسیه می‌تواند برای میدان چنگوله پیشنهاد خود را به وزارت نفت مطرح کند.

لوک اویل از اوایل دهه 2000 میلادی در ایران حضور داشته و پس از تشدید تحریم‌ها علیه ایران مجبور به ترک کشور شد. مذاکرات برای بازگشت این شرکت به میادین نفتی ایران سال گذشته انجام شد و این شرکت در آوریل گذشته دفاتر خود را در ایران بازگشایی کرد.

با این حال بازگشت دوباره این شرکت به ایران در قالب IPC طبق روند معمول آن و البته بعد از برگزاری مناقصه و برنده شدن باید اتفاق می‌افتاد.

خبر قرارداد با لوک اویل برای دو میدان نفتی ایران نیز به سرنوشت قرارداد توتال دچار شده و معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت آن را تکذیب کرده و در مورد تمام قراردادها تصریح کرد که باید منتظر برگزاری مناقصه ماند.

برگزاری این مناقصه به گفته «کاردر»، امری زمان‌بر است و احتمالا در اواخر اردیبهشت ماه اتفاق می‌افتد، اما وی در توضیح انتشار اخباری از این دست مبنی بر امضا توافق برای میادین نفتی مختلف، تصریح کرد که این شرکت‌ها به همراه بسیاری شرکت‌های نفتی بین‌المللی دیگر مطالعه میادین و جمع‌آوری اطلاعات را آغاز کرده‌اند و احتمالا این شرکت‌ها گزارش اولیه خود را از میدان‌های مورد نظرشان تهیه کرده اند.

به هر حال به نظر می‌رسد اگرچه اخباری از امضای قراردادهای زود هنگام بر سر میادین نفتی مختلفی که اکثرا پیش از اعمال تحریم‌ها، همان شرکت‌ها در آن حضور داشته‌اند، منتشر می‌شود اما موج تکذیب و ابراز بی‌اطلاعی از آن‌ها نیز همزمان به حرکت درآمده و مجریان و مسئولان این امر همگی انعقاد قرارداد را منوط به برگزاری مناقصات می‌کنند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا