دستاوردهای سومین روز سفر طیب نیا به ژاپن

دستاوردهای سومین روز سفر طیب نیا به ژاپن

طیب‌نیا در سومین روز حضور خود در ژاپن، در دیدار با رئیس سازمان تجارت ژاپن، زمینه‌های افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران و ژاپن را تشریح کرد و همچنین در راستای تامین مالی پروژه‌های کشور و توسعه ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی، برای ایجاد خط اعتباری 10 میلیارد دلاری با «هایر شی»، وزیر اقتصاد تجارت و صنعت ژاپن به توافق رسید.

به گزارش ایسنا، در سومین روز حضور علی‌طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در ژاپن، وی با رییس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو)، دیدار کرد. او در این دیدار درباره زمینه‌های گسترش فعالیت‌های اقتصادی ایران و ژاپن بیان کرد: ایران از افزایش همکاری‌های بانکی، بیمه‌ای، افتتاح شعب در دو کشور و اختصاص خطوط اعتباری درطرح‌های سرمایه‌گذاری در کشور استقبال می‌کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین اظهار کرد: ایران آماده است بخش خصوصی و شرکت‌های ژاپنی در زمینه پروژه‌های ریلی، صنایع خودرویی، پتروشیمی، توسعه پارک‌های فناوری و بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی، در ایران تحت قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی مشارکت کنند.

در این دیدار «هیرویوکی ایشیگه»، رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن(جترو)، فعالیت‌های بین‌المللی جترو را معرفی کرده و اظهار کرد که ایران می‌تواند از فرصت‌های جدید برای ارتقای روابط اقتصادی ایران و ژاپن استفاده کند.

همچنین در ادامه برنامه‌های روز جمعه طیب‌نیا در ژاپن، اولین موافقت‌نامه‌های همکاری‌ اقتصادی ایران و ژاپن توسط وی و وزیر خارجه ژاپن امضا شد .

او درباره این موافقت‌نامه، گفت: موافقتنامه دوجانبه حمایت از سرمایه‌گذاری بین ایران و ژاپن برای اولین‌بار پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بین دو کشور امضاء شد که حکایت از دیپلماسی اقتصادی موفق دولت یازدهم دارد. گفت وگوهایی که طی سه روز گذشته میان ایران و ژاپن، انجام شده مثبت بوده است.

طیب‌نیا همچنین گفت: ما امروز توانستیم موافقت‌نامه‌هایی برای همکاری مشترک که در واقع چارچوبی برای حمایت و تسهیل دوجانبه سرمایه‌گذاری است را امضاء کنیم و امیدواریم در آینده نزدیک نیز بتوانیم توافقات پایه‌ای در حوزه گمرک و مالیات داشته باشیم.

همچنین در ادامه، طیب‌نیا در راستای تامین مالی پروژه‌های کشور و توسعه ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی، برای ایجاد خط اعتباری 10 میلیارد دلاری با «هایر شی»، وزیر اقتصاد تجارت و صنعت ژاپن به توافق رسید.

در این دیدار طرفین با تاکید بر وجود زمینه‌های فراوان مشترک برای همکاری‌های اقتصادی و صنعتی بر اراده تهران – توکیو برای توسعه روابط دو کشور تاکید کردند.

او همچنین طی روزهای گذشته با برخی صاحبان صنایع و فعالان بخش خصوصی در ژاپن دیدار کرده و آنها را برای انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ایران تشویق کرده است.

طیب‌نیا همچنین طی روزهای گذشته در گفت‌و گو با یک نشریه ژاپنی از احتمال انعقاد قرار دادی میان رنو و سایپا خبر داده است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا